Loodusõpetus:Elus- ja eluta looduse seosed
Loodusõpetus:Elus- ja eluta looduse seosed | |
---|---|
Nimetus | |
Maht | 16 |
Ainevaldkond | Loodusained |
Õppeaine | Loodusõpetus |
Haridusaste | Põhiharidus |
Kooliaste | III kooliaste |
Klass | 7. klass |
Seotud teemad | Elus- ja eluta looduse seosed |
Sisukord
Õppeprotsess {{{nimetus}}}
Eesmärgid
Eesmärk on mõista eluta ja eluslooduse seoseid ning organisme mõjutavate tegurite koosmõju. Keskkonnatingimuste ruumilise ja ajalise muutumisega kaasnevad Maal erinevad loodusnähtused (liustike kujunemine, tuuled, hoovused, aastaajalised muutused eluslooduses, nt fotosünteesi intensiivsus, ränne, karvavahetus jmt). Keskkonnatingimustest sõltuvad aineringe, kohastumused, looduslik tasakaal, energia tarbimine ja ka inimtegevus. Inimtegevusega võivad kaasneda muutused ökosüsteemides. Kuna 7. klassi õpilasel ei ole piisavalt teadmisi evolutsioonist ja geneetikast, siis käsitletakse kohastumuse mõistet eakohaselt. Kiiresti arenev tehnoloogia võimaldab paremini jälgida muutusi looduskeskkonnas ning kavandada keskkonda säästvaid tegevusi, sh materjalide taaskasutust.
Põhimõisted
- süsinikuringe
- kohanemine ja kohastumine
- kasvuhooneefekt.
Seotud teemad
Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:
Õpiväljundid
- Kirjeldab elus- ja eluta looduse vahelisi seoseid süsinikuringe näitel
- Põhjendab energiasäästu vajadust
- Seostab kohastumusi füüsikaliste ja keemiliste keskkonnatingimustega
- Esitab materjalide taaskasutamise ideid
- analüüsib enda tegevuse võimalikku keskkonnamõju, ökoloogilist jalajälge.
Õppematerjal
Selle teemaga (Elus- ja eluta looduse seosed) on seotud järgnev õppematerjal:
Muu õppematerjal: {{{oppematerjal}}}
Ülesanded ja harjutused
{{{ulesanne}}}
Metoodika
{{{metoodika}}}
Eeldused
{{{eeldus}}}
Õppevahendid
{{{oppevara}}}
Praktilised tööd
süsinikuringe uurimine puu ja puidu näitel, sh puu vanuse määramine aastarõngaste järgi; 2)kodu või kooliümbruse ökosüsteemide ja pinnamoe uurimine satelliitpiltide abi; 3)füüsikalis-keemiliste keskkonnatingimuste mõju uurimine lihtsamate loodusteaduslike mudelite abil, sh kasvuhooneefekti simuleerimine; 4)taimede ja loomade kohastumuslike muutuste uurimine veebimaterjalide põhjal; 5)ühe toote (näiteks paberi) ringluse uurimine toorainest kuni taaskasutuseni; 6)toote valmistamine taaskasutatavatest materjalidest; 7)pere ökoloogilise jalajälje arvutamine ja analüüs
Lõiming
Kuna eesmärgiks on mõista eluta ning eluslooduse seoseid ja organisme mõjutavate tegurite koosmõju ning rõhutada ka inimtegevuse ja uue tehnoloogia rolli elukeskkonna muutumises, tuleks õpilastel kujundada arusaam, et füüsikalis-keemiliste keskkonnatingimuste muutumine võib kaasa tuua muutused elustikus. Loodusõpetusega on seotud 4. klassi teemad „Planeet Maa“, „Elu mitmekesisus maal“; 5. klassi teemad „Asula elukeskkonnana“, „Soo elukeskkonnana“; 6. klassi teemad „Muld“, „Mets elukeskkonnana“, „Elukeskkonnad Eestis“ ning „Loodus- ja keskkonnakaitse Eestis“. Geograafiaga seondub aastaaegade vaheldumine ja keskkonnatingimused, sh kliima; bioloogiaga 9. klassi teema „Evolutsioon“ (organismide kohanemine ja kohastumine) ning 8. klassi teema „Ökoloogia ja keskkonnakaitse“. Keskkonna muutuste ja jätkusuutliku arenguga seostuvad muutused ökosüsteemides, liustike sulamine, metsade kadumine ja linnade kasv. Sotsiaalainetega seostuvad kliima soojenemise ja energia küsimused tänapäeva ühiskonnas. Kunsti- ja tehnoloogiaõpetuse õpetajatega saab teha koostööd taaskasutatavast materjalist tooteid valmistades, nt vanapaberist uue paberi tootmine, plast- või puidujääkidest uute toodete valmistamine.
Õppesisu
Inimene uurib ökosüsteeme. Süsinikuringe ökosüsteemides. Kohastumine füüsikalis-keemiliste tingimustega/elukeskkonnaga. Inimtegevus, tehnoloogia ja looduslik tasakaal. Energia tarbimine ja materjalide taaskasutamine.