Erinevus lehekülje "Loodusõpetus" redaktsioonide vahel

Allikas: oppekava.edu.ee
P (1 redaktsioon imporditud)
(Lehekülg asendatud tekstiga '{{Oppeaine |nimetus=Loodusõpetus |kirjeldus= |seotudAinevaldkond=Loodusained }}')
Märgis: Asendamine
1. rida: 1. rida:
= Loodusõpetuse õpitulemused =
+
{{Oppeaine
 
+
|nimetus=Loodusõpetus
== I kooliaste ==
+
|kirjeldus=
# Tunneb huvi looduse ja selle uurimise vastu ning mõistab loodusteaduslike teadmiste vajalikkust.
+
|seotudAinevaldkond=Loodusained
# Sõnastab oma meelte abil saadud kogemusi, kirjeldab nähtusi ning objektide omadusi, kasutab kõnes ja tekstiloomes õpitud loodusteaduslikke mõisteid.
+
}}
# Teeb õpetaja juhendamisel lihtsamaid vaatlusi, praktilisi töid, järgides ohutusnõudeid; vormistab vaatlusinfot, teeb järeldusi ning esitleb tulemusi.
 
# Märkab ja sõnastab vahetus ümbruses esinevaid probleeme ning pakub välja lahendusi, teeb põhjendatud otsuseid kasutades loovat ja kriitilist mõtlemist.
 
# Leiab õpetaja suunamisel loodusteaduste alast infot, kasutab andmekogumiseks, õppimiseks ning koostööks meedia- ja tehnoloogiavahendeid.
 
# Mõistab, et teaduslikud teadmised saadakse vaatluste ning eksperimentide kaudu, teab loodusteadustega seotud elukutseid.
 
# Käitub turvaliselt ning järgib tervislikke eluviise, väärtustab looduses viibimist ja oma kodukoha elurikkust, märkab looduse ilu ja erilisust ning suhtub sellesse austusega, hoolib elusolenditest ja nende vajadustest.
 
 
 
I kooliastme õpilane mõistab kõige paremini seda, mis on seotud tema kogemustega. Selle tõttu peaksid õppetegevused lähtuma õpilaste huvidest, kogemustest ja võimetest; võimaldama õpitavat ise kogeda ja meelte abil tajuda. Õpitakse tundma põhiliselt lähiümbrust ning igapäevaelu nähtusi, keskendutakse looduse vahetule kogemisele ja praktilisele tegevusele. Et saavutada I kooliastme üldistatud õpitulemused, kasutatakse objektide ja nähtuste vaatlemist, võrdlemist, rühmitamist, mõõtmist, katsete tegemist, kollektsiooni koostamist ning plaani kasutamist. Kooliastme lõpuks jõutakse loodusnähtuste kirjeldamiselt lihtsamate seoste loomiseni ja järelduste tegemiseni. Loodusõpetuse tundides omandatavad teadmised ja oskused peavad looma aluse igapäevaseks ohutuks ja keskkonnahoidlikuks käitumiseks nii looduses, liikluses, kodus kui koolis. I kooliastmes kujundatakse laste esmane huvi ning enesetõhusus loodusteaduste õppimise vastu.
 
 
 
== II kooliaste ==
 
# Tunneb huvi looduse, selle uurimise ja loodusainete õppimise vastu
 
# Vaatleb ja kirjeldab loodus- ja tehisobjekte ning selgitab loodusnähtusi kasutades õpitud loodusteaduslikke mõisteid, sümboleid ning ühikuid; saab aru lihtsamast loodusteaduslikust tekstist; kasutab või koostab mudelit, et näidata arusaamist protsessidest ja süsteemidest.
 
# Kavandab õpetaja juhendamisel lihtsamaid praktilisi töid, sõnastab uurimisküsimusi/probleeme ja kontrollib hüpoteese järgides ohutusnõudeid, valides sobilikud mõõtevahendid; analüüsib andmeid, teeb järeldusi ja esitab uurimis- tulemusi.
 
# Märkab ja sõnastab igapäevaeluga seotud probleeme ning pakub neile välja lahendusi, teeb põhjendatud otsuseid, kasutades loovat ja kriitilist mõtlemist.
 
# Leiab loodusteaduste- ja tehnoloogiaalast infot; hindab kasutatud allikate usaldusväärsust õpetaja abiga; kasutab õppimiseks, koostööks, andmekogumiseks ja - analüüsiks meedia- ja tehnoloogiavahendeid.
 
# Mõistab, et teaduslikud teadmised on tõenduspõhised ning saadakse süsteemse uurimistöö tulemusena. Eristab teaduslikku selgitust mitteteaduslikust. Teadvustab teaduse ja tehnoloogia arenguga seotud riske.
 
# Mõistab loodusteaduslike teadmiste vajalikkust igapäevaelus ja seotust tulevaste karjäärivalikutega, tunneb oma ümbruskonna loodusteaduste ning tehnoloogia valdkonnaga seotud elukutseid.
 
# Mõistab inimtegevuse ja keskkonna seoseid kodukoha ja Eesti kontekstis ning väljendab hoolivust ja lugupidamist kõigi elusolendite vastu; väärtustab elurikkust ja jätkusuutlikku arengut; tegeleb keskkonnaprobleemidega kodanikualgatuse korras; käitub turvaliselt ning järgib tervislikke eluviise.
 
 
 
II kooliastmes arendatakse edasi loodusteaduslikke uurimisoskusi, mille kaudu kujuneb õpilastel esmane arusaam teadusest, selle uurimismeetoditest ning teaduslike teadmiste tõenduspõhisusest. Kujunevad/süvenevad oskused kasutada objektide ja nähtuste kirjeldamisel loodusteaduslikku sõnavara ning mudeleid, mõelda loovalt ning lahendada probleeme, sõnastada katsega kontrollitavaid väiksema mahuga uurimisküsimusi või -hüpoteese. Tähtis on hoida õpilaste õpimotivatsiooni, kujundada huvi ja enesetõhusust loodusteaduste õppimise ja loodusteadustega seotud elukutsete vastu, igapäevaseid turvalisi käitumisharjumusi ning arusaamist loodusteaduste ja tehnoloogia tähtsusest meie igapäevaelus.
 
 
 
== III kooliaste ==
 
# Tunneb huvi ümbritseva keskkonna, selle uurimise ning loodusainete õppimise vastu.
 
# Vaatleb ja kirjeldab loodus- ja tehisobjekte ning selgitab ja põhjendab loodusnähtusi; saab aru loodusteaduslikust tekstist, kasutab õpitud loodusteaduslikke mõisteid, sümboleid ning ühikuid nähtusi ja protsesse selgitades; kasutab või koostab mudelit, et näidata arusaamist protsessidest ja süsteemidest.
 
