Bioloogia: Ökoloogia
Bioloogia: Ökoloogia | |
---|---|
Nimetus | Ökoloogia |
Maht | 12 |
Ainevaldkond | Loodusained |
Õppeaine | Bioloogia |
Haridusaste | Keskharidus |
Kooliaste | IV kooliaste |
Klass | |
Seotud teemad | Ökoloogia ja keskkonnakaitse (EIS:B:okokk) |
Sisukord
Õppeprotsess Ökoloogia
Eesmärgid
Ökoloogia eesmärk on selgitada, kuidas on vastastikuses seoses elusloodus ning mil moel sõltub elusloodus ressursside jagamisel eluta loodusest. Teades ökoloogilisi tegureid, mõistame paremini, miks on nii elus- kui ka eluta looduse ressursid maakeral ebaühtlaselt jaotunud ning mis tagajärjed on biootiliste ja abiootiliste tegurite muutustel erinevatele elukeskkondadele. Õppides hindama liigilist mitmekesisust ning erinevate elukeskkondade toimimist, annab see aluse jätkusuutlikule mõtlemisviisile.
Põhimõisted
- ökoloogia
- kooslus
- populatsioon
- keskkond
- ökosüsteem
- abiootilised tegurid
- biootilised tegurid
- antropogeensed tegurid
- ökonišš
- konkurents
- sümbioos
- parasitism
- mutualism
- kommensialism
- herbivoor
- karnivoor
- omnivoor
- koevolutsioon
- biosfäär
- tootja
- tarbija
- lagundaja
- toiduahel
- toiduvõrk
- invasiivne liik
- aineringe
- biomass
- primaarproduktsioon
- netoproduktsioon
- brutoproduktsioon
- sekundaarproduktsioon
Seotud teemad
Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:
Õpiväljundid
- Seostab abiootiliste tegurite toimet organismide elutegevusega
- Analüüsib abiootiliste ja biootiliste tegurite toime graafikuid ning toob rakenduslikke näiteid
- Seostab ökosüsteemi struktuuri selles esinevate toitumissuhetega
- Koostab ning analüüsib skemaatilisi jooniseid ja mõistekaarte toitumissuhete kohta ökosüsteemis
- Selgitab iseregulatsiooni kujunemist ökosüsteemis
- Selgitab ökosüsteemi isereguleerumist ohustavaid tegureid
- Hindab antropogeense teguri mõju ökoloogilise tasakaalu muutumisele ning suhtub vastutustundlikult ja säästvalt looduskeskkonnasse
- Lahendab ökoloogilise püramiidi reegli ülesandeid
- Koostab ja analüüsib biosfääri läbiva energiavoo muutuste skemaatilisi jooniseid.
Õppematerjal
Selle teemaga (Ökoloogia ja keskkonnakaitse (EIS:B:okokk)) on seotud järgnev õppematerjal:
Muu õppematerjal: {{{oppematerjal}}}
Ülesanded ja harjutused
{{{ulesanne}}}
Metoodika
{{{metoodika}}}
Eeldused
{{{eeldus}}}
Õppevahendid
{{{oppevara}}}
Praktilised tööd
{{{praktika}}}
Lõiming
Geograafia. II kursus: Maa sfääride kui süsteemide iseloomustamine ning nendevaheliste seoste kohta näidete toomine; Maa sfääride ja inimtegevuse vastastikuse mõju analüüs; kasvuhooneefekti kirjeldamine; kliima mõju analüüs looduskomponentidele; näited inimtegevuse mõju kohta atmosfääri koostisele; veeringe ja selle mõju keskkonnale; hoovuste mõju kliimale; liustike tähtsus veeringes ja kliima kujunemises; keemilise ja füüsikalise murenemise võrdlus ning tähtsus looduses; bioomide tsonaalse leviku iseloomustus ning tundra, parasvöötme okas- ja lehtmetsa, rohtla, kõrbe, savanni ja vihmametsa kui ökosüsteemi analüüs; teabeallikate põhjal etteantud piirkonna kliima, mullastiku ja taimestiku seoste analüüs. III kursus: vihmametsa kui ökosüsteemi analüüs ning vihmametsade globaalne tähtsust; parasvöötme okasmets kui ökosüsteem. Füüsika. I kursus: looduse struktuuritasemete skeemil makro-, mikro- ja megamaailma määratlus. Keemia. I kursus: happed ja nende omadused selgitavad keemilisel tasandil happevihmade olemust.
Lõiming põhikooli õppekavadega:
Bioloogia. 8. klass: eluta ja eluslooduse tegurid ning nende mõju eri organismirühmadele.
Õppesisu
Abiootiliste ökoloogiliste tegurite mõju organismide elutegevusele. Ökoloogilise teguri toime graafiline iseloomustamine ning rakendamise võimalused. Biootiliste ökoloogiliste tegurite mõju organismide erinevates kooseluvormides.
Ökosüsteemi struktuur ning selles esinevad vastastikused seosed. Toiduahela peamiste lülide – tootjate, tarbijate ja lagundajate – omavahelised toitumissuhted. Iseregulatsiooni kujunemine ökosüsteemis ning seda mõjutavad tegurid. Ökoloogilise tasakaalu muutuste seos populatsioonide arvu ja arvukusega. Ökoloogilise püramiidi reegli ülesannete lahendamine. Biosfääri läbiv energiavoog kui Maal eksisteeriva elu alus.