Bioloogia:Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus
Bioloogia:Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus | |
---|---|
Nimetus | Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus |
Maht | 10 |
Ainevaldkond | Loodusained |
Õppeaine | Bioloogia |
Haridusaste | Põhiharidus |
Kooliaste | III kooliaste |
Klass | 8. klass |
Seotud teemad | Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus (EIS:B:loom:2) |
Sisukord
Õppeprotsess Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus
Eesmärgid
{{{eesmark}}}
Põhimõisted
- ainevahetus
- hingamine
- seedimine
- organ
- süda
- suur vereringe
- väike vereringe
- lõpus
- kops
- õhukott
- magu
- soolestik
- kloaak
- püsisoojane
- kõigusoojane
- loomtoidulisus
- taimtoidulisus
- segatoidulisus
- lepiskala
- röövkala
- röövloom
- saakloom
Seotud teemad
Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:
Õpiväljundid
- Analüüsib aine- ja energiavahetuse erinevate protsesside omavahelisi seoseid
- Selgitab aine- ja energiavahetuse erinevate protsesside avaldumist looduses ja inimese igapäevaelus
- Seostab toidu hankimise viisi ja seedeelundkonna eripära selgroogse looma toiduobjektidega
- Selgitab erinevate selgroogsete loomade hingamiselundite talitlust
- Võrdleb püsi- ja kõigusoojaseid organisme
- Toob näiteid püsi- ja kõigusoojasete organismide kohta
- Analüüsib selgroogsete eri rühmade südame ehituse ja vereringe eripära
- Seostab selgroogsete eri rühmade südame ehituse ja vereringe eripära püsi- ja kõigusoojasusega
- Võrdleb kohastumusi püsiva kehatemperatuuri tagamisel
- Hindab ebasoodsate aastaaegade üleelamise viise selgroogsetel loomadel
Õppematerjal
Selle teemaga (Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus (EIS:B:loom:2)) on seotud järgnev õppematerjal:
Ainevaldkond | Õppeaine | Kooliaste | |
---|---|---|---|
Bio 7 selgroogsed loomad (EIS:test:5258) | Loodusained | Bioloogia | III kooliaste |
Loomariik - järeltest (EIS:test:7299) | Loodusained | Bioloogia | III kooliaste |
Muu õppematerjal: Uurimuslikke töid saab teha õpikeskkonna „Noor loodusuurija“ 4. klassi inimesemoodulis bio.edu.ee/noor. Otsisõnad: respiratory system, animals breathing, animal digestive system, circulatory system in animals Lindude hingamine, animatsioon (pikkus 3 min 10 s), www.youtube.com/watch?v=kWMmyVu1ueY
Ülesanded ja harjutused
{{{ulesanne}}}
Metoodika
Võrreldes varasema ainekavaga keskendutakse senisest enam eluprotsessidele, mille ilmestamisel on abiks nt virtuaalsed simulatsioonid, videod ja nende lihtne täiendamine, animatsioonid. Seetõttu ei vaadelda enam ühe loomarühma kõiki eluprotsesse, vaid õpitakse süvendatult tundma üht eluprotsessi erinevatel loomarühmadel. Säärane käsitlus võimaldab mõista selle protsessi mitmekesisust ning teataval määral ka evolutsioonilist arengut. Nii saab sissejuhatavalt keskenduda protsessi üldistele eesmärkidele ja tunnustele ning seejärel käsitleda erinevate organismide näitel protsessi või selle toimumiseks vajalike ehituslike iseärasuste mitmekesisust. Õpet diferentseerides võib piirduda protsesside üldiste põhimõtete käsitlemisega ning anda võimekamatele võimalusi liikuda sügavuti erinevate organismirühmade aine- ja energiavahetuse eripärani. Õppe diferentseerimisel ning õpilaste erinevate õpistiilide ning huvide arvestamiseks kasutatakse digivõimalusi.
Eeldused
{{{eeldus}}}
Õppevahendid
{{{oppevara}}}
Praktilised tööd
Valikuliselt uurimuslik töö arvutikeskkonnas toidu või hapniku jm mõjust organismide elutegevusele.
Lõiming
Loodusõpetus. II kooliaste: Päike, öö ja päeva vaheldumine, aastaaegade vaheldumine; õhk, õhu koostis, hapniku tähtsus hingamisel, süsihappegaasi tekkimine hingamisel. Füüsika. 9. klass: soojusõpetus, soojusülekanne; ainete olekute muutused. Keemia. 8. klass: hapnik ja vesinik, nende tuntumad ühendid.
Õppesisu
{{{oppesisu}}}
Õppesisu;Aine- ja energiavahetuse põhiprotsessid. Toiduobjektidest tingitud erinevused taim- ja loomtoidulistel ning segatoidulistel selgroogsetel loomadel. Toidu hankimise viisid ja nendega seonduvad kohastumused. Selgroogsete loomade seedeelundkonna eripära sõltuvalt toidust: hammaste ehitus, soolestiku pikkus ja toidu seedimise aeg. Selgroogsete loomade erinevate rühmade hingamiselundite ehituse ja talitluse mitmekesisus: lõpused vees ja kopsud õhkkeskkonnas elavatel organismidel, kopsude eripära lindudel, naha kaudu hingamine. Püsi- ja kõigusoojaste loomade kehatemperatuuri muutused. Selgroogsete loomade eri rühmade südame ja vereringe võrdlus ning ebasoodsate aastaaegade üleelamise viisid.