# Sõnastab ja tõstatab iseseisvalt uurimisküsimusi/hüpoteese ja probleeme, kavandab ja viib läbi uuringut, järgib ohutusnõudeid ja teeb uuringu põhjal tõenduspõhiseid järeldusi; esitab uurimistulemusi.
 
# Märkab ja sõnastab igapäevaeluga seotud probleeme isiklikul, kohalikul ja globaalsel tasandil ning pakub välja lahendusi, teeb põhjendatud otsuseid, kasutades loovat ja kriitilist mõtlemist võttes arvesse mitmeid erinevaid aspekte (loodusteaduslikke, sotsiaalseid, majanduslikke, eetilisi).
 
# Leiab loodusteaduste- ja tehnoloogiaalast infot, hindab kriitiliselt kasutatud allikate usaldusväärsust, kasutab andmekogumiseks, - analüüsiks, õppimiseks ning koostööks meedia- ja tehnoloogiavahendeid.
 
# Mõistab, et teaduslikud teadmised on tõenduspõhised, kuid ajas muutuvad; mõistab loodusteaduslike mudelite tähtsust ja piiratust; mõistab, et pole olemas üht universaalset teaduslikku meetodit, mille abil saadakse uusi teadmisi maailma kohta; mõistab, kuidas teadus, tehnoloogia ning ühiskond üksteist mõjutavad; eristab teaduslikku ja mitteteaduslikku infot, põhjendab nende erinevusi.
 
# On motiveeritud elukestvaks õppeks, tunneb loodusteaduste ning tehnoloogiaga seotud karjäärivõimalusi.
 
# Mõistab inimtegevuse ja keskkonna seoseid ning väljendab hoolivust ja lugupidamist kõigi elusolendite vastu; väärtustab elurikkust ja jätkusuutlikku arengut; tegeleb keskkonnaprobleemidega kodanikualgatuse korras; tunneb oma õigusi ja -kohustusi ning piiranguid keskkonnaküsimustega tegelemisel; käitub turvaliselt ning järgib tervislikke eluviise.
 
 
 
III kooliastmes jätkatakse õpilaste uurimuslike oskuste süvendamist pöörates senisest suuremat tähelepanu katse disaini ning kogutud andmete vormistamise korrektsusele ning andmete usaldusväärsuse hindamisele. Võrreldes II kooliastmega peaks süvenema õpilaste arusaamine nähtuste põhjustagajärg vahelistest seostest (nähtusi ja ainete omadusi hakatakse põhjendama ka mikrotasandil), suurenema arusaamine sellest, kuidas teaduslikud teadmised erinevad mitteteaduslikest ning süvenema oskus kehasid ning materjale kvantitatiivselt kirjeldada ning mõista mudelite olulisust, aga ka piiratust. Tähtis on hoida õpilaste õpimotivatsiooni ja huvi loodusteaduste õppimise ja loodusteadustega seotud elukutsete vastu, kujundada igapäevaseid turvalisi käitumisharjumusi ning arusaamist loodusteaduste ja tehnoloogia tähtsusest meie igapäevaelus.
 
 
 
= Loodusõpetuse õpitulemuste lahtikirjutus =
 
Loodusõpetuse õpitulemuste lahtikirjutus koos teemade käsitlemiseks kujundamiseks soovitatava õppesisu, õpitulemuste saavutamiseks vajalike mõistete ja praktiliste töödega.
 
 
 
== I kooliaste ==
 
=== Hindamiskriteeriumid ===
 
# eristab elus- ja eluta looduse objekte ja nähtusi ning looduslikke ja tehislikke aineid (materjale); kirjeldab ja rühmitab neid erinevate tunnuste alusel tuginedes läbiviidud vaatlustele ja katsetele;
 
# kaalub kehi, mõõdab temperatuuri ja pikkust, valides sobivad mõõtmisvahendid;
 
# teeb oletusi tuttavate materjalide omaduste (N: magneetuvus ning elektrijuhtivus) ning kehade käitumise (N: liikuva keha pidurdusteekonna pikkus) kohta, viib oletuste kontrollimiseks õpetaja juhendamisel läbi katseid ning teeb katsete põhjal lihtsaid järeldusi; seostab saadud teadmisi igapäevaelus ettetulevate olukordadega;
 
# teeb ilmavaatlusi, vormistab andmeid ning teeb nende põhjal järeldusi; iseloomustab ilma ning valib ilmale vastava välisriietuse;
 
# märkab ja jälgib looduses toimuvaid aastaaajalisi muutusi ning toob näiteid nende tähtsuse kohta inimese elus;
 
# koostab uurimusliku ülevaate mõnest taime-, seene- või loomaliigist ja esitleb seda;
 
# saab aru, et teadlased püstitavad küsimusi ning teevad neile vastamiseks vaatlusi ja katseid; teab, et katsete kordamine suurendab tulemuste usaldusväärsust;
 
# toob näiteid elusorganismide tähtsuse kohta looduses;
 
# kirjeldab taimede, loomade (sh inimese) ja seente välisehitust, toitumist, kasvamist ja liikumisvõimet ning seostab neid elukeskkonnaga;
 
# eristab ühte liiki kuuluvaid organisme;
 
# eristab selgroogseid (kala, kahepaikne, roomaja, lind ja imetaja) ning selgrootuid (putukad ja ämblikud) organisme;
 
# teab kodukoha tuntumaid loomi, taimi ja seeni; kirjeldab õpitud loomade eluviise ja elupaiku; oskab vältida loomade ning mürgiste taimede ja seentega seotud ohtusid;
 
# toob näiteid organismide vaheliste seoste kohta looduses ning koostab lihtsamaid toiduahelaid;
 
# mõistab, et inimene on osa loodusest ja sõltub sellest; toob näiteid, kuidas inimene loodust oma tegevusega mõjutab;
 
# võrdleb inimeste elu maal ja linnas;
 
# saab aru lihtsast plaanist või kaardist ning leiab kooliümbruse plaanilt tuttavaid objekte;
 
# leiab Eesti kaardil oma kodukoha, suuremad kõrgustikud, saared, poolsaared, lahed, jõed, järved ja linnad;
 
# määrab kompassi abil põhja- ja lõunasuuna;
 
# väärtustab oma kodukoha elurikkust ja maastikulist mitmekesisust;
 
# liigub looduses turvaliselt, kahjustamata loodust ja iseennast;
 
# hoolib elusolendite (sh kaasinimeste) vajadustest;
 
# tarbib vastutustundlikult, väldib enda ja teiste tervise kahjustamist;
 
# teeb ettepanekuid lähiümbruse keskkonnahoiuks ning osaleb tegevustes, mille eesmärgiks on lähiümbruse seisundi parandamine.
 
