Loodusõpetus

Allikas: oppekava.edu.ee


Loodusõpetus
Nimetus Loodusõpetus
Ainevaldkond Loodusained

Õppeaine kirjeldus

Eesmärgid

1) tunneb huvi looduse vastu, huvitub looduse uurimisest ja loodusainete õppimisest; 2) oskab sihipäraselt vaadelda loodusobjekte, teha praktilisi töid ning esitada tulemusi; 3) rakendab loodusteaduslikke probleeme lahendades teaduslikku meetodit õpetaja juhendamisel; 4) valdab teadmisi loodusobjektidest ja -nähtustest ning elus- ja eluta keskkonna seostest; 5) mõistab inimtegevuse ja looduskeskkonna seoseid ning väljendab hoolivust ja lugupidamist kõigi elusolendite vastu; 6) oskab leida loodusteaduslikku infot, mõistab loetavat ja oskab luua lihtsat loodusteaduslikku teksti; 7) rakendab õpitud loodusteaduste- ning tehnoloogiaalaseid teadmisi ja oskusi igapäevaelus; 8) väärtustab elurikkust ja säästvat arengut.

Teemad

Selle ainega on seotud järgnevad teemad.

Põhiharidus

... rohkem tulemusi

Keskharidus

I kooliaste

II kooliaste

III kooliaste

Gümnaasium

Õpitulemused

I kooliaste

Riikliku õppekava õpitulemused

Õppeprotsesside õpitulemused

 VerbMõisteEeldabKlassÕppeaineTeema
Arvestab taimede ja loomade vajadusi ning suhtub neisse vastutustundlikultArvestab3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Eristab elus- ja eluta looduse objekte ja nähtusi ning vaatleb, nimetab, kirjeldab ja rühmitab neidEristabElus
Eluta
Elusolend
1. klassLoodusõpetusInimese meeled ja avastamine (EIS:lo:ini:meeled)
Eristab seeni, taimi ja loomi toitumise, kasvamise ning liikumisvõime järgiEristabLiikumine
Toitumine
Kasvamine
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Eristab selgroogseid (kala, kahepaikne, roomaja, lind ja imetaja) ning selgrootuid (putukad)EristabSelgrootu loom
Selgroogne loom
Ussid
Kahepaiksed
Roomajad
Linnud
Imetajad
Putukad
Kala
Ämblikud
3. klassLoodusõpetusOrganismide eluavaldused (EIS:lo:elumaal:oeluavald)
Eristab tahkeid ja vedelaid aineidEristabTahke
Vedel
1. klassLoodusõpetusInimese meeled ja avastamine (EIS:lo:ini:meeled)
Eristab õistaime, okaspuud, sõnajalg- ja sammaltaimeEristabÕistaimed
Sõnajalgtaimed
Sammaltaimed
Okaspuud
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Iseloomustab ilmaKirjeldabIlm
Õhutemperatuur
Pilvisus
Tuul
Sademed
Vihm
Lumi
2. klassLoodusõpetus
Järgib hügieeninõudeid ning hoolitseb keha puhtuse eestJärgibHügieeninõuded2. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini)
Kaalub kehi korrektselt, valides sobivaid mõõtmisvahendeidKaalubKaalumine
Kaalud
2. klassLoodusõpetusMõõtmine ja võrdlemine (EstCORE:30099)
Kasutab elektririistu ohutultKasutabOhutusnõuded
Elekter
Ohutus
Elektririistad
3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Kasutab elektrit säästlikultKasutabSäästev tarbimine3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Kirjeldab Eesti kaardi järgi objektide asukohti, kasutades ilmakaari.KirjeldabKaart
Ilmakaar
Eesti kaart
Põhi
Lõuna
Ida
Lääs
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Kirjeldab loodus- ja tehisobjekte erinevate meeltega saadud teabe aluselKirjeldabLooduslik
Tehislik
1. klassLoodusõpetusInimese meeled ja avastamine (EIS:lo:ini:meeled)
Kirjeldab loomade välisehitust, seostab seda elukeskkonnagaKirjeldabNahk
Suled
Nokk
Uimed
Pea
Jalad
Saba
Karvad
Kere
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Kirjeldab seente välisehitust, seostab seda elukeskkonnagaKirjeldabEosed
Kübarseen
Seeneniidistik
Hallitus
Pärm
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Kirjeldab taimede välisehitust, seostab seda elukeskkonnagaKirjeldabVili
Vars
Leht
Seeme
Eosed
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Kirjeldab õpitud loomaliikide eluviise ja elupaikuKirjeldabElupaik
Kalad
Kahepaiksed
Roomajad
Linnud
Imetajad
Putukad
Eluviis
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Koostab lihtsa vooluringiKoostabVooluring
Elekter
Vooluallikas
Lüliti
Elektripirn
3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Koostab õpitud liikidest lihtsamaid toiduahelaidKoostabToiduahel
Liik
Taimtoiduline
Loomtoiduline
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Leiab kooliümbruse plaanilt tuttavaid objekteLeiabPlaan
Pealtvaade
Leppemärk
Leppevärv
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Märkab muutusi loodusesMärkabSuvi
Sügis
Talv
Kevad
1. klassLoodusõpetusAastaajad (EIS:lo:ajad)
