| Haridus:verb | Skos:semanticRelation | Haridus:opivaljundiTeema | Haridus:opivaljundiValdkond | Haridus:opivaljundiOppeaine | Haridus:kooliaste | Haridus:klass | Haridus:eeldab |
---|
Selgitab etteantud kohtade kliima erinevuste põhjusi | Selgitab | - | | | | III kooliaste | 8. klass | |
Põhjendab energiasäästu vajadust | Põhjendab | - | | | | III kooliaste | 7. klass | |
Mõistab loodusteaduste ja tehnoloogia tähtsust igapäevaelus | Mõistab | - | | | | III kooliaste | 7.klass | |
Väärtustab eri rahvaste keelt ja traditsioone | Väärtustab | - | | | | III kooliaste | 7. klass | |
Kasutab aineklasside vahelisi seoseid ainetevahelisi reaktsioone põhjendades | Põhjendab | - | | | | III kooliaste | 9. klass | |
Teeb ilmaolude põhjal praktilisi järeldusi oma tegevust ja riietust planeerides | Järeldab | - | | | | III kooliaste | 8. klass | |
Selgitab vee ja veekogude tähtsust looduses ja inimtegevusele | Selgitab | - | | | | III kooliaste | 8. klass | |
Selgitab hapniku rolli põlemisreaktsioonides | Selgitab | - | | | | III kooliaste | 8. klass | Kirjeldab hapniku põhilisi omadusi |
Analüüsib süsinikuühendite kasutamise võimalusi kütusena | Analüüsib | - | | | | III kooliaste | 9. klass | |
Toob näiteid vee kasutamise ja kaitse vajaduse kohta | Toob näiteid | - | | | | III kooliaste | 8. klass | |
Selgitab füüsikaliste tegurite (soojuse, valguse, niiskuse) mõju elusorganismide kasvule ja arengule | Selgitab | - | | | | III kooliaste | 7. klass | |
Toob näiteid ilma ja kliima mõjust inimtegevusele | Toob näiteid | - | | | | III kooliaste | 8. klass | |
Esitab materjalide taaskasutamise ideid | Esitab | - | | | | III kooliaste | 7. klass | |
Teab maavärinate ja vulkaanipursete tekkepõhjusi | Teab | - | | | | III kooliaste | 7. klass | |
Toob näiteid eelnimetatud maavarade kasutamise kohta | Toob näiteid | - | | | | III kooliaste | 7. klass | |
Nimetab ning leiab kaardil kõrgemad tipud | Nimetab | - | | | | III kooliaste | 7. klass | |
Võrdleb teabeallikate põhjal etteantud piirkondi: geograafilist asendit, pinnamoodi, kliimat, veestikku, mullastikku, taimestikku, maakasutust, loodusvarasid, rahvastikku, asustust, teedevõrku ja majandust ja nendevahelisi seoseid | Võrdleb | - | | | | III kooliaste | 8. klass | |
Näitab kaardil maavärinate ja vulkaanipursete peamisi esinemispiirkondi | Näitab kaardil | - | | | | III kooliaste | 7. klass | |
Iseloomustab kaardi järgi maavarade paiknemist Euroopas, sh Eestis | Iseloomustab | - | | | | III kooliaste | 9. klass | |
Toob näiteid liikumise kohta elus- ja eluta looduses | Toob näiteid | - | | | | III kooliaste | 7. klass | |
Selgitab eelnimetatud ühendite kasutamist igapäevaelus | Selgitab | - | | | | III kooliaste | 9. klass | |
Seostab õpitava loodusõpetuses varem omandatud teadmiste ja oskustega | Seostab | - | | | | III kooliaste | 7. klass | |
Selgitab aine- ja energiavahetuse erinevate protsesside avaldumist looduses ja inimese igapäevaelus | Selgitab | - | | | | III kooliaste | 8. klass | |