 
 
'''Põhjendused ja selgitused'''
 
Õpitulemuste omandamine I kooliastmes peaks toimuma võimalikult palju autentsetes õpisituatsioonides ning läbi praktiliste tegevuste. Näiteks
 
uuritakse kooslusi võimalikult palju nendega vahetult kokku puutudes, millele seavad loomulikult teatud piiri nii aastaajad kui ka kooli asukoht. Õpitavate teemade kaudu arenevad lapse vaatlusoskused ning lihtsad uurimisoskused, mis jõuavad kooliastme lõpuks lihtsamate seoste loomiseni ja järelduste tegemiseni. Võrreldes kehtiva õppekavaga on õpitulemuste üldistusastme suurendamise kaudu antud õpetajale ja koolile vabamad käed õppeprotsessi korraldamiseks vastavalt õpilaste huvidele ning kooli omapärale. Detailsemalt sõnastatud soovituslikud õpitulemused üksikute teemade kaupa esitatakse uue õppekava rakendusdokumentides (õppeprotsessi kirjelduses).
 
 
 
=== Soovituslik õppesisu teemade käsitlemiseks ===
 
I kooliastmes on säilitatud teemad, mis on eakohased ning toetavad lapse esmase arusaamise kujunemist ainetest, kehadest, nende (omaduste) mitmekesisusest ning loodusnähtustest. Nähtused ja objektid on sellised, mis ümbritsevad lapsi igapäevaselt ning on neile tuttavad.
 
 
 
Toodud mõistete loend siin ja edaspidi aitab täpsustada õppesisu ning tunnis kasutatavat/kujundatavat loodusteaduslikku sõnavara ning toetada
 
selle kaudu õppematerjalide autoreid. Samas ei peaks mõistete õppimine olema eesmärk omaette, vaid arusaamine nendest peaks kujunema õppeprotsessi loomuliku osana, kus esmalt kasutab uusi mõisteid õpetaja ning järk-järgult hakkavad mõisteid sobivas kontekstis ja tähenduses
 
kasutama õpilased. Kõiki teemaga seotud õpitulemusi on oluline selgeks saada läbi praktiliste tööde, mille loetelu on soovitusliku iseloomuga.
 
 
 
Teemad:
 
* [[Inimese meeled ja avastamine]]
 
* [[Aastaajad]]
 
* [[Mõõtmine ja võrdlemine]]
 
* [[Inimene]]
 
* [[Ilm]]
 
* [[Organismid ja elupaigad]]
 
* [[Liikumine]]
 
* [[Elekter ja magnetism]]
 
* [[Minu kodumaa Eesti]]
 
* [[Organismide rühmad ja kooselu]]
 
 
 
== II kooliaste ==
 
 
 
== III kooliaste ==
 
=== Õpiväljundid (hindamiskriteeriumid) ===
 
# [[sõnastab uurimisküsimusi, mida saab katse või vaatluse kaudu uurida|sõnastab uurimisküsimusi (hüpoteese), mida saab katse või vaatluse kaudu uurida (kontrollida)]]; [[plaanib ja viib koos kaaslastega läbi uurimuse, kogub andmeid, vormistab tulemused tabelite ja diagrammidena]]; [[teeb andmete põhjal järeldusi]];
 
# [[eristab katses sõltumatu ja sõltuva muutuja]]; [[mõistab kõrvalmuutujate kontrollimise vajadust]];
 
# [[mõistab korduskatsete ja kontrollkatsete vajadust]]; [[analüüsib kogutud andmete usaldusväärsust]];
 
# [[järgib katseid tehes ohutusnõudeid ning oskab neid põhjendada]];
 
# [[leiab infot uuritavate ainete, kehade, nähtuste ja protsesside kohta]], [[hindab õpetaja abiga allikate usaldusväärsust|hindab õpetaja abiga allikate usaldusväärsust (N: keemiliste elementide leidumine, ökosüsteemide uurimine, organismide kohastumine)]]; [[esitab uurimise tulemusi]];
 
# [[eristab teaduslikke teadmisi mitteteaduslikest teadmistest]];
 
# [[mõistab loodusteaduste ja tehnoloogia tähtsust igapäevaelus]] ning [[mõistab kuidas teadus, tehnoloogia ning ühiskond üksteist mõjutavad|kuidas teadus, tehnoloogia ning ühiskond üksteist mõjutavad]];
 
# mõõdab või määrab [[Mõõdab kujundi pindala|kujundi pindala]], [[Mõõdab keha ruumala|keha ruumala]], [[Mõõdab keha liikumise kiirust|liikumise kiirust]], [[Määrab keha tihedust|tihedust]];
 
# [[eristab aineid ja materjale nende omaduste uurimise põhjal|eristab aineid ja materjale nende omaduste (värvus, tihedus, sulamis- ja keemistemperatuur, soojusjuhtivus) uurimise põhjal]], [[seostab ainete ja materjalide omadusi nende kasutusaladega|seostab omadusi nende kasutusaladega]];
 
# [[teab, et ained koosnevad osakestest|teab, et ained koosnevad osakestest: aatomitest või molekulidest]], ning [[teab, et molekulid koosnevad aatomitest|molekulid koosnevad aatomitest]]; [[koostab lihtsamate molekulmudelite põhjal ainete valemeid]];
 
# [[valmistab kindla protsendilise sisaldusega lahust]], [[toob näiteid lahustite, lahustuvate ainete ja lahuste kohta]] ning [[selgitab lahuste tähtsust looduses]];
 
# [[lahutab segu, kasutades kohaseid meetodeid]];
 
# [[mõistab mudelite tähtsust ja piiratust]], [[valib konkreetse nähtuse selgitamiseks sobiva mudeli]];
 
# [[põhjendab aineosakeste vastastikmõjuga tahkiste kuju säilivust ja kõvadust, vedelike voolavust ning gaaside lenduvust]];
 
# [[eristab füüsikalisi, keemilisi ja bioloogilisi nähtusi]], [[selgitab füüsikaliste, keemiliste ja bioloogiliste nähtuste vahelisi seoseid|selgitab nendevahelisi seoseid]];
 