Määrab kompassi järgi põhja- ja lõunasuundaMäärabKompass
Põhjasuund
Lõunasuund
Ilmasuund
Põhi- ja vaheilmakaared
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Määrab kompassiga põhja- ja lõunasuuna.MäärabKompass
Põhjasuund
Lõunasuund
Ilmakaar
3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Mõistab mõõtmise vajalikkust ning saab aru, et mõõtmine peab olema täpneMõistabMõõtmine
Mõõtühik
Katse
2. klassLoodusõpetusMõõtmine ja võrdlemine (EstCORE:30099)
Mõistab, et kaardi järgi on võimalik tegelikkust tundma õppidaMõistabKaart
Kaardi legend
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Mõõdab pikkusi korrektselt, valides sobivaid mõõtmisvahendeidMõõdabPikkus
Mõõtmine
Mõõtühik
Katse
2. klassLoodusõpetusMõõtmine ja võrdlemine (EstCORE:30099)
Mõõdab temperatuuri korrektselt, valides sobivaid mõõtmisvahendeidMõõdabTemperatuur
Katse
Termomeeter
2. klassLoodusõpetusMõõtmine ja võrdlemine (EstCORE:30099)
Nimetab tuntumaid söödavaid ja mürgiseid kübarseeniTunnebSöödavad seened
Mürgised seened
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Näitab Eesti kaardil kodukohta, kõrgustikke, saari, poolsaari, lahtesid, jõgesid, järvi ja linnuNäitab kaardilKaart
Linn
Laht
Kõrgustik
Järv
Saar
Poolsaar
Asula
Kaardi legend
Jõgi
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Näitab ja nimetab kehaosiTeabKeha
Pea
Jalad
Kael
Kehaosad
Käed
2. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini)
Oskab ette näha liikumisega seotud ohuolukordiOskabLiikumine
Aeg
Kiirus
Teepikkus
3. klassLoodusõpetusLiikumine (EIS:lo:liikumine)
Oskab järgida tervisliku toitumise põhimõtteidOskabTervislik toitumine
Toit
Toiduaine
Tervis
Haigus
2. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini)
Oskab näha ohtu tundmatutes esemetes, eristada tervisele kasulikke ja kahjulikke tegevusiOskabTervis2. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini)
Rakendab katses saadud tulemusi elektrijuhtivuse kohtaRakendabElektrijuht
Elektrijuhtivus
Mitteelektrijuht
3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Saab aru lihtsast plaanist või kaardistSaab aruKaart
Plaan
Pealtvaade
Kaardi legend
Leppemärk
Leppevärv
3. klassLoodusõpetusMinu kodumaa Eesti (EIS:lo:kaart:kodu)
Selgitab kompassi tööpõhimõtetetSelgitabKompass
Magnetpoolus
Magnet
3. klassLoodusõpetusElekter ja magnetism (EIS:lo:elekter)
Seostab muutusi looduses aastaaegade vaheldumisegaSeostabSuvi
Sügis
Talv
Kevad
Soojus
Valgus
1. klassLoodusõpetusAastaajad (EIS:lo:ajad)
Suhtub positiivselt liikumisse kui kehalisse tegevusse.SuhtubLiikumine
Kehaline tegevus
3. klassLoodusõpetusLiikumine (EIS:lo:liikumine)
Suhtub vastutustundlikult koduloomadesse, ei jäta koduloomi hoolitsusetaVäärtustabMetsloom
Koduloom
Lemmikloom
2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EIS:lo:elumaal:omitme)
Sõnastab oma meelte toel saadud kogemusi ning nähtuste ja objektide omadusiSõnastabOmadus
Meeled
1. klassLoodusõpetusInimese meeled ja avastamine (EIS:lo:ini:meeled)
Teab liikumise tunnust: keha asukoht muutub teiste kehade suhtesTeabLiikumine3. klassLoodusõpetusLiikumine
Teab loomade ja taimedega seotud ohtusid ning looduslikke ohteTeab2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EIS:lo:elumaal:omitme)
Teab seente mitmekesisustTeabKübarseen
Pärm
Hallitusseened
3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Teab õpitud maismaaloomiTeabSuled
Nokk
Soomused
Maismaaloom
Keha
Pea
Jalad
Saba
Kael
Tiivad
Karvad
1. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EIS:lo:elumaal:omitme)
Teab õpitud maismaataimiTeabÕis
Vili
Juur
Vars
Maismaataim
Puu
Põõsas
Rohttaim
Teravili
2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EIS:lo:elumaal:omitme)
Teab õpitud veeloomiTeabLõpus
Uimed
Veeloom
Ujulestad
2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EIS:lo:elumaal:omitme)
Teab õpitud veetaimiTeabÕis
Vili
Veetaim
Juur
Vars
Leht
2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus
Teab, et inimesed elavad erinevates elukeskkondadesTeabElukeskkond
Linn
Asula
Alev
Küla
2. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini)
Teab, et liikumise põhjuseks on jõud (katseliselt)TeabLiikumine
Jõud
3. klassLoodusõpetusLiikumine (EIS:lo:liikumine)
Teab, et organism hingab, toitub, kasvab ning paljunebTeabEluavaldused
Hingamine
Toitumine
Kasvamine
2. klassLoodusõpetusOrganismide mitmekesisus (EstCORE:30083:40840)
... rohkem tulemusi