Teeb katseid nende reaktsioonide uurimiseks | Teeb katseid | - | | | | III kooliaste | 9. klass | |
Korraldab neid reaktsioone ohutult | Korraldab | - | | | | III kooliaste | 9. klass | |
Iseloomustab kultuuri ja eluolu muutumist 20. sajandi vältel | Iseloomustab | Sajand Kultuur Eluolu 20. sajand | | | | III kooliaste | | |
Koostab keemilise elemendi järjenumbri põhjal elemendi elektronskeemi (1.–4. perioodi A-rühmade elementidel) | Koostab | Väliskihi elektronide arv Periood Rühm Elemendi järjenumber Elektronskeem A-rühm | | | | III kooliaste | 8 | Teab elektroonide jaotamine elektroonkattes Koostab konkreetse aatomiehituse skeemi Seostab keemilise elemendi asukohta perioodilisustabelis elemendi elektroonkattest |
Selgitab viiruste põhjustatud muutusi raku elutegevuses | Selgitab | AIDS Viirus HIV | | | | III kooliaste | 9. klass | |
Kasutab mõõtes sobivaid mõõtühikuid, kirjeldab mõõtühikute suurust endale tuttavate suuruste kaudu | Kasutab,kirjeldab | Kuu Ööpäev Aasta Termomeeter Pikkusühikud Kell Millimeeter Kalender Sentimeeter Massiühikud Ajaühikud Detsimeeter Meeter Kilomeeter Gramm Kilogramm Tonn Sekund Minut Tund Nädal Sajand Rahaühikud Mahuühik Liiter Euro Eurosent Kraad | | | | I kooliaste | | |
Teab ning teisendab pikkus-, pindala-, ruumala- ja ajaühikuid | Teab,teisendab | Kuu Ööpäev Aasta Pikkusühikud Kell Millimeeter Kalender Sentimeeter Massiühikud Ajaühikud Detsimeeter Meeter Kilomeeter Gramm Kilogramm Tonn Sekund Minut Tund Nädal Sajand Rahaühikud Mahuühik Liiter Kuupmeeter | | | | II kooliaste | | Teisendab pikkus-, massi- ja ajaühikuid (valdavalt ainult naaberühikuid) |
Põhjendab mudeli järgi öö ja päeva vaheldumist Maal | Põhjendab | Päike Maa Ööpäev Tiirlemine Pöörlemine Aasta | | | | III kooliaste | 4. klass | |
Teab, et kõik ained koosnevad osakestest: aatomitest või molekulidest, ning molekulid koosnevad aatomitest | Teab | Aatomituum Aatom Molekul Elekrtonkate | | | | III kooliaste | 7. klass | |
Seostab aatomite ehitust perioodilisussüsteemiga | Seostab | Aatom Aatomiehitus | | | | III kooliaste | 8. klass | Teab, millestest osakestest koosneb aatom |
Eristab ioone neutraalsetest aatomitest | Eristab | Aatom Ioon Katioon Anioon | | | | III kooliaste | 8. klass | |
Nimetab aatomi tuuma, elektronkatte, prootoni, neutroni, isotoobi, radioaktiivse lagunemise ja tuumareaktsiooni olulisi tunnuseid | Nimetab | Elektronkate Prooton Neutron Aatomi tuum Isotoop Radioaktiivne lagunemine Tuumareaktsioon | | | | III kooliaste | 9. klass | |
Selgitab aatomiehitust (seostab varem õpituga loodusõpetuses) | Selgitab | Aatomituum Elektronkate Prooton Neutron Aatomiehitus Elektron | | | | III kooliaste | 8 | |
Mõistab reaktsioonivõrrandite tasakaalustamise põhimõtet (keemilistes reaktsioonides elementide aatomite arv ei muutu) | Mõistab | Keemiline reaktsioon Reaktsiooivõrrandi tasakaalustamine Aatomite arv Võrrandi kordaja | | | | III kooliaste | 8. klass | |
