Bioloogia:Uurimisvaldkond

Allikas: oppekava.edu.ee


Bioloogia:Uurimisvaldkond
Nimetus Bioloogia uurimisvaldkond
Maht 7
Ainevaldkond Loodusained
Õppeaine Bioloogia
Haridusaste Põhiharidus
Kooliaste III kooliaste
Klass 8. klass
Seotud teemad Bioloogia uurimisvaldkonnad (EIS:B:buur)

Õppeprotsess Bioloogia uurimisvaldkond

Eesmärgid

{{{eesmark}}}

Põhimõisted

  1. bioloogia
  2. organism
  3. vaatlus
  4. eksperiment

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Bioloogia uurimisvaldkonnad (EIS:B:buur)

Õpiväljundid

  1. Selgitab bioloogiateaduste seost teiste loodusteadustega
  2. Selgitab bioloogiateaduste seost igapäevaeluga
  3. Selgitab bioloogiateaduste seost tehnoloogia arenguga
  4. Analüüsib bioloogiateadmiste ja -oskuste vajalikkust erinevates elukutsetes
  5. Võrdleb loomade, taimede, seente, algloomade ja bakterite välistunnuseid
  6. Jaotab organisme nende pildi ja kirjelduse alusel loomadeks, taimedeks ning seenteks
  7. Seostab eluavaldused erinevate organismirühmadega
  8. Selgitab, kuidas elutunnused avalduvad taimedel, loomadel, seentel ja bakteritel
  9. Teeb märgpreparaate
  10. Kasutab märgpreparaate uurides valgusmikroskoopi
  11. Väärtustab usaldusväärseid järeldusi tehes loodusteaduslikku meetodit

Õppematerjal

Selle teemaga (Bioloogia uurimisvaldkonnad (EIS:B:buur)) on seotud järgnev õppematerjal:


Muu õppematerjal: 1) https://www.ut.ee/ial5/keytonature/downloads/digitargad-info.pdf ; 2) Eesti taimede ja samblike määraja, www.keytonature.eu/wiki/Estonia ; 3) Eesti elurikkuse andmebaas, elurikkus.ut.ee/ . Minu loodusheli äpp, tutvustus. Loodusvaatlused ja andmete sisestamine, http://www.loodusmuuseum.ee/app/ Eesti selgroogsed, bio.edu.ee/loomad Eesti taimed, bio.edu.ee/taimed Lülijalgsed, www.zbi.ee/satikad/ Videoklipp algloomadest (pikkus 1 min 49 s) (tekstita), https://www.youtube.com/watch?v=Vbdr9lVM4j4 või kasuta otsingusõna protozoa Tööjuhendid töötamiseks mikroskoobiga, preparaatide valmistamiseks, http://www.sagadi.ee/files/Rakud%20moodustavad%20koe.pdf

Ülesanded ja harjutused

{{{ulesanne}}}

Metoodika

7. klassis alustatakse bioloogia õppimist eraldi ainena, kuid varem on tehtud seda loodusõpetuses. Nii on vaja näidata seoseid varem õpitu ja bioloogia vahel. Bioloogia olemust tutvustades tuleb rõhutada teadusharu uurimuslikkust ja keskendumist mitte pelgalt objektidele, vaid protsessidele. Positiivset suhtumist ainesse võib saavutada vaatluste ja eksperimentide ning praktiliste tööde ja IKT oskusliku rakendamisega. Bioloogia sisu ja seoste avamisel tuleks käsitleda elukutsevaliku teemasid – näidata, kuidas bioloogias õpitavat on vaja paljude elualade esindajate töös ning laiemalt igapäevaelus.

Mikroskoopimisülesanne võiks alata lihtsasti valmistatava märgpreparaadi uurimisega (nt sibula kattekude, pleurokokid). Mõistlik on pakkuda võimalust võrrelda ka oma ideedele tuginevaid biopreparaate ning veebist leitavaid mikrofotosid. Loodusteaduslikku tööd tutvustav lihtne uurimuslik töö tuleks teha kõigi õpilastega, võimekamatele võib seejuures lubada rohkem iseseisvust ja üksteise hindamist. Uurimuslike tööde läbiviimisel, kasutatakse digivahendite abi (digiandmekogujad jm digitaalsed mõõtvahendid, äpid), iseseisvat ja ühitööd toetavad erinevad veebikeskkonnad. Hästi õnnestuv töö on näiteks uurimus, millega leitakse idanemise või noorte taimede kasvu seos keskkonnatingimustega (vee hulk, valgustatus vms). Organismide välistunnuste võrdlemiseks tuleks võimaluse korral võtta vaatluse alla reaalsed objektid, kuid kasutada saab ka internetimaterjale.

Kuivõrd õpilastele on uudsed organismirühmad ilmselt just algloomad, siis tuleks leida võimalus nendest ettekujutus luua, näiteks kasvatada neid heinaleotises või jätta vesi lillevaasis seisma ja näidata algloomi mikroskoobiga.

Võimekamatele võib õpetada mitmesuguste, sh digitaalsete määrajate kasutamist (veebipõhised määrajad, äpid). Õpilasi võib suunata digivahendite abil salvestama loodusobjekte ja -nähtusi, tegema loodusvaatlusi ja sisestama vaatlusandmeid andmebaasidesse. Nii olemasolevate kui õpilaste enda tööde esitlemisel veebis pööratakse tähelepanu internetiturvalisusele ja autoriõigustega arvestamisele.

Eeldused

-

Õppevahendid

mikroskoop; prepareerimisvahendid; digiluup; nutitelefon

Praktilised tööd

Märgpreparaadi valmistamine ning erinevate objektide võrdlemine mikroskoobiga, digiluubi või vastava nutitelefoni äpiga (nt Magnifier). 2. Eri organismirühmade välistunnuste võrdlemine reaalsete objektide või veebist saadud info alusel.

Lõiming

Loodusõpetus. 7. klass: inimene uurib loodust; teaduslik meetod. II kooliaste: elu tunnused, rakk, mikroskoop; loodusteaduslik meetod, uurimus, uurimisobjekt, andmete kogumine ja analüüs, tulemuste esitamine; teaduslik ja mitteteaduslik vaade nähtustele.

Õppesisu

{{{oppesisu}}}