Loodusained

Allikas: oppekava.edu.ee

Loodusvaldkonna pädevus

Põhikool

Loodusainete õpetamise eesmärgiks põhikoolis on kujundada õpilaste loodusteaduslikku ja tehnoloogiaalast kirjaoskust. Loodusainete õpetamise kaudu taotletakse, et õpilane:

  1. huvitub ümbritsevast keskkonnast ja selle uurimisest ning loodusteaduste õppimisest;
  2. vaatleb, analüüsib ja selgitab ümbritseva keskkonna objekte, nähtusi, protsesse ning nendevahelisi seoseid, rakendab loodusainetes omandatud teadmisi ja oskusi, kasutades loodusteadustele omast keelt;
  3. sõnastab loodusteadustega seotud uurimisküsimusi, kavandab ja viib läbi uuringut järgides ohutusnõudeid ning teeb tõenduspõhiseid järeldusi;
  4. märkab, sõnastab ja lahendab probleeme, teeb igapäevaeluga seotud põhjendatud otsuseid, kasutab loovat ja kriitilist mõtlemist;
  5. leiab loodusteaduste- ja tehnoloogiaalast infot erinevatest allikatest ning hindab selle usaldusväärsust; kasutab õppimiseks, andmekogumiseks ning koostööks meedia- ja tehnoloogiavahendeid;
  6. mõistab teaduse kui inimtegevuse vormi iseloomulikke tunnuseid (teaduse olemust), loodusteaduste ja tehnoloogia seoseid, olulisust, piiranguid ning riske;
  7. on motiveeritud elukestvaks õppeks, tunneb loodusteaduste ning tehnoloogiaga seotud karjäärivõimalusi;
  8. väärtustab ümbritsevat keskkonda kui tervikut, looduslikku mitmekesisust ja jätkusuutlikkust, käitub turvaliselt ja järgib tervislikke eluviise.

Gümnaasium

Loodusainete õpetamise eesmärgiks gümnaasiumis on kujundada õpilaste loodusteaduslikku ja tehnoloogiaalast kirjaoskust. Loodusainete õpetamise kaudu taotletakse, et õpilane:

  1. huvitub ümbritsevast keskkonnast ja selle uurimisest, mõistab keskkonna terviklikkust, loodusainete omavahelisi seoseid ning teaduse, tehnoloogia ja ühiskonna vahelisi seoseid; hindab ja prognoosib teaduse ning tehnoloogia mõju ümbritsevale keskkonnale, tuginedes loodusteaduslikele, sotsiaalsetele, majanduslikele ja eetilismoraalsetele seisukohtadele;
  2. selgitab ja põhjendab nähtusi ja nendevahelisi seoseid mikro-, makro ja megatasandil, mõistab mudelite olulisust ning piiratust objektide, nähtuste ja süsteemide kirjeldamisel; koostab loodusteaduslikku teksti, kasutades loodusteadustele omast keelt ja korrektset viitamist;
  3. sõnastab uurimisküsimusi ja hüpoteese, kavandab ja viib läbi loodusteaduslikke uuringuid, analüüsib ja tõlgendab tulemusi ning teeb tõenduspõhiseid järeldusi ja prognoose;
  4. lahendab probleeme ja teeb igapäevaeluga seotud põhjendatud otsuseid, rakendades loodusteaduste ja tehnoloogiaalaseid süsteemseid teadmisi ning kasutades loovat ja kriitilist mõtlemist;
  5. leiab loodusteaduste- ja tehnoloogiaalast infot erinevatest allikatest, hindab seda kriitiliselt; kasutab õppimiseks, andmekogumiseks ning koostööks erinevaid meedia- ja tehnoloogiavahendeid, analüüsib andmeid;
  6. mõistab teadust kui teaduslike teadmiste hankimise protsessi selle ajaloolises ja tänapäevases kontekstis, loovuse ja innovatsiooni osa teaduses ja tehnoloogias, uute piiriteaduste tekkimist, teaduse ja tehnoloogia olulisust, piiranguid ning riske;
  7. väärtustab loodusteadusi kui kultuuri osa, huvitub loodusteadustega seotud elukutsetest, omab ülevaadet valdkonnaga seotud karjäärivõimalustest ning on motiveeritud elukestvaks õppeks;
  8. tunneb huvi kohalike ja globaalsete keskkonnanähtuste vastu, väärtustab keskkonda kui tervikut, järgib jätkusuutliku arengu põhimõtteid kriitiliselt mõtleva ning aktiivse kodanikuna.

Ainevaldkonna ained

Loodusõpetus Keemia Bioloogia Geograafia Füüsika

Ainevaldkonna õpiväljundid

RSS