II kooliaste

Riikliku õppekava õpitulemused

Õppeprotsesside õpitulemused

 VerbMõisteEeldabKlassÕppeaineTeema
Analüüsib enda ja oma pere tarbimistAnalüüsib6. klassLoodusõpetus
Hindab oma pere tarbimise mõju keskkonnaleHindab6. klassLoodusõpetus
Hindab õues pilvisustHindabPilvisus6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Hindab õues tuule kiirustHindabTuule kiirus
Tuul
6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Iseloomustab Läänemerd kui ökosüsteemiIseloomustabÖkosüsteem
Läänemeri
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Iseloomustab Läänemere-äärset asustust ja inimtegevust õpitud piirkonna näitelIseloomustabLäänemereäärne asustus6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Iseloomustab graafiku põhjal kuu keskmisi temperatuure EestisIseloomustabKeskmine temperatuur6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Iseloomustab graafiku põhjal kuu keskmist sademete hulka EestisVõrdlebKeskmine sademete hulk6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Iseloomustab ja võrdleb kaardi ning piltide järgi etteantud jõgesid (paiknemine, lähe ja suue, lisajõed, languse ja voolukiiruse seostamine)IseloomustabLang
Lähe
Suue
Lisajõgi
Voolukiirus
Jõesäng
Peajõgi
Jõestik
Kärestik
Juga
5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Iseloomustab peamisi metsatüüpeIseloomustabMetsatüüp
Nõmmemets
Laanemets
Palumets
Salumets
6. klassLoodusõpetusMets (EIS:lo:keskkonnad:mets)
Iseloomustab tuuleroosi järgi valdavaid tuuli EestisIseloomustabTuuleroos
Valdavad tuuled
6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Iseloomustab vett kui elukeskkondaIseloomustab5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Iseloomustab õhku kui elukeskkondaIseloomustabÕhk
Hapnik
Gaas
Süsihappegaas
Lämmastik
Õhkkond
6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Kirjeldab elundite vastastikuseid seoseidKirjeldabElundkond
Elund
4. klassLoodusõpetusInimese ehitus (EIS:lo:ini:ehit)
Kirjeldab elundkondade ja elundite ülesandeid ja talitluse üldisi põhimõtteid ning vastastikuseid seoseidKirjeldabNahk
Viljastumine
Neerud
Magu
Süda
Elundkond
Emakas
Veresoon
Arter
Veen
Kopsud
Peaaju
Seljaaju
Elund
Lihased
Luustik
Maks
Peensool
Jämesool
Meeleelundid
Närvid
Munandid
Näärmed
Munasarjad
4. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini:inimene)
Kirjeldab elutingimuste erinevusi jõgedes ja järvedesKirjeldabVoolukiirus
Järv
Umbjärv
Läbivoolujärv
Rannajärv
5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Kirjeldab elutingimuste erinevusi vees ja õhusKirjeldabÕhk6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Kirjeldab erinevate vetikate levikut LäänemeresKirjeldabRohevetikad
