Eesti keel: Tekstiloome (9. klass)

Allikas: oppekava.edu.ee


Eesti keel: Tekstiloome (9. klass)
Nimetus Tekstiloome
Maht
Ainevaldkond Keel ja kirjandus
Õppeaine Eesti keel
Haridusaste Põhiharidus
Kooliaste III kooliaste
Klass 9. klass
Seotud teemad Tekstiloome (EstCORE:30009)

Õppeprotsess Tekstiloome

Eesmärgid

Tekstiloome (III kooliaste)

Õpitulemused

Õpilane:

leiab tekstiloomeks vajalikku teavet raamatukogust ja internetist, valib kriitiliselt teabeallikaid ning osundab neid sobivas vormis; tunneb kirjutamiseks ja esinemiseks valmistumise etappe; oskab suuliselt esineda (tervitab, võtab sõna, koostab ning peab lühikese ettekande ja kõne); oskab eesmärgipäraselt kirjutada, eri liiki tekste (referaat, kirjand, kommentaar, arvamusavaldus, elulugu, avaldus, seletuskiri) korrektselt vormistada ning suuliselt esitada; seostab oma kirjutise ja esinemise sündmuse või toimingu eesmärgiga, vahendab kuuldud ja loetud tekste sobiva pikkuse ja täpsusega, viidates allikale; põhjendab ning avaldab viisakalt ja asjakohaselt arvamust ja seisukohta sündmuse, nähtuse või teksti kohta nii suuliselt kui ka kirjalikult; oskab kasutada omandatud keele- ja tekstimõisteid nii tekste luues kui ka seostades.

Põhimõisted

  1. jutustav kirjand
  2. kirjeldav kirjand
  3. arutlev kirjand
  4. pealkiri
  5. lõik
  6. väide
  7. põhjendus
  8. järeldus
  9. elulookirjeldus
  10. seletuskiri
  11. avaldus
  12. taotlus

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Tekstiloome (EstCORE:30009)

Õpiväljundid

  1. Kirjutab eesmärgipäraselt
  2. Loob eri liiki tekste
  3. Vormistab töid korrektselt
  4. Esitab suuliselt oma loodud teksti
  5. Seostab oma kirjutise ja esinemise sündmuse või toimingu eesmärgiga
  6. Vahendab kuuldud ja loetud tekste sobiva pikkuse ja täpsusega viidates allikale

Õppematerjal

Selle teemaga (Tekstiloome (EstCORE:30009)) on seotud järgnev õppematerjal:

 AinevaldkondÕppeaineKooliaste
Eesti keele õppematerjal (E-koolikott:materjal:6355)Keel ja kirjandusEesti keelIII kooliaste
Ümberjutustus \Elupäästja\"""" (E-koolikott:materjal:7418)Keel ja kirjandusEesti keelI kooliaste

Muu õppematerjal: HITSA. Innovaatilised õpilood. http://oppevara.hitsa.ee/opilood/ , http://oppevara.hitsa.ee/eestikeel/ Krista Nõmmik, Ülle Salumäe 2011. Projektitöö võimalusi eesti keele õppes. Elle Hein 2011. Õppematerjal sissejuhatuse analüüsiks. http://www.slideboom.com/presentations/323258/Arutleva-kirjandi-sissejuhatus Katrin Kirs 2012. Arutlev kirjand. http://koolielu.ee/waramu/view/1-529255c6-3b33-455e-8e08-659bcf430ced Katrin Põhako 2013. Lihtsamad tarbetekstid. http://www.e-ope.khk.ee/ek/2013/funktsionaalne_lugemine/9_lihtsamad_tarbetekstid.html Krista Uibu. Kirjakeel ja kõnekeel. Internetikeele mõjud kirjakeeles.

Ülesanded ja harjutused

{{{ulesanne}}}

Metoodika

{{{metoodika}}}

Eeldused

{{{eeldus}}}

Õppevahendid

{{{oppevara}}}

Praktilised tööd

{{{praktika}}}

Lõiming

{{{loiming}}}

Õppesisu

Arutlusteema leidmine ja sõnastamine isikliku kogemuse või alustekstide põhjal. Teksti pealkirjastamine. Tekstilõik ja selle ülesehitus: väide, põhjendus, järeldus. Lõikude järjestamise põhimõtted ja võimalused. Teksti sidusus. Jutustava, kirjeldava ja arutleva tekstiosa tervikuks sidumine. Suhtluseesmärkide kaudu sobivate keelendite valimine kõnelemisel ja kirjutamisel. Kirjaliku ja suulise keelekasutuse eripära. Tarbetekstide koostamine ja vormistamine: elulookirjeldus, seletuskiri, avaldus, taotlus. Teksti keeleline toimetamine: sõnastus- ja lausestusvigade parandamine. Keeleteadmiste rakendamine töös tekstidega. Keelekujundite kasutamine tekstiloomes: konteksti sobivad ja sobimatud kujundid.