Keemia (2014)

Allikas: oppekava.edu.ee

Keemia õpitulemused

III kooliaste

  1. ...lisa siia õpiväljundite kokkuvõte...

Keemia õpitulemuste lahtikirjutus

Keemia õpitulemuste lahtikirjutus koos teemade käsitlemiseks kujundamiseks soovitatava õppesisu, õpitulemuste saavutamiseks vajalike mõistete ja praktiliste töödega.

III kooliaste, 8. klass

Õpiväljundid (hindamiskriteeriumid)

Millega tegeleb keemia? (EIS:K:mis)

 Schema:nameHaridus:seotudAinevaldkondHaridus:seotudHaridusasteHaridus:seotudOppeaineHaridus:kooliaste
Algatab nii suhtlust kui ka teemasidAlgatab nii suhtlust kui ka teemasidEesti keelIII kooliaste
Analüüsib abiootiliste ja biootiliste tegurite toime graafikuid ning toob rakenduslikke näiteidanalüüsib abiootiliste ja biootiliste tegurite toime graafikuid ning toob rakenduslikke näiteidBioloogiaIV kooliaste
Analüüsib aine- ja energiavahetuse erinevate protsesside omavahelisi seoseidAnalüüsib aine- ja energiavahetuse erinevate protsesside omavahelisi seoseidBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib bakterite ja algloomade tähtsust inimtegevusesAnalüüsib bakterite ja algloomade tähtsust inimtegevusesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib bakterite ja algloomade tähtsust loodusesAnalüüsib bakterite ja algloomade tähtsust loodusesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib bioloogiateadmiste ja -oskuste vajalikkust erinevates elukutsetesAnalüüsib bioloogiateadmiste ja -oskuste vajalikkust erinevates elukutsetesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib diagrammidel ja tabelites esitatud infot mittepäriliku muutlikkuse ulatusestAnalüüsib diagrammidel ja tabelites esitatud infot mittepäriliku muutlikkuse ulatusestBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib diagrammidel ja tabelites esitatud infot ökoloogiliste tegurite mõju kohta organismide arvukuseleAnalüüsib diagrammidel ja tabelites esitatud infot ökoloogiliste tegurite mõju kohta organismide arvukuseleBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib disainiobjekte esteetilisuse seisukohastAnalüüsib disainiobjekte esteetilisuse seisukohastKunstIII kooliaste
Analüüsib disainiobjekte uuenduslikkuse seisukohastAnalüüsib disainiobjekte uuenduslikkuse seisukohastKunstIII kooliaste
Analüüsib disainiobjekte ökoloogilisuse seisukohastAnalüüsib disainiobjekte ökoloogilisuse seisukohastKunstIII kooliaste
Analüüsib eesti pärimusmuusika tänapäevaseid tõlgendusianalüüsib eesti pärimusmuusika tänapäevaseid tõlgendusiMuusikaIII kooliaste
Analüüsib enda ja oma pere tarbimistanalüüsib enda ja oma pere tarbimistLoodusõpetusII kooliaste
Analüüsib enda kehalist vormisolekutAnalüüsib enda kehalist vormisolekutKehaline kasvatusIII kooliaste
Analüüsib eri ajastute kunstiteoseid näituselAnalüüsib eri ajastute kunstiteoseid näituselKunstiõpetus: III kooliasteIII kooliaste
Analüüsib erinevate selgroogsete loomade osa inimtegevusesAnalüüsib erinevate selgroogsete loomade osa inimtegevusesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib erinevate selgroogsete loomade osa loodusesAnalüüsib erinevate selgroogsete loomade osa loodusesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib erinevate selgroogsete loomade osa looduses ja inimtegevusesAnalüüsib erinevate selgroogsete loomade osa looduses ja inimtegevusesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib erinevate selgrootute loomade osa inimtegevusesAnalüüsib erinevate selgrootute loomade osa inimtegevusesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib erinevate selgrootute loomade osa loodusesAnalüüsib erinevate selgrootute loomade osa loodusesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib etteantud piirkonna looduslike tingimuste ja majanduse seoseidIII kooliaste
Analüüsib hingamiselundkonna ehituse ja talitluse kooskõlaAnalüüsib hingamiselundkonna ehituse ja talitluse kooskõlaBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib infot loomade kaitse, püügi ja jahi kohtaAnalüüsib infot loomade kaitse, püügi ja jahi kohtaBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib inimese vereringeelundkonna jooniseid ja skeemeAnalüüsib inimese vereringeelundkonna jooniseid ja skeemeBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib inimtegevuse mõju keskkonnaleAnalüüsib inimtegevuse mõju keskkonnaleTehnoloogiaõpetusIII kooliaste
Analüüsib inimtegevuse mõju looduseleAnalüüsib inimtegevuse mõju looduseleTehnoloogiaõpetusIII kooliaste