Pruunvetikad
Punavetikad
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Kirjeldab huumuse osa aineringes.KirjeldabAineringe
Huumus
6. klassLoodusõpetusMuld (EIS:lo:keskkonnad:muld)
Kirjeldab huumuse teketKirjeldabHuumus6. klassLoodusõpetusMuld (EIS:lo:keskkonnad:muld)
Kirjeldab inimese elundite talitluse üldiseid põhimõtteidKirjeldabElund
Kude
Seostab inimese ja teiste organismide elundeid nende funktsioonidega4. klassLoodusõpetusInimese ehitus (EIS:lo:ini:ehit)
Kirjeldab inimese elundite ülesandeidKirjeldabElundKirjeldab inimese elundite talitluse üldiseid põhimõtteid4. klassLoodusõpetusInimese ehitus (EIS:lo:ini:ehit)
Kirjeldab inimese mõju looduskeskkonnaleKirjeldabLooduskeskkond6. klassLoodusõpetusElukeskkond Eestis (EIS:lo:keskkonnad:elukee)
Kirjeldab ja võrdleb erinevaid mullaproove, nimetades mulla koostisosiKirjeldabMuld
Mullasõmerad
Mullaõhk
Mullavesi
Huumus
Liivmuld
Savimuld
6. klassLoodusõpetusMuld (EIS:lo:keskkonnad:muld)
Kirjeldab joogivee saamise võimalusiKirjeldabJoogivesi
Allikas
5. klassLoodusõpetusVesi kui aine, vee kasutamine (EIS:lo:vka)
Kirjeldab jõe ja järve elukooslustKirjeldabLepiskala
Röövkala
Elukooslus
Hõljum
Rohevetikas
Vesikirp
5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Kirjeldab jõe ja järve elukooslust, nimetab jõgede ja järvede tüüpilisemaid liikeKirjeldabElukooslus
Tüüpiline liik
5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Kirjeldab kaardi järgi kaitsealade paiknemist Eestis, sh oma kodukohasKirjeldabKaitseala
Looduakaitseala
6. klassLoodusõpetus
Kirjeldab kaardi järgi oma kodumaakonna ja Eesti pinnamoodi, nimetades ning näidates pinnavorme kaardilKirjeldabPinnamood
Madalik
Pinnavorm
Kõrgustik
Küngas
Org
Nõgu
Mägi
Nõlv
Tasandik
Paekallas
5. klassLoodusõpetusPinnavormid ja pinnamood (EIS:lo:keskkonnad:pind)
Kirjeldab kaardi järgi soode paiknemist Eestis ja oma kodumaakonnasKirjeldabSoo5. klassLoodusõpetusSoo elukeskkonnana (EstCORE:30104)
Kirjeldab looduskatastroofide mõju loodusele ja inimeste tegevusele.KirjeldabMaavärin
Üleujutus
Looduskatastroof
Vulkaan
Orkaan
4. klassLoodusõpetusPlaneet Maa (EIS:lo:maa:maa)
Kirjeldab loodusteadusliku meetodi rakendamist veekogu uurimiselKirjeldabLoodusteaduslik meetod
Hüpotees
Uurimisküsimus
5. klassLoodusõpetusVesi kui aine, vee kasutamine (EIS:lo:vka)
Kirjeldab maailma poliitilise kaardi järgi etteantud riigi, sh Eesti, geograafilist asenditKirjeldabGeograafiline asend
Gloobus
Mudel
Riikide kaart
Kontuurkaart
Riigipiir
Naaberriik
4. klassLoodusõpetusPlaneet Maa (EIS:lo:maa:maa)
Kirjeldab metsa kui ökosüsteemi, sh keskkonnatingimusi metsasKirjeldabÖkosüsteem
Mets
6. klassLoodusõpetusMets elukeskkonnana (EstCORE:30096)