Seostab keemilise elemendi asukohta perioodilisustabelis elemendi aatomi ehitusega | Seostab | Keemiline element Elemendi järjenumber Aatommass | | | | III kooliaste | 8. klass | Oskab lugeda perioodilisustabelit |
Arvutab lihtaine valemi põhjal tema molekulmassi | Arvutab | Aatommass | | | | III kooliaste | 8. klass | Selgitab aine valemi põhjal aine koostist Oskab lugeda perioodilisustabelit |
Oskab lugeda perioodilisustabelit | Oskab | Periood Rühm Aatommass | | | | III kooliaste | 8. klass | Seostab aatomite ehitust perioodilisussüsteemiga |
Analüüsib abiootiliste ja biootiliste tegurite toime graafikuid ning toob rakenduslikke näiteid | Analüüsib | Abiootilised tegurid Biootilised tegurid Ökoloogiliste tegurite toime graafik Ökonišš Ökoloogiline amplituud Ülemine taluvuspiir Alumine taluvuspiir | | | | IV kooliaste | 8. klass | Selgitab näidete põhjal muutuva suuruse ja funktsiooni olemust |
Seostab abiootiliste tegurite toimet organismide elutegevusega | Seostab | Ökosüsteem Liik Kooslus Eluta looduse tegurid Abiootilised tegurid | | | | IV | | |
Toob näiteid vabatahtliku töö kasulikkuse kohta; märkab probleeme ja pakub vajajatele abi | Toob näiteid | Kodanikualgatus Vabatahtlik töö Abivalmidus | | | | II kooliaste | | |
Seletab mõisteid valgustus, valgustatud absolutism, reform, revolutsioon, restauratsioon, absolutism, parlamentarism | Seletab | Absolutism Valgustatud absolutism Parlamentarism Reform Revolutsioon Valgustus Restauratsioon | | | | III kooliaste | | |
Kasutab kontekstis mõisteid valgustus, valgustatud absolutism, reform, revolutsioon, restauratsioon, absolutism, parlamentarism | Kasutab | Absolutism Valgustatud absolutism Parlamentarism Reform Revolutsioon Valgustus Restauratsioon | | | | III kooliaste | | |
Selgitab valitsemiskorralduse muutusi uusajal: seisuslik riik, absolutism, valgustatud absolutism, parlamentarism | Selgitab | Riik Uusaeg Seisuslik riik Absolutism Valgustatud absolutism Parlamentarism Valitsemiskorraldus | | | | III kooliaste | | |
Rakendab pillimängus absoluutseid helikõrgusi | Rakendab | Absoluutne helikõrgus Relatiivne helikõrgus | | | | III kooliaste | | |
Kasutab pillimängus muusikalisi teadmisi ja oskusi. | Rakendab | Ostinato Absoluutne helikõrgus Mezzopiano Mezzoforte Pianissimo Fortissimo Crescendo Kaasmäng Taktimõõt 2/4 Eeltakt Viiulivõti Klaviatuur Toonika Diees Bemoll Bekarr Paralleelhelistik Taktimõõt 3/4 Taktimõõt 4/4 Helistikud F-d Helikõrgus g-G2 Helistik C-a Helistikumärk Juhuslik märk Helistik G-e | | | | II kooliaste | | |
Kirjeldab samakõrgusjoonte järgi pinnavormi absoluutset ja suhtelist kõrgust | Kirjeldab | Pinnavorm Samakõrgusjoon Absoluutne kõrgus Suhteline kõrgus Küngas Mägi Nõlv Jalam | | | | II kooliaste | 5. klass | |
Iseloomustab suuremõõtkavalise kaardi järgi pinnavorme ja pinnamoodi | Iseloomustab | Pinnamood Pinnavorm Samakõrgusjoon Absoluutne kõrgus Suhteline kõrgus Profiiljoon Mandrilava Mandrinõlv | | | | III kooliaste | 7. klass | Teab pinnamoega seotud põhimõisteid |