# [[seostab soojusülekande ja energia muundumise nähtusi looduslike protsesside ja igapäevaeluga]]; [[saab aru energia jäävuse seadusest]];
 
# [[seostab vee olekute muutused sademete tekkega|seostab vee olekute muutused sademete tekkega (vihm, lumi, kaste, udu, härmatis)]];
 
# [[selgitab hingamise, põlemise ja fotosünteesi näitel, et keemilistes reaktsioonides energia eraldub või neeldub]];
 
# [[kirjeldab elusa ja eluta looduse vahelisi seoseid süsinikuringe näitel]];
 
# [[seostab kohastumisi füüsikaliste ja keemiliste keskkonnatingimustega]];
 
# [[analüüsib enda tegevuse võimalikku keskkonnamõju, ökoloogilist jalajälge]]; [[põhjendab energiasäästu vajadust]];
 
# [[pakub välja ideid materjalide taaskasutamiseks]];
 
# [[omab ettekujutust loodusteaduslikust ja tehnikaalasest karjäärist]].
 
 
 
'''Põhjendused ja selgitused'''
 
Õppekava 2014. a. redaktsiooni käigus töötati 7. klassi ainekava põhjalikult
 
ümber järgides kaasaaegset õpikäsitust, loodusvaldkonna pädevuse
 
kirjeldust ning loodusainete omavahelise lõimituse põhimõtet. Seepärast
 
otsustas loodusõpetuse ainekava töörühm jätta 7. klassi ainekava
 
põhijoontes samaks. Väiksed muutused õpitulemustes on sisse viidud vaid
 
olemasoleva sõnastuse korrigeerimiseks ning paaril juhul õpitulemuste
 
üldistusastme tõstmiseks. Detailsemalt sõnastatud soovituslikud
 
õpitulemused teemade kaupa esitatakse õppekava rakendusdokumentides
 
(õppeprotsessi kirjelduses).
 
Ka III kooliastmes peaks õpitulemuste omandamine toimuma võimalikult
 
palju läbi praktiliste ning igapäevaelu nähtuste ja probleemidega seotud
 
õpitegevuste. III kooliastme loodusõpetuse tundides jätkatakse õpilaste
 
uurimuslike oskuste süvendamist pöörates senisest suuremat tähelepanu
 
katse disaini ning kogutud andmete vormistamise korrektsusele ning
 
andmete usaldusväärsuse hindamisele, ka peaks suurenema õpilaste
 
iseseisvus uurimistööde kavandamisel. Võrreldes II kooliastmega peaks
 
süvenema õpilaste arusaamine nähtuste põhjus-tagajärg vahelistest
 
seostest (nähtusi ja ainete omadusi hakatakse põhjendama mikrotasandil),
 
suurenema arusaamine sellest, kuidas teaduslikud teadmised erinevad
 
mitteteaduslikest ning süvenema oskus kehasid ning aineid kvantitatiivselt
 
kirjeldada, samuti hakatakse läbi viima kaudseid mõõtmisi (N: tiheduse,
 
kiiruse määramine). Põgusalt tehakse tutvust keemia ja füüsika
 
sümbolkeelega. Endiselt on olulisel kohal õpilaste jätkusuutlikku arengut
 
toetavate teadmiste ning hoiakute kujundamine.
 
 
 
=== Soovituslik õppesisu teemade käsitlemiseks ===
 
'''Põhjendused ja selgitused'''
 
Õppekava 2014. a. redaktsiooni käigus töötati 7. klassi ainekava põhjalikult
 
ümber järgides kaasaaegse õpikäsitust, loodusvaldkonna pädevuse kirjeldust
 
ning loodusainete omavahelise lõimituse põhimõtet. Seepärast otsustas
 
loodusõpetuse ainekava töörühm jätta 7. klassi õppesisu põhijoontes
 
samaks.
 
 
 
Muutused võrreldes kehtiva ainekavaga:
 
Soojusjuhtivuse teema laiendati soojusülekande liikideks (juurde tulid
 
konvektsioon ja soojuskiirgus), mis oli vajalik selleks, et mõista paremini 8.
 
klassi geograafia teemat „Ilm ja kliima“. Füüsika kursuses algab
 
soojusülekande liikide õppimine geograafia teemade suhtes liiga hilja (9.
 
klassis).
 
 
 
Teemad:
 
* [[Inimene uurib loodust]]
 
* [[Ainete ja kehade mitmekesisus]]
 
* [[Loodusnähtused]]
 
* [[Elus- ja eluta looduse seosed]]
 
 
 
[[Kategooria:Haridus:Oppeaine]]
 

Redaktsioon: 8. detsember 2020, kell 07:23


Loodusõpetus
Nimetus Loodusõpetus
Ainevaldkond Loodusained

Õppeaine kirjeldus

Eesmärgid

{{{eesmargid}}}

Teemad

Selle ainega on seotud järgnevad teemad.

