Semantic search

Allikas: oppekava.edu.ee
 TeemaÕpitulemus
Füüsika:TuumaenergiaTuumaenergia (EstCORE:30141:41403)Nimetab aatomi tuuma, elektronkatte, prootoni, neutroni, isotoobi, radioaktiivse lagunemise ja tuumareaktsiooni olulisi tunnuseid
Selgitab tuumareaktori ja kiirguskaitse otstarvet, töötamise põhimõtet, kasutamise näiteid ning ohutusnõudeid
Selgitab dosimeetri otstarvet ja kasutamise reegleid
Selgitab seose kergete tuumade ühinemisel ja raskete tuumade lõhustamisel vabaneb energiat tähendust
Seostab kergete tuumade ühinemisel ja raskete tuumade lõhustamisel vabaneva energia teiste nähtustega
Iseloomustab α-, β- ja γ-kiirgust
Nimetab kiirguste erinevusi
Füüsika:Valguse murdumineValguse murdumine (EIS:F:3:valm)Kirjeldab mõistete murdumisnurk, fookus, tõeline kujutis ja näiv kujutis tähtsaid tunnuseid
Selgitab valguse murdumise seaduspärasust, s.o valguse üleminekul ühest keskkonnast teise murdub valguskiir sõltuvalt valguse kiirusest ainetes kas pinna ristsirge poole või pinna ristsirgest eemale
Teeb eksperimendi, mõõtes kumerläätse fookuskaugust või tekitades kumerläätsega esemest suurendatud või vähendatud kujutise
Töötleb katseandmeid
Kirjeldab valguse murdumise tähtsaid tunnuseid
Selgitab valguse murdumise seost teiste nähtustega
Kasutab valguse murdumise seost teiste nähtustega probleeme lahendades
Selgitab fookuskauguse ja läätse optilise tugevuse tähendust ning mõõtmisviisi
Teab fookuskauguse ja läätse optilise tugevuse kasutatavat mõõtühikut
Selgitab seose D=1/f tähendust
Kasutab seost D=1/f probleeme lahendades
Kirjeldab kumerläätse, nõgusläätse, prillide ja valgusfiltrite otstarvet
Toob kumerläätse, nõgusläätse, prillide ja valgusfiltrite kasutamise näiteid
Kirjeldab tekkinud kujutist
Konstrueerib katseseadme joonise, millele kannab eseme, läätse ja ekraani omavahelised kaugused
Füüsika:Valguse peegeldumineValguse peegeldumine (EIS:F:3:valp)Nimetab mõistete langemisnurk, peegeldumisnurk ja mattpind olulisi tunnuseid
Toob näiteid tasapeegli, kumer- ja nõguspeegli kasutamise kohta
Teab peegeldumise ja valguse neeldumise tähtsaid tunnuseid
Kirjeldab peegeldumise ja valguse neeldumise seost teiste nähtustega
Kasutab peegeldumis ja valguse neeldumist praktikas
Selgitab peegeldumisseadust (s.o valguse peegeldumisel on peegeldumisnurk võrdne langemisnurgaga) ja selle tähendust
Kirjeldab peegeldumisseaduse õigsust kinnitavat katset
Kasutab peegeldumisseadust praktikas
Füüsika:ValgusõpetusValgusõpetus (EstCORE:30143)Selgitab Päikese kui valgusallika tähtsaid tunnuseid
Selgitab mõistete valgusallikas, valgusallikate liigid ja liitvalgus olulisi tunnuseid
Teab seose, et optiliselt ühtlases keskkonnas levib valgus sirgjooneliselt tähendust
Füüsika:VooluringVooluring (EIS:F:elop:vring)Selgitab mõiste vooluring olulisi tunnuseid
Selgitab voltmeetri otstarvet ja kasutamise reegleid
Leiab jada- ja rööpühenduse korral vooluringi osal pinge, voolutugevuse ja takistuse
Selgitab füüsikaliste suuruste pinge, elektritakistus ja eritakistus tähendust ning mõõtmisviisi
Selgitab takisti kasutamise otstarvet ja ohutusnõudeid
Toob näiteid takistite kasutamise kohta
Selgitab elektritarviti kasutamise otstarvet ja ohutusnõudeid
Toob näiteid elektritarvitite kasutamise kohta
Korraldab eksperimendi mõõtes otseselt voolutugevust ja pinget
Teab pinge, elektritakistuse ja eritakistuse mõõtühikuid
Põhjendab seost, et: a) voolutugevus on võrdeline pingega (Ohmi seadus), kasutab seda probleeme lahendades
Põhjendab seost, et: b) jadamisi ühendatud juhtides on voolutugevus ühesuurune (I = I1 = I2 = ...) ja ahela kogupinge on üksikjuhtide otstel olevate pingete summa kasutab seda probleeme lahendades
Põhjendab seost, et: c) rööbiti ühendatud juhtide otstel on pinge ühesuurune (U = U1 = U2 = ...) ja ahela kogu voolutugevus on üksikjuhte läbivate voolutugevuste summa kasutab seda probleeme lahendades
Põhjendab seost, et: d) juhi takistus R= l/S kasutab seda probleeme lahendades
Arvutab eksperimendi korral takistust
Töötleb eksperimendi voolutugevuse, pinge mõõtmise katseandmeid
Teeb järeldusi eksperimendist voolutugevuse ja pinge vahelise seose kohta
Füüsika:Võnkumine ja laineVõnkumine ja laine (EIS:F:vjl)Kirjeldab nähtuste võnkumine, heli ja laine olulisi tunnuseid ning seost teiste nähtustega
Nimetab mõistete võnkeamplituud, heli valjus, heli kõrgus ja heli kiirus olulisi tunnuseid
Korraldab eksperimendi, mõõtes niitpendli (vedrupendli) võnkeperioodi sõltuvust pendli pikkusest, proovikeha massist ja võnkeamplituudist
Töötleb katseandmeid
Selgitab võnkeperioodi ja võnkesageduse tähendust ning mõõtmisviisi
Teab võnkeperioodi ja võnkesageduse kasutatavaid mõõtühikuid
Teeb järeldusi uurimusküsimuses sisalduva hüpoteesi kohta
Geograafia:Euroopa ja EestiEuroopa ja Eesti asend, pinnamood ja geoloogia (EstCORE:30127)Iseloomustab etteantud Euroopa riigi, sh Eesti, geograafilist asendit
Seostab Euroopa suuremaid pinnavorme geoloogilise ehitusega
Kirjeldab jooniste, simulatsioonide, temaatiliste kaartide ning geokronoloogilise skaala järgi Eesti geoloogilist ehitust
Iseloomustab kaardi järgi maavarade paiknemist Euroopas, sh Eestis
Iseloomustab mandrijää tegevust pinnamoe kujundajana Euroopas, sh Eestis
Nimetab ning leiab Euroopa ja Eesti kaardil mäestikud
Nimetab ning leiab Euroopa ja Eesti kaardil kõrgustikud
Nimetab ning leiab Euroopa ja Eesti kaardil kõrgemad tipud
Kirjeldab kaardi järgi etteantud piirkonna, sh Eesti pinnavorme ja pinnamoodi
Võrdleb kaardi järgi etteantud piirkonna, sh Eesti pinnavorme ja pinnamoodi
Nimetab ning leiab Euroopa ja Eesti kaardil tasandikud: lauskmaad, lavamaad, madalikud, alamikud.
