Erinevus lehekülje "Kodundus: toit ja toitumine" redaktsioonide vahel

Allikas: oppekava.edu.ee
(Uus lehekülg: '{{Oppeprotsess |nimetus=Kodundus |seotudAinevaldkond=Tehnoloogia |seotudHaridusaste=Põhiharidus |kooliaste=III kooliaste |klass=7., 8., 9. klass |seotudTeema=Toit ja toitu...')
 
 
(ei näidata sama kasutaja üht vahepealset redaktsiooni)
1. rida: 1. rida:
 
{{Oppeprotsess
 
{{Oppeprotsess
|nimetus=Kodundus
+
|nimetus=Kodundus: toit ja toitumine
 
|seotudAinevaldkond=Tehnoloogia
 
|seotudAinevaldkond=Tehnoloogia
 +
|seotudOppeaine=Kodundus
 
|seotudHaridusaste=Põhiharidus
 
|seotudHaridusaste=Põhiharidus
 
|kooliaste=III kooliaste
 
|kooliaste=III kooliaste
 
|klass=7., 8., 9. klass
 
|klass=7., 8., 9. klass
 
|seotudTeema=Toit ja toitumine (EstCORE:30246)
 
|seotudTeema=Toit ja toitumine (EstCORE:30246)
|seotudOpivaljund=1) osaleb arutelus tervislikust toitumisest ning selle mõjust vaimsele ja füüsilisele tervisele;
+
|seotudOpivaljund=teab mitmekülgse toiduvaliku tähtsust tervisele;
2) osaleb sõnamängus, arvates sõnu ja mõisteid; arutleb ning analüüsib, mida sõna või mõiste tähendab;
+
teab mitmekülgse põhiliste makroainete vajalikkust ja allikaid;  
3) omandab mõisted makrotoitaine, valk, toidurasv, süsivesik, vesi, mikrotoitaine, vitamiinid, mineraalained.
+
teab mitmekülgse mikrotoitainete vajalikkust ja allikaid;
4) osaleb arutelus toiduainete kvaliteedi ja erinevate säilitusviiside üle;
+
analüüsib toiduainete toiteväärtust;  
5) otsib teemakohaseid väiteid erinevatest artiklitest;  
+
hindab toiduainete toiteväärtuse kvaliteeti;
6) põhjendab toiduainetes kasutatavate lisaainete positiivseid ja negatiivseid külgi;
+
tunneb toidu erinevaid säilitusviise;
7) mõistab lisaainete kasutamise eesmärki: toote välimuse parandamiseks, struktuuri muutmiseks, säilitamiseks või toiduaine realiseerimise aja pikendamiseks, nt lisaained margariinis, majoneesis;
+
tunneb toidu riknemisega seotud riskitegureid;
8) täidab töölehe konservimisvõtete kohta;  
+
analüüsib menüü tervislikkust;
9) otsib meelepärase hoidise retsepti, valib tooraine ja valmistab hoidise;
+
koostab tasakaalustatud ja mitmekülgse menüü;  
10) kasutab hoidiseid praktilistes tundides toite valmistades; hindab hoidise kvaliteeti ja analüüsib selle säilimist.
+
teab toidu valmistamisel toimuvaid muutusi;
11) osaleb arutelus ning analüüsib eluliste lugude põhjal toitumishäireid;  
+
rakendab teadmisi toidu valmistamisel;
12) saab aru, mis toitumishäireid on olemas; selgitab ja põhjendab, mida saaks probleemsetes situatsioonides teisiti teha;
+
võrdleb eri maade rahvustoite;  
13) teab dieedi mõistet. Dieet versus toitumishäire. Ravidieet;
+
teab toitumistavasid mõjutavaid tegureid;
14) teab, milline on taimetoitluse ja dieedi mõju organismile,
 
15) osaleb arutelus toiduainete töötlemisest ja töötlemisega kaasnevatest muutustest;
 
16) oskab töötada retsepti järgi ja valmistada erinevaid kuumtöödeldud toite;  
 
17) analüüsib, mis juhtub toiduga kuumtöötlemisel,
 
18) osaleb arutelus eri maade toitumistavadest;
 
19) leiab Eesti toitude kirjeldustele õiged vasted toidunimetuste hulgast; kirjeldab oma varasemat kogemust mõnd toitu maitstes ja valmistades;
 