Põhiharidus

... rohkem tulemusi

Keskharidus

I kooliaste

II kooliaste

III kooliaste

Gümnaasium

Õpitulemused

I kooliaste

Riikliku õppekava õpitulemused

Õppeprotsesside õpitulemused

 VerbMõisteEeldabKlassÕppeaineTeema
Arvestab taimede ja loomade vajadusi ning suhtub neisse vastutustundlikultArvestab3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Eristab elus- ja eluta looduse objekte ja nähtusi ning vaatleb, nimetab, kirjeldab ja rühmitab neidEristabElus
Eluta
Elusolend
1. klassLoodusõpetusInimese meeled ja avastamine (EIS:lo:ini:meeled)
Eristab seeni, taimi ja loomi toitumise, kasvamise ning liikumisvõime järgiEristabLiikumine
Toitumine
Kasvamine
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Eristab selgroogseid (kala, kahepaikne, roomaja, lind ja imetaja) ning selgrootuid (putukad)EristabSelgrootu loom
Selgroogne loom
Ussid
Kahepaiksed
Roomajad
Linnud
Imetajad
Putukad
Kala
Ämblikud
3. klassLoodusõpetusOrganismide eluavaldused (EIS:lo:elumaal:oeluavald)
Eristab tahkeid ja vedelaid aineidEristabTahke
Vedel
1. klassLoodusõpetusInimese meeled ja avastamine (EIS:lo:ini:meeled)
Eristab õistaime, okaspuud, sõnajalg- ja sammaltaimeEristabÕistaimed
Sõnajalgtaimed
Sammaltaimed
Okaspuud
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Iseloomustab ilmaKirjeldabIlm
Õhutemperatuur
Pilvisus
Tuul
Sademed
Vihm
Lumi
2. klassLoodusõpetus
Järgib hügieeninõudeid ning hoolitseb keha puhtuse eestJärgibHügieeninõuded2. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini)
Kaalub kehi korrektselt, valides sobivaid mõõtmisvahendeidKaalubKaalumine
Kaalud
2. klassLoodusõpetusMõõtmine ja võrdlemine (EstCORE:30099)
Kasutab elektririistu ohutultKasutabOhutusnõuded
Elekter
Ohutus
Elektririistad
3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Kasutab elektrit säästlikultKasutabSäästev tarbimine3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Kirjeldab Eesti kaardi järgi objektide asukohti, kasutades ilmakaari.KirjeldabKaart
Ilmakaar
Eesti kaart
Põhi
Lõuna
Ida
Lääs
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Kirjeldab loodus- ja tehisobjekte erinevate meeltega saadud teabe aluselKirjeldabLooduslik
Tehislik
1. klassLoodusõpetusInimese meeled ja avastamine (EIS:lo:ini:meeled)
Kirjeldab loomade välisehitust, seostab seda elukeskkonnagaKirjeldabNahk
Suled
Nokk
Uimed
Pea
Jalad
Saba
Karvad
Kere
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Kirjeldab seente välisehitust, seostab seda elukeskkonnagaKirjeldabEosed
Kübarseen
Seeneniidistik
Hallitus
Pärm
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Kirjeldab taimede välisehitust, seostab seda elukeskkonnagaKirjeldabVili
Vars
Leht
Seeme
Eosed
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Kirjeldab õpitud loomaliikide eluviise ja elupaikuKirjeldabElupaik
Kalad
Kahepaiksed
Roomajad
Linnud
Imetajad
Putukad
Eluviis
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Koostab lihtsa vooluringiKoostabVooluring
Elekter
Vooluallikas
Lüliti
Elektripirn
3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Koostab õpitud liikidest lihtsamaid toiduahelaidKoostabToiduahel
Liik
Taimtoiduline
Loomtoiduline
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Leiab kooliümbruse plaanilt tuttavaid objekteLeiabPlaan
Pealtvaade
Leppemärk
Leppevärv
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Märkab muutusi loodusesMärkabSuvi
Sügis
Talv
Kevad
1. klassLoodusõpetusAastaajad (EIS:lo:ajad)
Määrab kompassi järgi põhja- ja lõunasuundaMäärabKompass
Põhjasuund
Lõunasuund
Ilmasuund
Põhi- ja vaheilmakaared
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Määrab kompassiga põhja- ja lõunasuuna.MäärabKompass
Põhjasuund
Lõunasuund
Ilmakaar
3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Mõistab mõõtmise vajalikkust ning saab aru, et mõõtmine peab olema täpneMõistabMõõtmine
Mõõtühik
Katse
2. klassLoodusõpetusMõõtmine ja võrdlemine (EstCORE:30099)
Mõistab, et kaardi järgi on võimalik tegelikkust tundma õppidaMõistabKaart
Kaardi legend
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Mõõdab pikkusi korrektselt, valides sobivaid mõõtmisvahendeidMõõdabPikkus
Mõõtmine
Mõõtühik
Katse
2. klassLoodusõpetusMõõtmine ja võrdlemine (EstCORE:30099)
Mõõdab temperatuuri korrektselt, valides sobivaid mõõtmisvahendeidMõõdabTemperatuur
Katse
Termomeeter
2. klassLoodusõpetusMõõtmine ja võrdlemine (EstCORE:30099)
Nimetab tuntumaid söödavaid ja mürgiseid kübarseeniTunnebSöödavad seened
Mürgised seened
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Näitab Eesti kaardil kodukohta, kõrgustikke, saari, poolsaari, lahtesid, jõgesid, järvi ja linnuNäitab kaardilKaart
Linn
Laht
Kõrgustik
Järv
Saar
Poolsaar
Asula
Kaardi legend
Jõgi
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Näitab ja nimetab kehaosiTeabKeha
Pea
Jalad
Kael
Kehaosad
Käed
2. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini)
Oskab ette näha liikumisega seotud ohuolukordiOskabLiikumine
Aeg
Kiirus
Teepikkus
3. klassLoodusõpetusLiikumine (EIS:lo:liikumine)
Oskab järgida tervisliku toitumise põhimõtteidOskabTervislik toitumine
Toit
Toiduaine
Tervis
Haigus
2. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini)
Oskab näha ohtu tundmatutes esemetes, eristada tervisele kasulikke ja kahjulikke tegevusiOskabTervis2. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini)
Rakendab katses saadud tulemusi elektrijuhtivuse kohtaRakendabElektrijuht
Elektrijuhtivus
Mitteelektrijuht
3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Saab aru lihtsast plaanist või kaardistSaab aruKaart
Plaan
Pealtvaade
Kaardi legend
Leppemärk
Leppevärv
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Selgitab kompassi tööpõhimõtetetSelgitabKompass
Magnetpoolus
Magnet
3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Seostab muutusi looduses aastaaegade vaheldumisegaSeostabSuvi
Sügis
Talv
Kevad
Soojus
Valgus
1. klassLoodusõpetusAastaajad (EIS:lo:ajad)
Suhtub positiivselt liikumisse kui kehalisse tegevusse.SuhtubLiikumine
Kehaline tegevus
3. klassLoodusõpetusLiikumine (EIS:lo:liikumine)
Suhtub vastutustundlikult koduloomadesse, ei jäta koduloomi hoolitsusetaVäärtustabMetsloom
Koduloom
Lemmikloom
2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EIS:lo:elumaal:omitme)
Sõnastab oma meelte toel saadud kogemusi ning nähtuste ja objektide omadusiSõnastabOmadus
Meeled
1. klassLoodusõpetusInimese meeled ja avastamine (EIS:lo:ini:meeled)
Teab liikumise tunnust: keha asukoht muutub teiste kehade suhtesTeabLiikumine3. klassLoodusõpetusLiikumine
Teab loomade ja taimedega seotud ohtusid ning looduslikke ohteTeab2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EIS:lo:elumaal:omitme)
Teab seente mitmekesisustTeabKübarseen
Pärm
Hallitusseened
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Teab õpitud maismaaloomiTeabSuled
Nokk
Soomused
Maismaaloom
Keha
Pea
Jalad
Saba
Kael
Tiivad
Karvad
1. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EIS:lo:elumaal:omitme)
Teab õpitud maismaataimiTeabÕis
Vili
Juur
Vars
Maismaataim
Puu
Põõsas
Rohttaim
Teravili
2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EIS:lo:elumaal:omitme)
Teab õpitud veeloomiTeabLõpus
Uimed
Veeloom
Ujulestad
2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EIS:lo:elumaal:omitme)
Teab õpitud veetaimiTeabÕis
Vili
Veetaim
Juur
Vars
Leht
2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus
Teab, et inimesed elavad erinevates elukeskkondadesTeabElukeskkond
Linn
Asula
Alev
Küla
2. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini)
Teab, et liikumise põhjuseks on jõud (katseliselt)TeabLiikumine
Jõud
3. klassLoodusõpetusLiikumine (EIS:lo:liikumine)
Teab, et organism hingab, toitub, kasvab ning paljunebTeabEluavaldused
Hingamine
Toitumine
Kasvamine
2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EstCORE:30083:40840)
... rohkem tulemusi