Geograafia:Euroopa ja Eesti asustusEuroopa ja Eesti asustus (EstCORE:30126)Analüüsib kaardi järgi rahvastiku paiknemist Euroopas, sh Eestis
Analüüsib linnade tekke, asukoha ja arengu vahelisi seoseid Euroopas, sh Eestis
Nimetab ning näitab kaardil Euroopa riike ja pealinnu ning Eesti suuremaid linnu
Nimetab linnastumise põhjusi
Toob näiteid linnastumisega kaasnevate probleemide kohta Euroopas, sh Eestis
Toob näiteid linnastumisega kaasnevate probleemide lahendamise kohta Euroopas, sh Eestis
Võrdleb linna ja maa-asulaid
Analüüsib linna- ja maaelu erinevusi
Geograafia:Euroopa ja Eesti kliimaEuroopa ja Eesti kliimaIseloomustab ilmakaardi järgi etteantud koha ilma (õhurõhk, kõrg- või madalrõhuala, soe ja külm front, sademed, tuuled)
Toob näiteid kliimamuutuste võimalike tagajärgede kohta
Mõistab kliimamuutuste uurimise tähtsust
Kirjeldab Euroopa, sh Eesti, kliima regionaalseid erinevusi
Selgitab kliimat kujundavate tegurite mõju etteantud koha kliimale
Toob näiteid kliimamuutuste tänapäevaste uurimisvõimaluste kohta
Geograafia:Euroopa ja Eesti majandusEuroopa ja Eesti majandus (EstCORE:30128)Rühmitab majandustegevused esmasektori, tööstuse ja teeninduse vahel
Analüüsib soojus-, tuuma- ja hüdroelektrijaama või tuulepargi kasutamise eeliseid ning puudusi elektrienergia tootmisel
Toob näiteid Euroopa, sh Eesti, energiaprobleemide kohta
Toob näiteid Euroopa peamiste majanduspiirkondade kohta
Analüüsib loodusressursside, tööjõu, kapitali ja turgude mõju Eesti majandusele
Toob näiteid majanduse spetsialiseerumise kohta
Selgitab energiamajanduse tähtsust
Toob näiteid energiaallikate ja energiatootmise mõju kohta keskkonnale
Teab energia säästmise võimalus
Väärtustab säästlikku energia tarbimist
Analüüsib teabeallikate järgi Eesti energiamajandust
Iseloomustab põlevkivi kasutamist energia tootmisel
Geograafia:Euroopa ja Eesti põllumajandus ja toiduainetööstusEuroopa ja Eesti põllumajandus ja toiduainetööstusToob näiteid taime- ja loomakasvatusharude kohta
Iseloomustab mulda kui ressurssi
Toob näiteid eri tüüpi põllumajandusettevõtete kohta Euroopas, sh Eestis
Toob näiteid põllumajandusega seotud keskkonnaprobleemide ja nende lahendamise võimaluste kohta
Toob näiteid kodumaise toidukauba eeliste kohta
Väärtustab Eesti tooteid
Iseloomustab põllumajanduse arengu eeldusi Eestis
Põhjendab põllumajanduse spetsialiseerumist
Geograafia:Euroopa ja Eesti rahvastikEuroopa ja Eesti rahvastik (EstCORE:30129)Analüüsib teabeallikate järgi Euroopa või mõne piirkonna, sh Eesti, rahvaarvu ja selle muutumist
Iseloomustab ning analüüsib teabeallikate, sh rahvastikupüramiidi, järgi etteantud riigi, sh Eesti, rahvastikku ja selle muutumist
Leiab teabeallikatest infot riikide rahvastiku kohta
Toob näiteid rahvastiku uurimise ja selle tähtsuse kohta
Selgitab rännete põhjusi
Toob konkreetseid näiteid rännete kohta Eestist ja mujalt Euroopast
Iseloomustab Eesti rahvuslikku koosseisu
Toob näiteid Euroopa kultuurilise mitmekesisuse kohta
Toob näiteid rahvastiku vananemisega kaasnevate probleemide kohta Euroopas, sh Eestis
Toob näiteid rahvastiku vananemisega kaasnevate probleemide lahendamise võimaluste kohta
Geograafia:Euroopa ja Eesti teenindusEuroopa ja Eesti teenindus (EstCORE:30130)Toob näiteid mitmesuguste teenuste kohta
Iseloomustab ja analüüsib teabeallikate järgi etteantud Euroopa riigi, sh Eesti, turismi arengueeldusi ning turismimajandust
Toob näiteid turismi positiivsete ja negatiivsete mõjude kohta riigi või piirkonna majandus- ja sotsiaalelule ning looduskeskkonnale
Analüüsib transpordiliikide eeliseid ja puudusi reisijate ning mitmesuguste kaupade veol
Toob näiteid Euroopa peamiste transpordikoridoride kohta
Toob näiteid transpordiga seotud keskkonnaprobleemide ja nende lahendamise võimaluste kohta
Väärtustab keskkonnasäästlikku transpordi kasutamist
Iseloomustab ja analüüsib teabeallikate järgi eri transpordiliikide osa Eestisisestes reisijate ning kaupade vedudes
Geograafia:Euroopa ja Eesti veestikEuroopa ja Eesti veestikKirjeldab ja võrdleb eriilmelisi Läänemere rannikulõike: pank-, laid- ja skäärrannikut
Iseloomustab Läänemere eripära ja keskkonnaprobleeme
Toob näiteid Läänemere keskkonnaprobleemide lahendamise võimaluste kohta
Selgitab põhjavee kujunemist ja liikumist
Selgitab põhjavee kasutamist kodukohas