Analüüsib ja lahendab iseseisvalt eri tüüpi ühe- ja kahetehtelisi tekstülesandeid ning hindab õpetaja abiga ülesande lahendamisel saadud tulemuse reaalsustAnalüüsib ja lahendab iseseisvalt eri tüüpi ühe- ja kahetehtelisi tekstülesandeid ning hindab õpetaja abiga ülesande lahendamisel saadud tulemuse reaalsustMatemaatikaI kooliaste
Analüüsib jooniseid ja skeeme hingamiselundkonna ehitusestAnalüüsib jooniseid ja skeeme hingamiselundkonna ehitusestBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib kaardi järgi rahvastiku paiknemist Euroopas, sh EestisAnalüüsib kaardi järgi rahvastiku paiknemist Euroopas, sh EestisGeograafiaIII kooliaste
Analüüsib keemilise reaktsiooni võrrandis sisalduvat (kvalitatiivset ja kvantitatiivset) infotAnalüüsib keemilise reaktsiooni võrrandis sisalduvat (kvalitatiivset ja kvantitatiivset) infotKeemiaIII kooliaste
Analüüsib kehasisese ja kehavälise viljastumise ning lootelise arengu eeliseid selgroogsete loomade rühmadel ning toob selle kohta näiteidAnalüüsib kehasisese ja kehavälise viljastumise ning lootelise arengu eeliseid selgroogsete loomade rühmadel ning toob selle kohta näiteidBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib keskkonna säästmise võimalusiAnalüüsib keskkonna säästmise võimalusiKeemiaIII kooliaste
Analüüsib lahk- ja liitsugulisuse eeliseid selgrootute loomade erinevatel rühmadelAnalüüsib lahk- ja liitsugulisuse eeliseid selgrootute loomade erinevatel rühmadelBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib liikide tekke ja muutumise üldist kulguAnalüüsib liikide tekke ja muutumise üldist kulguBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib linna- ja maaelu erinevusiAnalüüsib linna- ja maaelu erinevusiGeograafiaIII kooliaste
Analüüsib linnade tekke, asukoha ja arengu vahelisi seoseid Euroopas, sh EestisAnalüüsib linnade tekke, asukoha ja arengu vahelisi seoseid Euroopas, sh EestisGeograafiaIII kooliaste
Analüüsib loodusressursside, tööjõu, kapitali ja turgude mõju Eesti majanduseleAnalüüsib loodusressursside, tööjõu, kapitali ja turgude mõju Eesti majanduseleGeograafiaIII kooliaste
Analüüsib munaraku viljastumist mõjutavaid tegureidAnalüüsib munaraku viljastumist mõjutavaid tegureidBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib muusikat kirjalikult või muul looval viisilanalüüsib muusikat kirjalikult või muul looval viisilMuusikaIII kooliaste
Analüüsib muusikat suuliseltAnalüüsib muusikat suuliseltMuusikaIII kooliaste
Analüüsib mõningate tähtsamate anorgaaniliste ühendite (H2O, CO, CO2, SiO2, CaO, HCl, H2SO4, NaOH, Ca(OH)2, NaCl, Na2CO3,NaHCO3, CaSO4, CaCO3 jt) peamisi omadusiAnalüüsib mõningate tähtsamate anorgaaniliste ühendite peamisi omadusiKeemiaIII kooliaste
Analüüsib mõningate tähtsamate anorgaaniliste ühendite peamisi omadusiAnalüüsib mõningate tähtsamate anorgaaniliste ühendite peamisi omadusiKeemiaIII kooliaste
Analüüsib naha ehituse ning talitluse kooskõla eritusfunktsiooni täitesAnalüüsib naha ehituse ning talitluse kooskõla eritusfunktsiooni täitesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib naha ehituse ning talitluse kooskõla eritusfunktsiooni täites.väärtustab naha tervishoiuga seotud tervislikku eluviisiIII kooliaste
Analüüsib naha ehituse ning talitluse kooskõla kaitsefunktsiooni täitesAnalüüsib naha ehituse ning talitluse kooskõla kaitsefunktsiooni täitesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib naha ehituse ning talitluse kooskõla kompimisfunktsiooni täitesAnalüüsib naha ehituse ning talitluse kooskõla kompimisfunktsiooni täitesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib naha ehituse ning talitluse kooskõla termoregulatsiooni funktsiooni täitesAnalüüsib naha ehituse ning talitluse kooskõla termoregulatsiooni funktsiooni täitesBioloogiaIII kooliaste
Analüüsib oma eagrupile mõeldud visuaalse meedia sõnumeidanalüüsib oma eagrupile mõeldud visuaalse meedia sõnumeidKunstII kooliaste
Analüüsib osoonikihi lagunemist saastamise tagajärjelAnalüüsib osoonikihi lagunemist saastamise tagajärjelKeemiaIII kooliaste
Analüüsib osoonikihi tähtsustAnalüüsib osoonikihi tähtsustKeemiaIII kooliaste
... rohkem tulemusi
  1. Võrdleb ja liigitab aineid füüsikaliste omaduste põhjal;
  2. Teab keemiliste reaktsioonide esilekutsumise võimalusi;
  3. Järgib põhilisi ohutusnõudeid, kasutades kemikaale laboritöödes ja argielus;
  4. Tunneb tähtsamaid laborivahendeid ja kasutab neid praktilisi töid tehes õigesti;
  5. Eristab lahuseid ja pihuseid;
  6. Lahendab lahuse protsendilisel koostisel põhinevaid arvutusülesandeid.