II kooliaste

Riikliku õppekava õpitulemused

Õppeprotsesside õpitulemused

 VerbMõisteEeldabKlassÕppeaineTeema
Analüüsib enda ja oma pere tarbimistAnalüüsib6. klassLoodusõpetus
Hindab oma pere tarbimise mõju keskkonnaleHindab6. klassLoodusõpetus
Hindab õues pilvisustHindabPilvisus6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Hindab õues tuule kiirustHindabTuule kiirus
Tuul
6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Iseloomustab Läänemerd kui ökosüsteemiIseloomustabÖkosüsteem
Läänemeri
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Iseloomustab Läänemere-äärset asustust ja inimtegevust õpitud piirkonna näitelIseloomustabLäänemereäärne asustus6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Iseloomustab graafiku põhjal kuu keskmisi temperatuure EestisIseloomustabKeskmine temperatuur6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Iseloomustab graafiku põhjal kuu keskmist sademete hulka EestisVõrdlebKeskmine sademete hulk6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Iseloomustab ja võrdleb kaardi ning piltide järgi etteantud jõgesid (paiknemine, lähe ja suue, lisajõed, languse ja voolukiiruse seostamine)IseloomustabLang
Lähe
Suue
Lisajõgi
Voolukiirus
Jõesäng
Peajõgi
Jõestik
Kärestik
Juga
5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Iseloomustab peamisi metsatüüpeIseloomustabMetsatüüp
Nõmmemets
Laanemets
Palumets
Salumets
6. klassLoodusõpetusMets (EIS:lo:keskkonnad:mets)
Iseloomustab tuuleroosi järgi valdavaid tuuli EestisIseloomustabTuuleroos
Valdavad tuuled
6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Iseloomustab vett kui elukeskkondaIseloomustab5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Iseloomustab õhku kui elukeskkondaIseloomustabÕhk
Hapnik
Gaas
Süsihappegaas
Lämmastik
Õhkkond
6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Kirjeldab elundite vastastikuseid seoseidKirjeldabElundkond
Elund
4. klassLoodusõpetusInimese ehitus (EIS:lo:ini:ehit)
Kirjeldab elundkondade ja elundite ülesandeid ja talitluse üldisi põhimõtteid ning vastastikuseid seoseidKirjeldabNahk
Viljastumine
Neerud
Magu
Süda
Elundkond
Emakas
Veresoon
Arter
Veen
Kopsud
Peaaju
Seljaaju
Elund
Lihased
Luustik
Maks
Peensool
Jämesool
Meeleelundid
Närvid
Munandid
Näärmed
Munasarjad
4. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini:inimene)
Kirjeldab elutingimuste erinevusi jõgedes ja järvedesKirjeldabVoolukiirus
Järv
Umbjärv
Läbivoolujärv
Rannajärv
5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Kirjeldab elutingimuste erinevusi vees ja õhusKirjeldabÕhk6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Kirjeldab erinevate vetikate levikut LäänemeresKirjeldabRohevetikad
Pruunvetikad
Punavetikad
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Kirjeldab huumuse osa aineringes.KirjeldabAineringe
Huumus
6. klassLoodusõpetusMuld (EIS:lo:keskkonnad:muld)
Kirjeldab huumuse teketKirjeldabHuumus6. klassLoodusõpetusMuld (EIS:lo:keskkonnad:muld)
Kirjeldab inimese elundite talitluse üldiseid põhimõtteidKirjeldabElund
Kude
Seostab inimese ja teiste organismide elundeid nende funktsioonidega4. klassLoodusõpetusInimese ehitus (EIS:lo:ini:ehit)
Kirjeldab inimese elundite ülesandeidKirjeldabElundKirjeldab inimese elundite talitluse üldiseid põhimõtteid4. klassLoodusõpetusInimese ehitus (EIS:lo:ini:ehit)
Kirjeldab inimese mõju looduskeskkonnaleKirjeldabLooduskeskkond6. klassLoodusõpetusElukeskkond Eestis (EIS:lo:keskkonnad:elukee)
Kirjeldab ja võrdleb erinevaid mullaproove, nimetades mulla koostisosiKirjeldabMuld
Mullasõmerad
Mullaõhk
Mullavesi
Huumus
Liivmuld
Savimuld
6. klassLoodusõpetusMuld (EIS:lo:keskkonnad:muld)
Kirjeldab joogivee saamise võimalusiKirjeldabJoogivesi
Allikas
5. klassLoodusõpetusVesi kui aine, vee kasutamine (EIS:lo:vka)
Kirjeldab jõe ja järve elukooslustKirjeldabLepiskala
Röövkala
Elukooslus
Hõljum
Rohevetikas
Vesikirp
5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Kirjeldab jõe ja järve elukooslust, nimetab jõgede ja järvede tüüpilisemaid liikeKirjeldabElukooslus