Selgitab põhjaveega seotud probleeme Eestis
Teab soode levikut Euroopas, sh Eestis
Selgitab soode ökoloogilist ja majanduslikku tähtsust
Kirjeldab Euroopa, sh Eesti, rannajoont ja veestikku
Nimetab ning näitab Euroopa ja Eesti kaardil suuremaid lahtesid, väinu, saari, poolsaari, järvi ning jõgesid
Geograafia:GeoloogiaGeoloogia (EIS:G:g)Toob näiteid inimeste elu ja majandustegevuse kohta seismilistes ning vulkaanilistes piirkondades
Selgitab kivimite murenemist, murendmaterjali ärakannet ja settimist ning sette- ja tardkivimite teket
Mõistab geoloogiliste uuringute vajalikkust ja valdab ettekujutust geoloogide tööst
Kirjeldab jooniste järgi Maa siseehitust
Toob näiteid Maa siseehituse uurimise võimaluste kohta
Iseloomustab etteantud jooniste ja kaartide, simulatsioonide järgi laamade liikumist
Iseloomustab etteantud jooniste ja kaartide, simulatsioonide järgi laamade servaaladel esinevaid geoloogilisi protsesse: vulkanismi
Iseloomustab etteantud jooniste ja kaartide, simulatsioonide järgi laamade servaaladel esinevaid geoloogilisi protsesse: maavärinaid
Iseloomustab etteantud jooniste ja kaartide, simulatsioonide järgi laamade servaaladel esinevaid geoloogilisi protsesse: pinnavormide ja kivimite teket ning muutumist
Teab maavärinate ja vulkaanipursete tekkepõhjusi
Toob näiteid maavärinate ja vulkaanipursete tagajärgede kohta
Oskab maavärinate ja vulkaanipursete võimaliku ohu puhul käituda
Toob näiteid eelnimetatud maavarade kasutamise kohta
Näitab kaardil maavärinate ja vulkaanipursete peamisi esinemispiirkondi
Iseloomustab liiva, kruusa, savi, moreeni, graniiti, liivakivi, lubjakivi, põlevkivi ja kivisütt
Tunneb nii looduses kui ka pildil liiva, kruusa, savi, moreeni, graniiti, liivakivi, lubjakivi, põlevkivi ja kivisütt
Geograafia:KaardiõpetusKaardiõpetus (EIS:G:k)Määrab ajavööndite kaardi järgi kellaaja erinevuse maakera eri kohtades
Koostab lihtsa plaani etteantud kohast
Kasutab trüki- ja arvutikaarte, tabeleid, graafikuid, diagramme, jooniseid, pilte ja tekste, et leida infot, kirjeldada protsesse ja nähtusi, leida nendevahelisi seoseid ning teha järeldusi
Leiab vajaliku kaardi teatmeteostest või internetist
Kasutab atlase kohanimede registrit ning interaktiivsete kaartide puhul märksõnaotsingut
Määrab suundi kaardil kaardivõrgu järgi
Määrab suundi looduses kompassi järgi
Mõõdab vahemaid kasutades kaardil erinevalt esitatud mõõtkava ning looduses sammupaari
Määrab etteantud koha geograafilised koordinaadid
Leiab koordinaatide järgi asukoha
Geograafia:KliimaKliima (EIS:G:kl)Teab, mis näitajatega iseloomustatakse ilma ja kliimat
Iseloomustab joonise järgi üldist õhuringlust
Selgitab ookeanide, merede ja pinnamoe mõju kliimale
Toob näiteid ilma ja kliima mõjust inimtegevusele
Leiab teavet Eesti ja muu maailma ilmaolude kohta
Teeb ilmaolude põhjal praktilisi järeldusi oma tegevust ja riietust planeerides
Selgitab päikesekiirguse jaotumist Maal
Teab aastaaegade vaheldumise põhjusi
Leiab kliimavöötmete kaardil põhi- ja vahekliimavöötmed
Viib tüüpilise kliimadiagrammi kokku vastava kliimavöötmega
Iseloomustab ning võrdleb temaatiliste kaartide ja kliimadiagrammide järgi etteantud kohtade kliimat
Selgitab etteantud kohtade kliima erinevuste põhjusi
Geograafia:LoodusvööndidLoodusvööndid (EIS:G:lv)Kirjeldab loodusvööndite kliimat, veestikku, mullatekke tingimusi, tüüpilisi taimi ja loomi ning analüüsib nendevahelisi seoseid
Tunneb joonistel ja piltidel ära loodusvööndid
Iseloomustab kaardi järgi loodusvööndite paiknemist
Tunneb ära loodusvööndite tüüpilised kliimadiagrammid
Tunneb ära joonistel ja piltidel maastiku
Tunneb ära joonistel ja piltidel taimed
Tunneb ära joonistel ja piltidel loomad
Tunneb ära joonistel ja piltidel mullad
Teab kõrgusvööndilisuse tekkepõhjusi
Võrdleb kõrgusvööndilisust eri mäestikes
Selgitab liustike tekkepõhjusi
Kirjeldab liustike paiknemist
Selgitab liustike tähtsust
Toob näiteid looduse ja inimtegevuse vastastikmõju kohta erinevates loodusvööndites
Toob näiteid looduse ja inimtegevuse vastastikmõju kohta erinevates mäestikes
Kirjeldab teabeallikate põhjal etteantud piirkondi: geograafilist asendit, pinnamoodi, kliimat, veestikku, mullastikku, taimestikku, maakasutust, loodusvarasid, rahvastikku, asustust, teedevõrku ja majandust