Kirjeldab mullaelustikkuKirjeldabMullaelustik6. klassLoodusõpetusAed ja põld (EIS:lo:keskkonnad:aed)
Kirjeldab pildi või skeemi järgi veeringetKirjeldabVeeringe6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
Kirjeldab samakõrgusjoonte järgi pinnavormi absoluutset ja suhtelist kõrgustKirjeldabPinnavorm
Samakõrgusjoon
Absoluutne kõrgus
Suhteline kõrgus
Küngas
Mägi
Nõlv
Jalam
5. klassLoodusõpetusPinnavormid ja pinnamood (EIS:lo:keskkonnad:pind)
Kirjeldab samakõrgusjoonte järgi pinnavormi kujuKirjeldabPinnamood
Pinnavorm
Samakõrgusjoon
Küngas
Org
Nõgu
Mägi
Nõlv
Jalam
5. klassLoodusõpetusPinnavormid ja pinnamood (EIS:lo:keskkonnad:pind)
Kirjeldab samakõrgusjoonte järgi pinnavormi nõlvade kalletKirjeldabPinnavorm
Samakõrgusjoon
Küngas
Org
Nõgu
Mägi
Nõlv
5. klassLoodusõpetusPinnavormid ja pinnamood (EIS:lo:keskkonnad:pind)
Kirjeldab tootjate, tarbijate ja lagundajate rolli aineringes ning selgitab toitumissuhteid ökosüsteemisKirjeldabÖkosüsteem
Toiduahel
Aineringe
Tootjad
Tarbijad
Lagundajad
6. klassLoodusõpetusElukeskkond Eestis (EIS:lo:keskkonnad:elukee)
Kirjeldab ökosüsteemi elusat ja eluta osaKirjeldabÖkosüsteem6. klassLoodusõpetusElukeskkond Eestis (EIS:lo:keskkonnad:elukee)
Koostab Läänemerele iseloomulikke toiduahelaid või -võrgustikkeKoostabLäänemere toiduahel
Läänemere toiduvõrgustik
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Koostab metsakooslust iseloomustavaid toiduahelaid ja toiduvõrgustikkeKoostabToiduahel
Toiduvõrgustik
Metsakooslus
Tippkiskja
6. klassLoodusõpetusMets (EIS:lo:keskkonnad:mets)
Koostab soo kooslust iseloomustavaid toiduahelaidKoostabToiduahel
Soo
Kooslus
5. klassLoodusõpetusSoo elukeskkonnana (EstCORE:30104)
Koostab uuritud veekogu toiduahelaid/toiduvõrgustikke.KoostabToiduahel
Tootjad
Tarbijad
Lagundajad
Toiduvõrgustik
Vesikirp
5. klassLoodusõpetusJõgi ja järv elukeskkonnana (EstCORE:30090)
Koostab õpitud koosluste vahel toimivaid toiduahelaid ja toiduvõrgustikkeKoostabToiduahel
Toiduvõrgustik
Koostab õpitud liikidest toiduahelaid ja toiduvõrgustikke6. klassLoodusõpetusElukeskkond Eestis (EIS:lo:keskkonnad:elukee)
Koostab õpitud liikidest toiduahelaid ja toiduvõrgustikkeKoostabToiduahel
Liik
Toiduvõrgustik
5. klassLoodusõpetusAed ja põld (EIS:lo:keskkonnad:aed)
Määrab lihtsamate määramistabelite järgi Läänemere selgroogseidMäärabSelgroogne loom
Siirdekala
Rannikulinnud
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Määrab lihtsamate määramistabelite järgi Läänemere selgrootuidMäärabSelgrootu loom
Põhjaloomastik
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Määrab õues pilvetüüpeMäärabPilved
Pilvetüübid
6. klassLoodusõpetusÕhk (EIS:lo:keskkonnad:ohk)
... rohkem tulemusi