Tüüpiline liik
5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Kirjeldab kaardi järgi kaitsealade paiknemist Eestis, sh oma kodukohasKirjeldabKaitseala
Looduakaitseala
6. klassLoodusõpetus
Kirjeldab kaardi järgi oma kodumaakonna ja Eesti pinnamoodi, nimetades ning näidates pinnavorme kaardilKirjeldabPinnamood
Madalik
Pinnavorm
Kõrgustik
Küngas
Org
Nõgu
Mägi
Nõlv
Tasandik
Paekallas
5. klassLoodusõpetusPinnavormid ja pinnamood (EIS:lo:keskkonnad:pind)
Kirjeldab kaardi järgi soode paiknemist Eestis ja oma kodumaakonnasKirjeldabSoo5. klassLoodusõpetusSoo elukeskkonnana (EstCORE:30104)
Kirjeldab looduskatastroofide mõju loodusele ja inimeste tegevusele.KirjeldabMaavärin
Üleujutus
Looduskatastroof
Vulkaan
Orkaan
4. klassLoodusõpetusPlaneet Maa (EIS:lo:maa:maa)
Kirjeldab loodusteadusliku meetodi rakendamist veekogu uurimiselKirjeldabLoodusteaduslik meetod
Hüpotees
Uurimisküsimus
5. klassLoodusõpetusVesi kui aine, vee kasutamine (EIS:lo:vka)
Kirjeldab maailma poliitilise kaardi järgi etteantud riigi, sh Eesti, geograafilist asenditKirjeldabGeograafiline asend
Gloobus
Mudel
Riikide kaart
Kontuurkaart
Riigipiir
Naaberriik
4. klassLoodusõpetusPlaneet Maa (EIS:lo:maa:maa)
Kirjeldab metsa kui ökosüsteemi, sh keskkonnatingimusi metsasKirjeldabÖkosüsteem
Mets
6. klassLoodusõpetusMets elukeskkonnana (EstCORE:30096)
Kirjeldab mullaelustikkuKirjeldabMullaelustik6. klassLoodusõpetusAed ja põld (EIS:lo:keskkonnad:aed)
Kirjeldab pildi või skeemi järgi veeringetKirjeldabVeeringe6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Kirjeldab samakõrgusjoonte järgi pinnavormi absoluutset ja suhtelist kõrgustKirjeldabPinnavorm
Samakõrgusjoon
Absoluutne kõrgus
Suhteline kõrgus
Küngas
Mägi
Nõlv
Jalam
5. klassLoodusõpetusPinnavormid ja pinnamood (EIS:lo:keskkonnad:pind)
Kirjeldab samakõrgusjoonte järgi pinnavormi kujuKirjeldabPinnamood
Pinnavorm
Samakõrgusjoon
Küngas
Org
Nõgu
Mägi
Nõlv
Jalam
5. klassLoodusõpetusPinnavormid ja pinnamood (EIS:lo:keskkonnad:pind)
Kirjeldab samakõrgusjoonte järgi pinnavormi nõlvade kalletKirjeldabPinnavorm
Samakõrgusjoon
Küngas
Org
Nõgu
Mägi
Nõlv
5. klassLoodusõpetusPinnavormid ja pinnamood (EIS:lo:keskkonnad:pind)
Kirjeldab tootjate, tarbijate ja lagundajate rolli aineringes ning selgitab toitumissuhteid ökosüsteemisKirjeldabÖkosüsteem
Toiduahel
Aineringe
Tootjad
Tarbijad
Lagundajad
6. klassLoodusõpetusElukeskkond Eestis (EIS:lo:keskkonnad:elukee)
Kirjeldab ökosüsteemi elusat ja eluta osaKirjeldabÖkosüsteem6. klassLoodusõpetusElukeskkond Eestis (EIS:lo:keskkonnad:elukee)
Koostab Läänemerele iseloomulikke toiduahelaid või -võrgustikkeKoostabLäänemere toiduahel
Läänemere toiduvõrgustik
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Koostab metsakooslust iseloomustavaid toiduahelaid ja toiduvõrgustikkeKoostabToiduahel
Toiduvõrgustik
Metsakooslus
Tippkiskja
6. klassLoodusõpetusMets (EIS:lo:keskkonnad:mets)
Koostab soo kooslust iseloomustavaid toiduahelaidKoostabToiduahel
Soo
Kooslus
5. klassLoodusõpetusSoo elukeskkonnana (EstCORE:30104)
Koostab uuritud veekogu toiduahelaid/toiduvõrgustikke.KoostabToiduahel
Tootjad
Tarbijad
Lagundajad
Toiduvõrgustik
Vesikirp
5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Koostab õpitud koosluste vahel toimivaid toiduahelaid ja toiduvõrgustikkeKoostabToiduahel
Toiduvõrgustik
Koostab õpitud liikidest toiduahelaid ja toiduvõrgustikke6. klassLoodusõpetusElukeskkond Eestis (EIS:lo:keskkonnad:elukee)
Koostab õpitud liikidest toiduahelaid ja toiduvõrgustikkeKoostabToiduahel
Liik
Toiduvõrgustik
5. klassLoodusõpetusAed ja põld (EIS:lo:keskkonnad:aed)
Määrab lihtsamate määramistabelite järgi Läänemere selgroogseidMäärabSelgroogne loom
Siirdekala
Rannikulinnud
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Määrab lihtsamate määramistabelite järgi Läänemere selgrootuidMäärabSelgrootu loom
Põhjaloomastik
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Määrab õues pilvetüüpeMäärabPilved
Pilvetüübid
6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
... rohkem tulemusi