Võrdleb teabeallikate põhjal etteantud piirkondi: geograafilist asendit, pinnamoodi, kliimat, veestikku, mullastikku, taimestikku, maakasutust, loodusvarasid, rahvastikku, asustust, teedevõrku ja majandust ja nendevahelisi seoseid
Geograafia:PinnamoodPinnamood (EIS:G:p)Iseloomustab suuremõõtkavalise kaardi järgi pinnavorme ja pinnamoodi
Toob näiteid pinnavormide ja pinnamoe muutumise kohta erinevate tegurite (murenemise, tuule, vee, inimtegevuse) toimel
Toob näiteid inimeste elu ja majandustegevuse kohta mägistel ja tasastel aladel, mägedes liikumisega kaasnevate riskide ning nende vältimise võimaluste kohta
On omandanud ülevaate maailma mägisema ja tasasema reljeefiga piirkondadest
Nimetab ning leiab kaardil mäestikud
Nimetab ning leiab kaardil mägismaad
Nimetab ning leiab kaardil kõrgemad tipud
Nimetab ning leiab kaardil tasandikud (kiltmaad, lauskmaad, madalikud, alamikud)
Kirjeldab joonise ja kaardi järgi maailmamere põhjareljeefi
Seostab ookeani keskaheliku ja süvikute paiknemise laamade liikumisega
Geograafia:RahvastikRahvastik (EstCORE:50090)Iseloomustab etteantud riigi geograafilist asendit
Nimetab ning näitab maailmakaardil suuremaid riike ja linnu
Iseloomustab kaardi ja jooniste ja simulatsioonide järgi maailma või mõne piirkonna rahvaarvu muutumist
Toob näiteid rahvaste kultuurilise mitmekesisuse kohta
Väärtustab eri rahvaste keelt ja traditsioone
Leiab kaardilt ja nimetab maailma tihedamalt ja hõredamalt asustatud alad
Iseloomustab rahvastiku paiknemist etteantud riigis
Kirjeldab linnastumist
Toob näiteid linnastumise põhjuste ja linnastumisega kaasnevate probleemide kohta
Geograafia:VeestikVeestik (EIS:G:v)Seostab etteantud piirkonna veekogude arvukuse ja veetaseme muutusi kliimaga
Iseloomustab ja võrdleb teabeallikate järgi meresid, sh Läänemerd, ning toob esile erinevuste põhjused
Põhjendab teabeallikate, sh kliimadiagrammide, järgi veetaseme muutumist jões
Iseloomustab teabeallikate põhjal järvi ja veehoidlad
Iseloomustab järvede ja veehoidlate kasutamist
Iseloomustab veeringet
Selgitab vee ja veekogude tähtsust looduses ja inimtegevusele
Toob näiteid vee kasutamise ja kaitse vajaduse kohta
Iseloomustab ja võrdleb jooniste, fotode, sh satelliidifotode ja kaartide põhjal jõgesid ning vee kulutavat, edasikandvat ja kuhjavat tegevust erinevatel lõikudel
Harilik murd. Hariliku murru laiendamine ja taandamineHariliku murru põhiomadused ja tehted nendega (EIS:M:7:1)Tunneb algebrakise murru mõistet
Tunneb hariliku murru mõistet
Taandab ja laiendab harilikku murdu
Inglise keel: III kooliasteMõistab endale tuttaval teemal kõike olulist
Oskab kirjeldada kogemusi
Oskab kirjeldada sündmusi
Oskab kirjeldada unistusi
Oskab kirjeldada eesmärke
Oskab lühidalt põhjendada ja selgitada oma seisukohti
Oskab lühidalt põhjendada ja selgitada oma plaane
Oskab koostada lihtsat teksti tuttaval teemal
Saab õpitavat keelt emakeelena kõnelevate inimestega igapäevases suhtluses enamasti hakkama
Tugineb suhtluses õpitava keele maa kultuuritavadele
Tunneb huvi õpitavat keelt kõnelevate maade kultuurielu vastu
Loeb võõrkeelset eakohast kirjandust
Vaatab võõrkeelseid filme ja telesaateid
Kuulab võõrkeelseid raadiosaateid
Kasutab võõrkeelseid teatmeallikaid vajaliku info otsimiseks teisteski valdkondades ja õppeainetes
Töötab iseseisvalt, paaris ja rühmas
Hindab õpetaja abiga oma tugevaid ja nõrku külgi
Hindab seatud eesmärke
Kohandab oma õpistrateegiaid võõrkeelt õppides
Keemia: Happed ja alused – vastandlike omadustega ainedHapped ja alused. Vastandlike omadustega ained. (EIS:K:hape)Seostab omavahel tähtsamate hapete ning happeanioonide valemeid ja nimetusi (HCl, H2SO4, H2SO3, H2S, HNO3, H3PO4, H2CO3, H2SiO3 )
Mõistab hapete ja aluste vastandlikkust (võimet teineteist neutraliseerida)
Järgib leeliste ja tugevate hapetega töötades ohutusnõudeid
Mõistab reaktsioonivõrrandite tasakaalustamise põhimõtet (keemilistes reaktsioonides elementide aatomite arv ei muutu)
Tunneb valemi järgi happeid
Tunneb valemi järgi hüdroksiide
Hindab lahuse happelisust, aluselisust või neutraalsust lahuse pH väärtuse järgi
Määrab indikaatoriga keskkonda lahuses (neutraalne, happeline või aluseline)
Toob näiteid tuntumate hapete kasutamise kohta igapäevaelus
Toob näiteid tuntumate aluste kasutamise kohta igapäevaelus
Toob näiteid tuntumate soolade kasutamise kohta igapäevaelus