III kooliaste

Riikliku õppekava õpitulemused

Õppeprotsesside õpitulemused

 VerbMõisteEeldabKoosnebKlassÕppeaineTeema
Eristab aineid nende omaduste põhjalEristabAine omadused7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Eristab füüsikalisi, keemilisi ja bioloogilisi nähtusiEristabKeemiline reaktsioon
Füüsikalised nähtused
Keemilised nähtused
Bioloogilised nähtused
Eristab füüsikalisi ja keemilisi nähtusi7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Eristab teaduslikke teadmisi mitteteaduslikest teadmistestEristabTeadus
Teaduslikud teadmised
Uurimusküsimus
Hüpotees
Järeldus
7. klassLoodusõpetusInimene uurib loodust (EIS:lo:5)
Esitab materjalide taaskasutamise ideidEsitab-7. klassLoodusõpetusElus ja eluta looduse seosed (EIS:lo:8)
Kirjeldab aatomimudelit ja aatomituuma mudelitKirjeldab7. klassLoodusõpetusAined ja segud
Kirjeldab elus- ja eluta looduse vahelisi seoseid süsinikuringe näitelKirjeldabSüsinikuringe7. klassLoodusõpetusElus ja eluta looduse seosed (EIS:lo:8)
Kirjeldab joonise põhjal Päikesesüsteemi ehitustKirjeldabPäikesesüsteem
Maailmaruum
Astronoomia
Päike
Täht
Maa
Kuu
Planeet
Satelliit
Galaktika
4. klassLoodusõpetusMaailmaruum (EIS:lo:maa:ruum)
Kirjeldab kehade omadusi nii kvalitatiivselt kui ka kvantitatiivseltKirjeldabLoendamine
Mõõtmine
Mõõtühik
Mõõteriist
Füüsikaline suurus
7. klassLoodusõpetusInimene uurib loodust (EIS:lo:5)
Koostab etanooli täieliku põlemise reaktsioonivõrrandiKoostabEtanool
Täielik põlemine
9. klassLoodusõpetusSüsinik ja süsinikuühendid (EIS:K:sysi)
Lahutab segu, kasutades kohasid meetodeidLahutab seguSegu7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Leiab eri allikaist infot maailmaruumi kohta etteantud teemal, koostab ja esitab ülevaate.LeiabMaailmaruum
Astronoomia
Päike
Täht
Kuu
Planeet
Satelliit
Galaktika
Tähtkuju
4. klassLoodusõpetusMaailmaruum (EIS:lo:maa:ruum)
Leiab taevasfääril ning taevakaardil Põhjanaela ning määrab põhjasuunaLeiabTaevasfäär
Taevakaart
Põhjanael
Põhjasuund
4. klassLoodusõpetusMaailmaruum (EIS:lo:maa:ruum)
Leiab taevasfääril ning taevakaardil Suure VankriLeiabTaevasfäär
Taevakaart
Suur Vanker
Tähtkuju
Põhjanael
4. klassLoodusõpetusMaailmaruum (EIS:lo:maa:ruum)
Liigitab erinevaid materjale soojusjuhtivuse põhjalLiigitabSoojusjuhtivus7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Mõistab loodusteaduste ja tehnoloogia tähtsust igapäevaelusMõistab-7.klassLoodusõpetusInimene uurib loodust (EIS:lo:5)
Mõistab mudelite tähtsustMõistabLoodusteaduslik mudel7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Mõõdab läbitud teepikkust ja keha kiirustMõõdabAeg
Teepikkus
Keha kiirus
Trajektoor
7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Mõõdab või määrab keha pikkust, pindala, ruumala, massiMäärabMass
Pikkus
Pindala
Ruumala
7. klassLoodusõpetusInimene uurib loodust (EIS:lo:5)
Näitab kaardil Läänemere suuremaid lahtesidNäitab kaardilLäänemeri
Laht
6. klassLoodusõpetusLäänemeri (EIS:lo:keskkonnad:lmeri)
Oskab valmistada lahustOskabLahus7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Oskab vältida mürgiste seentega seotud ohtusidOskabMürgised seened3. klassLoodusõpetusOrganismide rühmad ja kooselu (EIS:lo:organismid:ryhm)
Põhjendab aineosakeste vastastikmõjuga tahkiste kuju säilivust ja kõvadust, vedelike voolavust ning gaaside lenduvustPõhjendabAineosakeste vastastikmõju7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Põhjendab energiasäästu vajadustPõhjendab-7. klassLoodusõpetusElus- ja eluta looduse seosed (EstCORE:30085)
Põhjendab mudeli järgi öö ja päeva vaheldumist MaalPõhjendabPäike