III kooliaste

Riikliku õppekava õpitulemused

Õppeprotsesside õpitulemused

 VerbMõisteEeldabKoosnebKlassÕppeaineTeema
Eristab aineid nende omaduste põhjalEristabAine omadused7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Eristab füüsikalisi, keemilisi ja bioloogilisi nähtusiEristabKeemiline reaktsioon
Füüsikalised nähtused
Keemilised nähtused
Bioloogilised nähtused
Eristab füüsikalisi ja keemilisi nähtusi7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Eristab teaduslikke teadmisi mitteteaduslikest teadmistestEristabTeadus
Teaduslikud teadmised
Uurimusküsimus
Hüpotees
Järeldus
7. klassLoodusõpetusInimene uurib loodust (EIS:lo:5)
Esitab materjalide taaskasutamise ideidEsitab-7. klassLoodusõpetusElus ja eluta looduse seosed (EIS:lo:8)
Kirjeldab aatomimudelit ja aatomituuma mudelitKirjeldab7. klassLoodusõpetusAined ja segud
Kirjeldab elus- ja eluta looduse vahelisi seoseid süsinikuringe näitelKirjeldabSüsinikuringe7. klassLoodusõpetusElus ja eluta looduse seosed (EIS:lo:8)
Kirjeldab joonise põhjal Päikesesüsteemi ehitustKirjeldabPäikesesüsteem
Maailmaruum
Astronoomia
Päike
Täht
Maa
Kuu
Planeet
Satelliit
Galaktika
4. klassLoodusõpetusMaailmaruum (EIS:lo:maa:ruum)
Kirjeldab kehade omadusi nii kvalitatiivselt kui ka kvantitatiivseltKirjeldabLoendamine
Mõõtmine
Mõõtühik
Mõõteriist
Füüsikaline suurus
7. klassLoodusõpetusInimene uurib loodust (EIS:lo:5)
Koostab etanooli täieliku põlemise reaktsioonivõrrandiKoostabEtanool
Täielik põlemine
9. klassLoodusõpetusSüsinik ja süsinikuühendid (EIS:K:sysi)
Lahutab segu, kasutades kohasid meetodeidLahutab seguSegu7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Leiab eri allikaist infot maailmaruumi kohta etteantud teemal, koostab ja esitab ülevaate.LeiabMaailmaruum
Astronoomia
Päike
Täht
Kuu
Planeet
Satelliit
Galaktika
Tähtkuju
4. klassLoodusõpetusMaailmaruum (EIS:lo:maa:ruum)
Leiab taevasfääril ning taevakaardil Põhjanaela ning määrab põhjasuunaLeiabTaevasfäär
Taevakaart
Põhjanael
Põhjasuund
4. klassLoodusõpetusMaailmaruum (EIS:lo:maa:ruum)
Leiab taevasfääril ning taevakaardil Suure VankriLeiabTaevasfäär
Taevakaart
Suur Vanker
Tähtkuju
Põhjanael
4. klassLoodusõpetusMaailmaruum (EIS:lo:maa:ruum)
Liigitab erinevaid materjale soojusjuhtivuse põhjalLiigitabSoojusjuhtivus7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Mõistab loodusteaduste ja tehnoloogia tähtsust igapäevaelusMõistab-7.klassLoodusõpetusInimene uurib loodust (EIS:lo:5)
Mõistab mudelite tähtsustMõistabLoodusteaduslik mudel7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Mõõdab läbitud teepikkust ja keha kiirustMõõdabAeg
Teepikkus
Keha kiirus
Trajektoor
7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Mõõdab või määrab keha pikkust, pindala, ruumala, massiMäärabMass
Pikkus
Pindala
Ruumala
7. klassLoodusõpetusInimene uurib loodust (EIS:lo:5)
Näitab kaardil Läänemere suuremaid lahtesidNäitab kaardilLäänemeri
Laht
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Oskab valmistada lahustOskabLahus7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Oskab vältida mürgiste seentega seotud ohtusidOskabMürgised seened3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Põhjendab aineosakeste vastastikmõjuga tahkiste kuju säilivust ja kõvadust, vedelike voolavust ning gaaside lenduvustPõhjendabAineosakeste vastastikmõju7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Põhjendab energiasäästu vajadustPõhjendab-7. klassLoodusõpetusElus- ja eluta looduse seosed (EstCORE:30085)
Põhjendab mudeli järgi öö ja päeva vaheldumist MaalPõhjendabPäike
Maa
Ööpäev
Tiirlemine
Pöörlemine
Aasta
4. klassLoodusõpetusMaailmaruum (EIS:lo:maa:ruum)
Selgitab fotosünteesi, hingamise ja põlemise näitel, et keemilistes reaktsioonides võib eralduda või neelduda energiatSelgitabFotosüntees
Hingamine
Põlemine
Energia neeldumine
Energia eraldumine
Kõdunemine
Tunneb, et keemiline reaktsioon on uute ainete tekke protsess7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Selgitab füüsikaliste tegurite (soojuse, valguse, niiskuse) mõju elusorganismide kasvule ja arenguleSelgitab-7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Selgitab füüsikaliste, keemiliste ja bioloogiliste nähtuste vahelisi seoseidSelgitabFüüsikalised nähtused
Keemilised nähtused
Bioloogilised nähtused
7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Selgitab lahuste tähtsust loodusesSelgitabLahus7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Selgitab ühe- ja hulkraksete erinevustSelgitabÜheraksed
Hulkraksed
4. klassLoodusõpetusElu mitmekesisus Maal (EIS:lo:maa:mitme)
Seostab kohastumusi füüsikaliste ja keemiliste keskkonnatingimustegaSeostabKohastumus7. klassLoodusõpetusElus ja eluta looduse seosed (EIS:lo:8)
Seostab materjalide soojusjuhtivust nende kasutusaladegaSeostabSoojusjuhtivus7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Seostab vee olekute muutused erinevate sademetega (vihm, lumi, kaste, udu, härmatis)SeostabKaste
Udu
Härmatis
7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Seostab õpitava loodusõpetuses varem omandatud teadmiste ja oskustegaSeostab-7. klassLoodusõpetusInimene uurib loodust (EIS:lo:5)
Teab vesiniku, hapniku ja süsiniku sümboleidTeab7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Teab vesiniku, hapniku ja süsiniku sümboleid, samuti nende lihtainete, vee ja süsihappegaasi valemeidTeabKeemiline element
Lihtaine
Liitaine
Sümbol
Teab vesiniku, hapniku ja süsiniku sümboleid7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Teab, et hapnik on põlemiseks vajalikTunnebPõlemine7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Teab, et kõik ained koosnevad osakestest: aatomitest või molekulidest, ning molekulid koosnevad aatomitestTeabAatomituum
Aatom
Molekul
Elekrtonkate
7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Teab, et puhastel ainetel on kindlad omadusedTeabPuhas aine7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Toob näiteid igapäevaelust, kuidas energia muundub või muundatakse ühest liigist teiseToob näiteidEnergia7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Toob näiteid lahustuvate ainete ja lahuste kohtaToob näiteidLahus7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Toob näiteid liikumise kohta elus- ja eluta loodusesToob näiteid-7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Toob näiteid seente tähtsuse kohta inimese elusToob näiteid4. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini:inimene)
Tunneb mullakaeves ära huumushorisondiTunnebMuld
Mullakaeve
Huumus
Huumushorisont
6. klassLoodusõpetusMuld (EIS:lo:keskkonnad:muld)
Tunneb, et keemiline reaktsioon on uute ainete tekke protsess7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EstCORE:30079)
Uurib lihtsa katse või mudeli järgi inimese elundi või elundkonna talitlustUuribElundkond
Elund
4. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini:inimene)
Valib konkreetse nähtuse selgitamiseks sobiva mudeliValibLoodusteaduslik mudel7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)

Gümnaasium

Riikliku õppekava õpitulemused

Õppeprotsesside õpitulemused

Õppeprotsessid

I kooliaste

II kooliaste

III kooliaste

Gümnaasium