Koostab ning tasakaalustab lihtsamate hapete ja aluste vaheliste reaktsioonide võrrandeid
Korraldab hapete ja aluste vahelisti reaktsioone ohutult
Koostab hüdroksiidide nimetuste alusel nende valemeid (ja vastupidi)
Koostab soolade nimetuste alusel nende valemeid (ja vastupidi)
Keemia:Aatomiehitus, perioodilisustabel. Ainete ehitusAatomi ehitus, perioodilisustabel. Ainete ehitus. (EIS:K:ehitus)Selgitab aatomiehitust (seostab varem õpituga loodusõpetuses)
Loeb õigesti keemiliste elementide sümboleid aine valemis
Selgitab kovalentse ja ioonilise sideme erinevust
Koostab keemilise elemendi järjenumbri põhjal elemendi elektronskeemi (1.–4. perioodi A-rühmade elementidel)
Teab keemiliste elementide liigitamist metallilisteks ja mittemetallilisteks
Teab metallide ja mittemetalide paiknemist perioodilisustabelis
Eristab liht- ja liitaineid (keemilisi ühendeid)
Selgitab aine valemi põhjal aine koostist
Eristab ioone neutraalsetest aatomitest
Seostab keemilise elemendi asukohta perioodilisustabelis (A rühmades) elemendi aatomi ehitusega (tuumalaeng ehk prootonite arv tuumas, elektronkihtide arv, väliskihi elektronide arv)
Toob näiteid metallide kasutamise kohta igapäevaelus
Toob näiteid mittemetallide kasutamise kohta igapäevaelus
Selgitab ioonide tekkimist
Selgitab iooni laengut
Teab, et on olemas molekulaarsete (molekulidest koosnevate) ja mittemolekulaarsete ainete erinevus
Toob näiteid molekulaarsete (molekulidest koosnevate) ja mittemolekulaarsete ainete kohta
Seostab omavahel tähtsamate keemiliste elementide nimetusi ja tähiseid
Keemia:Aine hulk. MoolarvutusedAine hulk, moolarvutused (EIS:K:mool)Analüüsib keemilise reaktsiooni võrrandis sisalduvat (kvalitatiivset ja kvantitatiivset) infot
Tunneb põhilisi aine hulga ühikuid (mol, kmol)
Tunneb põhilisi aine massi ühikuid ( g, kg, t)
Tunneb põhilisi ruumala ühikuid ( cm3, dm3, m3, ml, l)
Teeb vajalikke ühikute teisendusi
Teeb arvutusi aine hulga, massi ja gaasi ruumala vaheliste seoste alusel
Mõistab ainete massi jäävust keemilistes reaktsioonides
Mõistab reaktsioonivõrrandi kordajate tähendust (reageerivate ainete hulkade ehk moolide arvude suhe)
Põhjendab arvutusülesannete lahenduskäiku
Hindab loogiliselt arvutustulemuste õigsust
Teeb arvutustulemuste põhjal järeldusi ja otsustusi
Põhjendab aine hulga, massi ja gaasi ruumala vaheliste seoste alusel tehtud arvutusi
Lahendab reaktsioonivõrranditel põhinevaid arvutusülesandeid, lähtudes reaktsioonivõrrandite kordajatest (ainete moolsuhtest) ja reaktsioonis osalevate ainete hulkadest (moolide arvust)
Teeb arvutusülesannetes vajaduse korral ümberarvutusi ainehulga, massi ja (gaasi) ruumala vaheliste seoste alusel
Keemia:Anorgaaniliste ainete põhiklassidAnorgaaniliste ainete põhiklassid (EIS:K:anorg)Kasutab info saamiseks lahustuvustabelit
Lahendab lahuse protsendilisel koostisel põhinevaid arvutusülesandeid (sh lahuse ruumala ja tihedust kasutades)
Seostab lahuse happelisi omadusi H+-ioonidega
Seostab aluselisi omadusi OH–-ioonide esinemisega lahuses
Kasutab ainete lahustuvuse graafikut, et leida vajalikku infot ning teha arvutusi ja järeldusi
Kirjeldab mõningate tähtsamate anorgaaniliste ühendite (H2O, CO, CO2, SiO2, CaO, HCl, H2SO4, NaOH, Ca(OH)2, NaCl, Na2CO3,NaHCO3, CaSO4, CaCO3 jt) omadusi
Analüüsib mõningate tähtsamate anorgaaniliste ühendite (H2O, CO, CO2, SiO2, CaO, HCl, H2SO4, NaOH, Ca(OH)2, NaCl, Na2CO3,NaHCO3, CaSO4, CaCO3 jt) peamisi omadusi
Analüüsib peamisi keemilise saaste allikaid ja saastumise tekkepõhjusi
Analüüsib saastumisest tingitud keskkonnaprobleeme (happesademed, raskmetallide ühendid, üleväetamine, osoonikihi lagunemine, kasvuhooneefekt)
Analüüsib võimalikke keskkonna säästmise meetmeid
Selgitab temperatuuri mõju gaaside lahustuvusele vees
Selgitab temperatuuri mõju (enamiku) soolade lahustuvusele vees
Eristab tugevaid ja nõrku happeid
Eristab tugevaid ja nõrku aluseid
Kasutab aineklasside vahelisi seoseid ainete vahelisi reaktsioone põhjendades
Kasutab aineklasside vahelisi seoseid vastavaid reaktsioonivõrrandeid koostades (õpitud reaktsioonitüüpide piires)
Korraldab aineklasside vahelisi reaktsioone ohutult
Selgitab mõningate tähtsamate (eelnimetatud) ühendite kasutamist igapäevaelus
Keemia:Hapnik ja vesinik. OksiididHapnik ja vesinik. Oksiidid. (EIS:K:HO)Seostab gaasi (hapniku, vesiniku, süsinikdioksiidi jt) kogumiseks sobivaid võtteid selle gaasi omadustega (gaasi tihedusega õhu suhtes ja lahustuvusega vees)