Maa
Ööpäev
Tiirlemine
Pöörlemine
Aasta
4. klassLoodusõpetusMaailmaruum (EIS:lo:maa:ruum)
Selgitab fotosünteesi, hingamise ja põlemise näitel, et keemilistes reaktsioonides võib eralduda või neelduda energiatSelgitabFotosüntees
Hingamine
Põlemine
Energia neeldumine
Energia eraldumine
Kõdunemine
Tunneb, et keemiline reaktsioon on uute ainete tekke protsess7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Selgitab füüsikaliste tegurite (soojuse, valguse, niiskuse) mõju elusorganismide kasvule ja arenguleSelgitab-7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Selgitab füüsikaliste, keemiliste ja bioloogiliste nähtuste vahelisi seoseidSelgitabFüüsikalised nähtused
Keemilised nähtused
Bioloogilised nähtused
7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Selgitab lahuste tähtsust loodusesSelgitabLahus7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Selgitab ühe- ja hulkraksete erinevustSelgitabÜheraksed
Hulkraksed
4. klassLoodusõpetusElu mitmekesisus Maal (EIS:lo:maa:mitme)
Seostab kohastumusi füüsikaliste ja keemiliste keskkonnatingimustegaSeostabKohastumus7. klassLoodusõpetusElus ja eluta looduse seosed (EIS:lo:8)
Seostab materjalide soojusjuhtivust nende kasutusaladegaSeostabSoojusjuhtivus7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Seostab vee olekute muutused erinevate sademetega (vihm, lumi, kaste, udu, härmatis)SeostabKaste
Udu
Härmatis
7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Seostab õpitava loodusõpetuses varem omandatud teadmiste ja oskustegaSeostab-7. klassLoodusõpetusInimene uurib loodust (EIS:lo:5)
Teab vesiniku, hapniku ja süsiniku sümboleidTeab7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Teab vesiniku, hapniku ja süsiniku sümboleid, samuti nende lihtainete, vee ja süsihappegaasi valemeidTeabKeemiline element
Lihtaine
Liitaine
Sümbol
Teab vesiniku, hapniku ja süsiniku sümboleid7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Teab, et hapnik on põlemiseks vajalikTunnebPõlemine7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Teab, et kõik ained koosnevad osakestest: aatomitest või molekulidest, ning molekulid koosnevad aatomitestTeabAatomituum
Aatom
Molekul
Elekrtonkate
7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Teab, et puhastel ainetel on kindlad omadusedTeabPuhas aine7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Toob näiteid igapäevaelust, kuidas energia muundub või muundatakse ühest liigist teiseToob näiteidEnergia7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Toob näiteid lahustuvate ainete ja lahuste kohtaToob näiteidLahus7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)
Toob näiteid liikumise kohta elus- ja eluta loodusesToob näiteid-7. klassLoodusõpetusLoodusnähtused (EIS:lo:7)
Toob näiteid seente tähtsuse kohta inimese elusToob näiteid4. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini:inimene)
Tunneb mullakaeves ära huumushorisondiTunnebMuld
Mullakaeve
Huumus
Huumushorisont
6. klassLoodusõpetusMuld (EIS:lo:keskkonnad:muld)
Tunneb, et keemiline reaktsioon on uute ainete tekke protsess7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EstCORE:30079)
Uurib lihtsa katse või mudeli järgi inimese elundi või elundkonna talitlustUuribElundkond
Elund
4. klassLoodusõpetusInimene (EIS:lo:ini:inimene)
Valib konkreetse nähtuse selgitamiseks sobiva mudeliValibLoodusteaduslik mudel7. klassLoodusõpetusAinete ja kehade mitmekesisus (EIS:lo:6)

Gümnaasium

Riikliku õppekava õpitulemused

Õppeprotsesside õpitulemused

Õppeprotsessid

I kooliaste

II kooliaste

III kooliaste

Gümnaasium