Eesti keel: Suuline ja kirjalik suhtlus (8. klass)
Eesti keel: Suuline ja kirjalik suhtlus (8. klass) | |
---|---|
Nimetus | Suuline ja kirjalik suhtlus |
Maht | |
Ainevaldkond | Keel ja kirjandus |
Õppeaine | Eesti keel |
Haridusaste | Põhiharidus |
Kooliaste | III kooliaste |
Klass | 8. klass |
Seotud teemad | Suuline ja kirjalik suhtlus (EstCORE:30005) |
Sisukord
Õppeprotsess Suuline ja kirjalik suhtlus
Eesmärgid
oskab oma seisukohti väljendada ning sõnastab vajaduse korral eriarvamuse
Põhimõisted
- suhtlusolukord
- pöördumine
- kõnejärg
- diskussioon
- väitlus
Seotud teemad
Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:
Õpiväljundid
- Väljendab oma seisukohti
- Esitab kuuldu kohta küsimusi
- Esitab loetu kohta küsimusi
- Teeb kuuldu põhjal järeldusi
- Teeb loetu põhjal järeldusi
- Võtab kuuldu suuliselt kokku
- Võtab kuuldu kirjalikult kokku
- Võtab loetu suuliselt kokku
- Võtab loetu kirjalikult kokku
- Algatab nii suhtlust kui ka teemasid
- Arendab suhtlust või teemaarutelu
- Arutleb eakohastel teemadel
- Lahendab probleemülesandeid suhtlussituatsioonides
- Kasutab asjakohaseid suulise suhtlemise tavasid ja võimalusi
- Kasutab asjakohaseid kirjaliku suhtlemise tavasid ja võimalusi
Õppematerjal
Selle teemaga (Suuline ja kirjalik suhtlus (EstCORE:30005)) on seotud järgnev õppematerjal:
Muu õppematerjal: Soovitatavaid lisamaterjale
Veebileht Tallinna Noorte Infokeskus. Internetiohud: http://www.taninfo.ee/index.php?id=10700
Õppematerjal ja ülesanded Bianka Makoid 2013. Väitlus: http://e-ope.khk.ee/ek/2013/meedia_ja_mojutamine/meedia_moju/vitlus.html Eesti Väitlusselts 2008. Arutlev haridus. Eesti Väitlusseltsi õpik. http://debate.ee/files/arutlev_haridus_opik.pdf Rajaleidja 2011. Väitlus. http://www.rajaleidja.ee/public/Suunaja/Toolehed/haridus_ja_tooturg/Vaitlus.pdf Ingrid Maadvere 2008. Veenmisharjutus. http://www.teachertube.com/video/veenmisharjutus-33528
Tekst Krista Nõmmik, Ülle Salumäe 2011. Esitluste ja kõnede hindamine. http://oppekava.innove.ee/esitluste-ja-konede-hindamine/ Krista Nõmmik, Ülle Salumäe 2011. Rühmatöö hindamine. http://oppekava.innove.ee/ruhmatoo-hindamine/
Ülesanded ja harjutused
{{{ulesanne}}}
Metoodika
Õpetaja: 1) tutvustab erinevaid suhtlusolukordi ja suulise suhtlemise tavasid: pöördumine, tervitamine, suhtlemise lõpetamine; 2) annab õpilastele ülesanded suhtlussituatsiooni rollimängudes osalemiseks: näiteks helistada muuseumisse, bussijaama, teatri kassasse, kauplusesse jm , et küsida infot, selgitada oma soove, leppida kokku külastuses, broneerida pileteid, vmt; 3) korraldab rühmaarutelu aktuaalsetel teemadel (olulised sündmused meediakajastustes, koolielus jm), juhendab arutelu tulemuste kokkuvõtmisel; 4) tutvustab diskussiooni olemust ja läbiviimise reegleid; viib klassis läbi diskussiooni õpilaste jaoks olulisel teemal; 5) tutvustab väitlust ja selle reegleid; viib läbi väitluse vastavalt kokkulepitud reeglitele, valides teemad õpilaste jaoks oluliste päevakajaliste teemade seast (võimalikud näited: Haridus peab olema tasuline; Kunstiõpetuses ei ole vaja hinnata; Koolivorm aitab vähendada koolikiusamist; Kodutööd takistavad hobidega tegelemist jpt); 6) tuletab õpilastele meelde kirja kirjutamise reegleid ja tavasid (sh ka meilikirja), juhendab kirja kirjutamisel; 7) tutvustab võimalikke internetis varitsevaid ohtusid (küberkiusamine, ahistamine, identiteedivargus, mängusõltuvus jmt); 8) arutleb koos õpilastega veebisuhtluse võimaluste ja ohtude teemal. Soovitused võimalikeks õppetegevusteks Õppetegevuse käigus õpilane: 1) kuulab õpetajat, kaasõpilasi; teeb kuuldust kokkuvõtte, esitab asjakohaseid küsimusi, vastab küsimustele; 2) osaleb erinevates suhtlusolukordade rollimängudes (telefonivestlus, suhtlemine kaupluses, teenindusettevõttes, ametiasutuses, koolis jm); annab kaaslase tööle hinnangu; 3) arutleb kaaslasega/rühmas/klassis päevakajalistel teemadel, avaldab arvamust, põhjendab seda; annab kaaslase tööle hinnangu; 4) osaleb diskussioonis; avaldab oma arvamust, esitab küsimusi, pidades kinni kokkulepitud reeglitest; 5) osaleb väitluses ja väitleb klassis etteantud teemal, põhjendab seisukohti, toob näiteid; 6) loeb tekste ja kuulab õpetaja esitust internetis varitsevate ohtude kohta; 7) arutleb internetiohtude teemal, teeb kuuldust ja loetust kokkuvõtte, toob näiteid igapäevasest elust.
Eeldused
{{{eeldus}}}
Õppevahendid
{{{oppevara}}}
Praktilised tööd
{{{praktika}}}
Lõiming
Sotsiaalained. Sotsiaalainete õppimise käigus omandatud teadmised ajaloost, ühiskonna arengust ja toimimisest ning inimese staatusest ühiskonnas toetavad inimsuhete mõistmist. Kehaline kasvatus. Väitlustes propageeritakse tervislikku eluviisi ning dramatiseeringutes ja rollimängudes saab läbi mängida mitmesuguseid elulisi olukordi. Loodusained. Loodusteemalised tekstid õppekirjanduses aitavad loodust tundma õppida ja väärtustada.
Õppesisu
{{{oppesisu}}}
Õppesisu Suhtlusolukord, suhtlusolukorra komponendid, suhtluspartnerid. Erinevates suhtlusolukordades osalemine. Suhtlusolukorraga arvestamine. Suhtlemisel partneri arvestamine. Suulise suhtlemise tavad eesti keeles: pöördumine, tervitamine, telefonivestlus. Suhtlemine rühmas, sõna saamine, kõnejärje hoidmine. Rühmatöö käigus arvamuse avaldamine ja põhjendamine. Diskussioon. Kompromissi leidmine, kaaslase öeldu/ tehtu täiendamine ja parandamine. Kaaslase tööle põhjendatud hinnangu andmine. Suulise arutelu tulemuste kirjalik talletamine. Väitlus, väitluse reeglid. Veebisuhtluse eesmärgid, võimalused ja ohud.