Koostab oksiidide nimetuste alusel nende valemeid ja vastupidi
Selgitab hapniku rolli põlemisreaktsioonides
Kirjeldab hapniku põhilisi omadusi
Kirjeldab vesiniku põhilisi omadusi
Määrab aine valemi põhjal tema koostiselementide oksüdatsiooniastmeid
Koostab elemendi oksüdatsiooniastme alusel oksiidide valemeid
Koostab reaktsioonivõrrandeid tuntumate lihtainete (nt H2, S, C, Na, Ca, Al jt) ühinemisreaktsioonide kohta hapnikuga
Toob näiteid igapäevaelus tuntumate oksiidide kohta (nt H2O, SO2, CO2, SiO2, CaO, Fe2O3)
Selgitab hapniku rolli eluslooduses (seostab varem õpituga loodusõpetuses ja bioloogias)
Analüüsib osoonikihi tähtsust
Analüüsib osoonikihi lagunemist saastamise tagajärjel
Keemia:Happed ja alused - vastandlike omadustega ainedHapped ja alused. Vastandlike omadustega ained. (EIS:K:hape)Tunneb valemi järgi happeid, hüdroksiide
Seostab omavahel tähtsamate hapete ning happeanioonide valemeid ja nimetusi (HCl, H2SO4, H2SO3, H2S, HNO3, H3PO4, H2CO3, H2SiO3 )
Koostab hüdroksiidide ning soolade nimetuste alusel nende valemeid (ja vastupidi)
Mõistab hapete ja aluste vastandlikkust (võimet teineteist neutraliseerida)
Hindab lahuse happelisust, aluselisust või neutraalsust lahuse pH väärtuse järgi, määrab indikaatoriga keskkonda lahuses (neutraalne, happeline või aluseline)
Toob näiteid tuntumate hapete, aluste ja soolade kasutamise kohta igapäevaelus
Järgib leeliste ja tugevate hapetega töötades ohutusnõudeid
Koostab ning tasakaalustab lihtsamate hapete ja aluste vaheliste reaktsioonide võrrandeid, korraldab neid reaktsioone ohutult
Mõistab reaktsioonivõrrandite tasakaalustamise põhimõtet (keemilistes reaktsioonides elementide aatomite arv ei muutu)
Keemia:Millega tegeleb keemia?Millega tegeleb keemia? (EIS:K:mis)Lahendab lahuse protsendilisel koostisel põhinevaid arvutusülesandeid (kasutades lahuse, lahusti, lahustunud aine massi ning lahuse massiprotsendi vahelisi seoseid)
Eristab lahuseid ja pihuseid
Teab keemiliste reaktsioonide esilekutsumise võimalusi
Järgib põhilisi ohutusnõudeid, kasutades kemikaale laboritöödes ja argielus
Liigitab aineid füüsikaliste omaduste põhjal
Võrdleb aineid füüsikaliste omaduste põhjal
Tunneb ära reaktsiooni toimumist iseloomulike tunnuste järgi
Mõistab ohutusnõuete järgimise vajalikkust
Tunneb tähtsamaid laborivahendeid
Kasutab laborivahendeid praktilisi töid tehes õigesti
Toob näiteid lahuste ning pihuste kohta looduses
Toob näiteid lahuste ning pihuste kohta igapäevaelus
Keemia:Süsinik ja süsinikuühendidSüsinik ja süsinikuühendid (EIS:K:sysi)Teab materjalide liigitamist hüdrofiilseteks ja hüdrofoobseteks
Oskab tuua hüdrofiilsete ja hüdrofoobsete materjalide kohta näiteid igapäevaelust
Kirjeldab süsivesinike esinemisvorme looduses (maagaas, nafta)
Kirjeldab süsivesinike kasutusalasid (kütused, määrdeained)
Selgitab süsivesinike praktilisi kasutamise võimalusi
Koostab süsivesinike täieliku põlemise reaktsioonivõrrandeid
Koostab etaanhappe iseloomulike keemiliste reaktsioonide võrrandeid (õpitud reaktsioonitüüpide piires)
Hindab etanooli füsioloogilist toimet
Hindab etanooli kasutamisega seotud probleeme igapäevaelus
Võrdleb süsiniku lihtainete omadusi
Põhjendab süsiniku lihtainete omadusi
Võrdleb süsinikoksiidide omadusi
Eristab struktuurivalemi põhjal süsivesinikke, alkohole, karboksüülhappeid
Koostab etanooli täieliku põlemise reaktsioonivõrrandi
Koostab süsinikuühendite struktuurivalemeid etteantud aatomite arvu järgi
Analüüsib süsinikuühendite paljususe põhjust
Teeb katseid etaanhappe iseloomulike keemiliste reaktsioonide uurimiseks
Keemia:Süsinikuühendite roll looduses, süsinikuühendid materjalidenaSüsinikuühendite roll looduses, süsinikuühendid materjalidena (EIS:K:sysr)Selgitab keemiliste reaktsioonide soojusefekti (energia eraldumist või neeldumist)
Hindab eluks vajalike sahhariidide rolli elusorganismides
Hindab eluks vajalike rasvade rolli elusorganismides
Hindab eluks vajalike valkude rolli elusorganismides
Analüüsib süsinikuühendite kasutamise võimalusi kütusena
Eristab taastuvaid ja taastumatuid energiaallikaid (seostab varem õpituga loodusõpetuses)
Iseloomustab tuntumaid süsinikuühendeil põhinevaid materjale (kiudained, plastid)
Analüüsib tuntumatel süsinikuühenditel põhinevate materjalide põhiomadusi