20) teab, mis on eestlaste traditsioonilised toiduained ja Eesti toit praegu;
 
21) teab Eesti parima toiduaine konkursil osalemise tingimusi (http://toiduliit.ee/tegevused/parim);
 
22) osaleb rühmatöös ja täidab endale võetud ülesannet plakati koostamises (kui ajaloolane, kokk, kirjanik või kunstnik);
 
23) esitleb plakatit klassile; võrdleb seda teise rühma plakatiga ning teeb järeldused erinevuste ja sarnasuste kohta.
 
 
|pohimoiste=tervislik toitumine, makroaine, valk, toidurasv, süsivesik, mikroaine, vitamiin, mineraalained, konserveerimine, hoidis, toitumishäire, taimetoitlus,  dieet, toiduainete töötlemine, kuumtöödeldus toidud, toitumistava, eesti toit
 
|pohimoiste=tervislik toitumine, makroaine, valk, toidurasv, süsivesik, mikroaine, vitamiin, mineraalained, konserveerimine, hoidis, toitumishäire, taimetoitlus,  dieet, toiduainete töötlemine, kuumtöödeldus toidud, toitumistava, eesti toit
 +
|oppesisu=Makro- ja mikrotoitained, nende vajalikkus ning allikad. Lisaained toiduainetes. Toiduainete toitainelise koostise hinnang. Mitmekülgse ja tasakaalustatud päevamenüü koostamine lähtuvalt toitumissoovitustest. Internetipõhised tervisliku toitumise keskkonnad. Toiduallergia ja toidutalumatus. Taimetoitluse ja dieetide mõju organismile. Toitumishäired. Eestlaste toit ajast aega. Eri rahvaste toitumistraditsioonid ja toiduvalikut mõjutavad tegurid (asukoht, usk jm). Toiduainete muutused kuumtöötlemisel, toitainete kadu. Mikroorganismid toidus. Toiduainete riknemise põhjused. Hügieeninõuded toiduainete säilitamise korral. Toidu kaudu levivad haigused. Toiduainete säilitamine ja konserveerimine.
 
}}
 
}}

Viimane redaktsioon: 29. jaanuar 2021, kell 14:48


Kodundus: toit ja toitumine
Nimetus Kodundus: toit ja toitumine
Maht
Ainevaldkond Tehnoloogia
Õppeaine Kodundus
Haridusaste Põhiharidus
Kooliaste III kooliaste
Klass 7.8.9. klass
Seotud teemad Toit ja toitumine (EstCORE:30246)

Õppeprotsess Kodundus: toit ja toitumine

Eesmärgid

{{{eesmark}}}

Põhimõisted

  1. tervislik toitumine
  2. makroaine
  3. valk
  4. toidurasv
  5. süsivesik
  6. mikroaine
  7. vitamiin
  8. mineraalained
  9. konserveerimine
  10. hoidis
  11. toitumishäire
  12. taimetoitlus
  13. dieet
  14. toiduainete töötlemine
  15. kuumtöödeldus toidud
  16. toitumistava
  17. eesti toit

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Toit ja toitumine (EstCORE:30246)

Õpiväljundid

  1. Teab mitmekülgse toiduvaliku tähtsust tervisele
  2. Teab mitmekülgse põhiliste makroainete vajalikkust ja allikaid
  3. Teab mitmekülgse mikrotoitainete vajalikkust ja allikaid
  4. Analüüsib toiduainete toiteväärtust
  5. Hindab toiduainete toiteväärtuse kvaliteeti
  6. Tunneb toidu erinevaid säilitusviise
  7. tunneb toidu riknemisega seotud riskitegureid
  8. analüüsib menüü tervislikkust
  9. koostab tasakaalustatud ja mitmekülgse menüü
  10. teab toidu valmistamisel toimuvaid muutusi
  11. rakendab teadmisi toidu valmistamisel
  12. võrdleb eri maade rahvustoite
  13. teab toitumistavasid mõjutavaid tegureid

Õppematerjal

Selle teemaga (Toit ja toitumine (EstCORE:30246)) on seotud järgnev õppematerjal:

 AinevaldkondÕppeaineKooliaste
Köögis kasutatavad nõud, söögiriistad ja töövahendid (E-koolikott:materjal:21195)TehnoloogiaKodundusII kooliaste
Loodusõpetus 98-119, keelekümblus (E-koolikott:materjal:12279)Tehnoloogia
Loodusained
Loodusõpetus
Kodundus
III kooliaste
Toiduainete kuumtöötlusviisid (E-koolikott:materjal:21427)TehnoloogiaKodundusII kooliaste
Toit, mikro-, makroelemendid, vitamiinid (E-koolikott:materjal:21203)TehnoloogiaKodundusII kooliaste
Toitumine ja liikumine (E-koolikott:materjal:6645)Tehnoloogia
Sotsiaalained
Kehaline kasvatus
Inimeseõpetus
Kodundus
II kooliaste
III kooliaste
Võileivad (E-koolikott:materjal:21428)TehnoloogiaKodundusII kooliaste

Muu õppematerjal: {{{oppematerjal}}}

Ülesanded ja harjutused

{{{ulesanne}}}

Metoodika

{{{metoodika}}}

Eeldused

{{{eeldus}}}

Õppevahendid

{{{oppevara}}}

Praktilised tööd

{{{praktika}}}

Lõiming

{{{loiming}}}

Õppesisu

Makro- ja mikrotoitained, nende vajalikkus ning allikad. Lisaained toiduainetes. Toiduainete toitainelise koostise hinnang. Mitmekülgse ja tasakaalustatud päevamenüü koostamine lähtuvalt toitumissoovitustest. Internetipõhised tervisliku toitumise keskkonnad. Toiduallergia ja toidutalumatus. Taimetoitluse ja dieetide mõju organismile. Toitumishäired. Eestlaste toit ajast aega. Eri rahvaste toitumistraditsioonid ja toiduvalikut mõjutavad tegurid (asukoht, usk jm). Toiduainete muutused kuumtöötlemisel, toitainete kadu. Mikroorganismid toidus. Toiduainete riknemise põhjused. Hügieeninõuded toiduainete säilitamise korral. Toidu kaudu levivad haigused. Toiduainete säilitamine ja konserveerimine.


7. +, 8. +  ja 9. klass +
III kooliaste +
1) osaleb arutelus tervislikust toitumisest ning selle mõjust vaimsele ja füüsilisele tervisele +, 2) osaleb sõnamängus, arvates sõnu ja mõisteid +, Arutleb ning analüüsib, mida sõna või mõiste tähendab +, 5) otsib teemakohaseid väiteid erinevatest artiklitest +, 6) põhjendab toiduainetes kasutatavate lisaainete positiivseid ja negatiivseid külgi +, 7) mõistab lisaainete kasutamise eesmärki: toote välimuse parandamiseks, struktuuri muutmiseks, säilitamiseks või toiduaine realiseerimise aja pikendamiseks, nt lisaained margariinis, majoneesis +, 8) täidab töölehe konservimisvõtete kohta +, 9) otsib meelepärase hoidise retsepti, valib tooraine ja valmistab hoidise +, 10) kasutab hoidiseid praktilistes tundides toite valmistades +, 12) saab aru, mis toitumishäireid on olemas +, Selgitab ja põhjendab, mida saaks probleemsetes situatsioonides teisiti teha +, 13) teab dieedi mõistet. Dieet versus toitumishäire. Ravidieet +, 16) oskab töötada retsepti järgi ja valmistada erinevaid kuumtöödeldud toite +, 19) leiab Eesti toitude kirjeldustele õiged vasted toidunimetuste hulgast +, Kirjeldab oma varasemat kogemust mõnd toitu maitstes ja valmistades +, 20) teab, mis on eestlaste traditsioonilised toiduained ja Eesti toit praegu +, 21) teab Eesti parima toiduaine konkursil osalemise tingimusi (http://toiduliit.ee/tegevused/parim) +, 22) osaleb rühmatöös ja täidab endale võetud ülesannet plakati koostamises (kui ajaloolane, kokk, kirjanik või kunstnik) +, 23) esitleb plakatit klassile +  ja Võrdleb seda teise rühma plakatiga ning teeb järeldused erinevuste ja sarnasuste kohta. +
tervislik toitumine +, makroaine +, valk +, toidurasv +, süsivesik +, mikroaine +, vitamiin +, mineraalained +, konserveerimine +, hoidis +, toitumishäire +, taimetoitlus +, dieet +, toiduainete töötlemine +, kuumtöödeldus toidud +, toitumistava +  ja eesti toit +
Kodundus +