Aatomiehitus, perioodilisustabel. Ainete ehitus

  1. Selgitab aatomiehitust (seostab varem õpituga loodusõpetuses);
  2. seostab omavahel tähtsamate keemiliste elementide nimetusi ja tähiseid (sümboleid) (u 25, nt H, F, Cl, Br, I, O, S, N, P, C, Si, Na, K, Mg, Ca, Ba, Al, Sn, Pb, Fe, Cu, Zn, Ag, Au, Hg); loeb õigesti keemiliste elementide sümboleid aine valemis;
  3. seostab keemilise elemendi asukohta perioodilisustabelis (A-rühmades) elemendi aatomi ehitusega (tuumalaeng ehk prootonite arv tuumas, elektronkihtide arv, väliskihi elektronide arv) ning koostab keemilise elemendi järjenumbri põhjal elemendi elektronskeemi (1.–4. perioodi A-rühmade elementidel);
  4. teab keemiliste elementide liigitamist metallilisteks ja mittemetallilisteks ning nende paiknemist perioodilisustabelis; toob näiteid metallide ja mittemetallide kasutamise kohta igapäevaelus;
  5. eristab liht- ja liitaineid (keemilisi ühendeid), selgitab aine valemi põhjal aine koostist;
  6. eristab ioone neutraalsetest aatomitest ning selgitab ioonide tekkimist ja iooni laengut;
  7. selgitab kovalentse ja ioonilise sideme erinevust;
  8. teab, et on olemas molekulaarsete (molekulidest koosnevate) ja mittemolekulaarsete ainete erinevus ning toob nende kohta näiteid.

Hapnik ja vesinik. Oksiidid

  1. Selgitab hapniku rolli põlemisreaktsioonides ning eluslooduses (seostab varem õpituga loodusõpetuses ja bioloogias), analüüsib osoonikihi tähtsust ja lagunemist saastamise tagajärjel; 
  2. kirjeldab hapniku ja vesiniku põhilisi omadusi;
  3. seostab gaasi (hapniku, vesiniku, süsinikdioksiidi jt) kogumiseks sobivaid võtteid selle gaasi omadustega (gaasi tihedusega õhu suhtes ja lahustuvusega vees);
  4. määrab aine valemi põhjal tema koostiselementide oksüdatsiooniastmeid ning koostab elemendi oksüdatsiooniastme alusel oksiidide  valemeid;
  5. koostab oksiidide nimetuste alusel nende valemeid ja vastupidi;
  6. koostab reaktsioonivõrrandeid tuntumate lihtainete (nt H2, S, C, Na, Ca, Al jt) ühinemisreaktsioonide kohta hapnikuga ning toob näiteid igapäevaelus tuntumate oksiidide kohta (nt H2O, SO2, CO2, SiO2, CaO, Fe2O3).