Analüüsib tuntumatel süsinikuühenditel põhinevate materjalide kasutamise võimalusi
Mõistab elukeskkonda säästva suhtumise vajalikkust
Analüüsib keskkonna säästmise võimalusi
Põhjendab sahhariidide, rasvade, valkude muundumise lõppsaadusi organismis (vesi ja süsinikdioksiid) (seostab neid teadmisi varem loodusõpetuses ja bioloogias õpituga)
Keemia:Tuntumaid metalleTuntumaid metalle (EIS:K:metal)Seostab metallide iseloomulikke füüsikalisi omadusi (hea elektri- ja soojusjuhtivus, läige, plastilisus) metallilise sideme iseärasustega
Seostab redoksreaktsioone keemiliste elementide oksüdatsiooniastmete muutumisega reaktsioonis
Koostab reaktsioonivõrrandeid metallide iseloomulike keemiliste reaktsioonide kohta (metall + hapnik, metall + happelahus)
Seostab metallide, sh raua, korrosiooni aatomite üleminekuga püsivamasse olekusse (keemilisse ühendisse)
Eristab aktiivseid, keskmise aktiivsusega ja väheaktiivseid metalle
Hindab metalli aktiivsust (aktiivne, keskmise aktiivsusega või väheaktiivne) metalli asukoha järgi metallide pingereas
Teeb ohutusnõudeid arvestades katseid metallide ja hapete vaheliste reaktsioonide uurimiseks
Võrdleb metalli ja hapete vaheliste reaktsioonide kiirust (kvalitatiivselt)
Seostab kiiruse erinevust metallide aktiivsuse erinevusega
Seostab kiiruse erinevust reaktsiooni tingimustega (temperatuur, tahke aine peenestatus)
Teab metallide käitumist keemilistes reaktsioonides redutseerijana
Teab hapniku käitumist oksüdeerijana
Hindab tuntumate metallide rakendamise võimalusi igapäevaelus, seostades neid vastavate metallide iseloomulike füüsikaliste ja keemiliste omadustega
Hindab sulamite (Fe, Al, Cu jt) rakendamise võimalusi igapäevaelus
Nimetab põhilisi raua korrosiooni (roostetamist) soodustavaid tegureid
Selgitab korrosioonitõrje võimalusi
Kehaline kasvatus: KergejõustikSooritab täishoolt kaugushüppe ja üleastumistehnikas kõrgushüppe
Sooritab hoojooksult palliviske (7. kl) ning paigalt ja hooga kuulitõuke
Jookseb kiirjooksu stardikäsklustega
Suudab joosta järjest 9 minutit (T) / 12 minutit (P).
Kehaline kasvatus: Kergejõustik (IIKA)KergejõustikJookseb kiirjooksu stardikäsklustega
Sooritab madallähte stardikäsklustega ja õige teatevahetuse ringteatejooksus
Sooritab kaugushüppe paku tabamisega ja üleastumistehnikas kõrgushüppe
Sooritab hoojooksult palliviske
Jookseb järjest 9 minutit.
Kehaline kasvatus: Liikumis- ja sportmängud (IIKA)Liikumis- ja sportmängud (EstCORE:30254)Mängib reeglite järgi rahvastepalli ning aktsepteerib kohtuniku otsuseid
Mängib kaht kooli valitud sportmängu lihtsustatud reeglite järgi ja/või sooritab õpetaja koostatud kontrollharjutuse
Mängib sportmängudeks ette valmistavaid liikumismänge
Sooritab teatevõistluse palliga
Sooritab põrgatused takistuste vahelt korvpallis
Sooritab põrgatused sammudelt viske korvile korvpallis
Sooritab ülaltsöödud paarides võrkpallis
Sooritab alt-eest pallingu võrkpallis
Sooritab palli söötmise jalgpallis
Sooritab palli peatamise jalgpallis
Kehaline kasvatus: OrienteerumineOrienteerumine (EstCORE:30255)Läbib orienteerumisraja oma võimete kohaselt
Valib sobiva liikumistempo ja -viisi
Valib sobiva teevariandi maastikul
Kirjeldab mälu järgi läbitud orienteerumisrada.
Oskab määrata suunda kompassiga
Oskab lugeda kaarti ja maastikku
Kehaline kasvatus: Orienteerumine (IIKA)Orienteerumine (EstCORE:30255)Oskab orienteeruda kaardi järgi ja kasutada kompassi
Teab põhileppemärke (10–15)
Orienteerub etteantud või enda joonistatud plaani ning silmapaistvate loodus- või tehisobjektide järgi etteantud piirkonnas
Arvestab liikumistempot valides erinevaid pinnasetüüpe, reljeefivorme ja takistusi
Oskab mängida orienteerumismänge plaaniga, kaardiga ja kaardita.
Kehaline kasvatus: SportmängudLiikumis- ja sportmängud (EstCORE:30254)Sooritab tundides õpitud sportmängude tehnikaelemente
Sooritab läbimurded paigalt korvpallis
Sooritab läbimurded liikumiselt korvpallis
Sooritab ülalt pallingu
Sooritab ülalt ründelöögi
Rakendab võrkpallis vastuvõtu tehnikat
Mõistab erinevatel positsioonidel mängivate jalgpallurite ülesandeid
Mängib kaht õpitud sportmängu reeglite järgi
Kehaline kasvatus: SuusatamineSuusatamine (EstCORE:30259)Suusatab kepitõuketa uisusamm-sõiduviisiga tempovarianti
Läbib järjest suusatades 5 km (T) / 8 km (P) distantsi.
Suusatab paaristõukelise ühesammulise sõiduviisiga
Suusatab paaristõukelise kahesammulise sõiduviisiga
Kehaline kasvatus: Suusatamine (I KA)Suusatamine (EstCORE:30259)Suusatab vahelduvtõukelise kahesammulise sõiduviisiga
Laskub mäest põhiasendis
Läbib järjest suusatades 2 km (T) / 3 km (P) distantsi.
Suusatab paaristõukelise sõiduviisiga
Kehaline kasvatus: Suusatamine (IIKA)Suusatamine (EstCORE:30259)Suusatab paaristõukelise ühesammulise sõiduviisiga
Sooritab laskumise põhi- ja puhkeasendis
Sooritab uisusamm- ja poolsahkpöörde
Sooritab teatevahetuse teatesuusatamises
Läbib järjest suusatades 3 km (T) / 5 km (P) distantsi.
Suusatab vahelduvtõukelise kahesammulise sõiduviisiga
Suusatab paaristõukelise kahesammulise uisusammuga
Kehaline kasvatus: Tantsuline liikumineTantsuline liikumine (EstCORE:30260)Tantsib õpitud paaristantse
Tantsib õpitud rühmatantse
Tantsib kombinatsioone autoritantsudest
Arutleb eri tantsustiilide üle
Teab Eesti tantsupidude ja tantsukultuuri traditsioone
Kehaline kasvatus: Tantsuline liikumine (IIKA)Tantsuline liikumine (EstCORE:30260)Tantsib õpitud paaris- ja rühmatantse, sh eesti ja teiste rahvaste tantse
Kasutab eneseväljendamiseks loovliikumist.
Kehaline kasvatus: Teadmised spordist ja liikumisviisidestSelgitab kehalise aktiivsuse ning regulaarse liikumisharrastuse mõju tervisele
Selgitab kehalise aktiivsuse ning regulaarse liikumisharrastuse mõju töövõimele
Järgib kehalisi harjutusi tehes hügieeninõudeid
Järgib kehalisi harjutusi tehes ohutusnõudeid
Oskab vältida ohuolukordi
Teab, kuidas toimida sportides/liikudes juhtuda võivate õnnetuste puhul
Teab, kuidas toimida sportides/liikudes juhtuda võivate traumade puhul
Oskab anda elementaarset esmaabi
Järgib liikumisel/sportimisel sellekohaseid reegleid
Järgib liikumisel/sportimisel sellekohaseid võistlusmäärusi
Analüüsib enda kehalist vormisolekut
Valib liikumisharrastusele eesmärgi
Valib endale sobiva (jõukohase) spordiala/liikumisviisi
Osaleb aktiivselt kehalise kasvatuse tundides
Oskab tegutseda abikohtunikuna võistlustel
Arendab enda kehalisi võimeid
Kehaline kasvatus: Teadmised spordist ja liikumisviisidest (IIKA) spordist ja liikumisviisidestTeadmised spordist ja liikumisviisidestTunneb õpitud spordialade/tantsustiilide oskussõnu, kasutab neid sündmuste kirjeldamisel ning oskab käituda spordivõistlustel ja tantsuüritustel
Teab, mida tähendab aus mäng spordis
Selgitab kehalise aktiivsuse ja hea rühi tähtsust tervisele
Kirjeldab kehalise aktiivsuse rolli tervislikus eluviisis ning enda kehalist aktiivsust/liikumisharrastust
Mõistab ohutusnõuete täitmise vajalikkust ning järgib neid kehalise kasvatuse tundides ning tunnivälises tegevuses
Mõistab hügieeninõuete täitmise vajalikkust ning järgib neid kehalise kasvatuse tundides ning tunnivälises tegevuses
Teab, kuidas vältida ohuolukordi liikudes
Teab, kuidas vältida ohuolukordi sportides
Teab, mida teha õnnetusjuhtumite ja lihtsamate sporditraumade korral
Suudab iseseisvalt sooritada üldarendavaid võimlemisharjutusi
Suudab iseseisvalt sooritada üldarendavaid rühiharjutusi
Oskab sportida/liikuda koos kaaslastega, jagada omavahel ülesandeid, kokku leppida mängureegleid jne
Sooritab kehaliste võimete testi ja annab tulemusele hinnangu võrreldes eelmistel aastatel saavutatuga
Valib õpetaja juhendusel harjutusi kehalise võimekuse arendamiseks ning sooritab neid
Nimetab Eestis toimuvaid suurvõistlusi, tuntud sportlasi ja võistkondi
Nimetab maailmas toimuvaid suurvõistlusi, tuntud sportlasi ja võistkondi
Teab tähtsamaid fakte antiikolümpiamängudest
Teab tähtsamaid fakte Eesti üld- ja noorte tantsupidudest
Kehaline kasvatus: UisutamineUisutamine (EstCORE:30262)Suudab uisutada järjest 9 minutit
Mängib ringetti ja/või jäähokit.
Uisutab tagurpidi ja tagurpidi ülejalasõitu
Kehaline kasvatus: Uisutamine (IIKA)Uisutamine (EstCORE:30262)Sooritab uisutades ülejalasõitu vasakule ja paremale
Kasutab uisutades sahkpidurdust
Uisutab järjest 6 minutit.
Kehaline kasvatus: Uisutamine (IKA)Uisutamine (EstCORE:30262)Libiseb jalgade tõukega paralleelsetel uiskudel
Oskab sõitu alustada ja lõpetada
Uisutab järjest 4 minutit.
Kehaline kasvatus: Võimlemine (IIKA)Sooritab põhivõimlemise harjutuskombinatsiooni (32 takti) saatelugemise või muusika saatel
Hüpleb hüpitsat ette tiirutades paigal ja liikudes
Sooritab iluvõimlemise elemente hüpitsaga (T)
Sooritab harjutuskombinatsiooni akrobaatikas ja rööbaspuudel
Sooritab harjutuskombinatsiooni madalal poomil (T) ja kangil (P)
Sooritab õpitud toenghüpet (hark- või kägarhüpe).