Happed ja alused – vastandlike omadustega ained

  1. Tunneb valemi järgi happeid, hüdroksiide;
  2. seostab omavahel tähtsamate hapete ning happeanioonide valemeid ja nimetusi (HCl, H2SO4, H2SO3, H2S, HNO3, H3PO4, H2CO3, H2SiO3 ); koostab hüdroksiidide ning soolade nimetuste alusel nende valemeid (ja vastupidi);
  3. mõistab hapete ja aluste vastandlikkust (võimet teineteist neutraliseerida);
  4. hindab lahuse happelisust, aluselisust või neutraalsust lahuse pH väärtuse järgi, määrab indikaatoriga keskkonda lahuses (neutraalne, happeline või aluseline);
  5. toob näiteid tuntumate hapete, aluste ja soolade kasutamise kohta igapäevaelus;
  6. järgib leeliste ja tugevate hapetega töötades ohutusnõudeid;
  7. koostab ning tasakaalustab lihtsamate hapete ja aluste vaheliste reaktsioonide võrrandeid, korraldab neid reaktsioone ohutult;
  8. mõistab reaktsioonivõrrandite tasakaalustamise põhimõtet (keemilistes reaktsioonides elementide aatomite arv ei muutu).

Tuntumaid metalle

  1. Seostab metallide iseloomulikke füüsikalisi omadusi (hea elektri- ja soojusjuhtivus, läige, plastilisus) metallilise sideme iseärasustega;
  2. eristab aktiivseid, keskmise aktiivsusega ja väheaktiivseid metalle, hindab metalli aktiivsust (aktiivne, keskmise aktiivsusega või väheaktiivne) metalli asukoha järgi metallide pingereas;
  3. teeb ohutusnõudeid arvestades katseid metallide ja hapete vaheliste reaktsioonide uurimiseks, võrdleb nende reaktsioonide kiirust (kvalitatiivselt), seostab kiiruse erinevust metallide aktiivsuse erinevusega ja reaktsiooni tingimustega (temperatuur, tahke aine peenestatus);
  4. seostab redoksreaktsioone keemiliste elementide oksüdatsiooniastmete muutumisega reaktsioonis;
  5. teab metallide käitumist keemilistes reaktsioonides redutseerijana ja hapniku käitumist oksüdeerijana;
  6. koostab reaktsioonivõrrandeid metallide iseloomulike keemiliste reaktsioonide kohta (metall + hapnik, metall + happelahus);
  7. hindab tuntumate metallide ja nende sulamite (Fe, Al, Cu jt) rakendamise võimalusi igapäevaelus, seostades neid vastavate metallide iseloomulike füüsikaliste ja keemiliste omadustega;
  8. seostab metallide, sh raua, korrosiooni aatomite üleminekuga püsivamasse olekusse (keemilisse ühendisse); nimetab põhilisi raua korrosiooni (roostetamist) soodustavaid tegureid ja selgitab korrosioonitõrje võimalusi.

Töökava näidis

Vt http://vana.oppekava.ee/index.php/%C3%95petaja_t%C3%B6%C3%B6kava_n%C3%A4idis_8._klass

III kooliaste, 9. klass

Anorgaaniliste ainete põhiklassid

  1. ...

Aine hulk. Moolarvutused

  1. ...

Süsinik ja süsinikuühendid

  1. ...

Süsinikuühendite roll looduses, süsinikuühendid materjalidena

  1. ...

Soovituslik õppesisu teemade käsitlemiseks

Põhjendused ja selgitused

Töökava näidis

Vt http://vana.oppekava.ee/index.php/%C3%95petaja_t%C3%B6%C3%B6kava_n%C3%A4idis_9._klass