Erinevus lehekülje "Bioloogia:Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus" redaktsioonide vahel

Allikas: oppekava.edu.ee
(Created page with "{{Oppeprotsess |nimetus=Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus |maht=10 |seotudAinevaldkond=Loodusained |seotudOppeaine=Bioloogia |seotudHaridusaste=Põhiharidus |...")
 
 
(ei näidata 2 kasutaja 4 vahepealset redaktsiooni)
7. rida: 7. rida:
 
|kooliaste=III kooliaste
 
|kooliaste=III kooliaste
 
|klass=8. klass
 
|klass=8. klass
|seotudTeema=Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus
+
|seotudTeema=Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus (EIS:B:loom:2)
 +
|seotudOpivaljund=analüüsib aine- ja energiavahetuse erinevate protsesside omavahelisi seoseid;
 +
selgitab aine- ja energiavahetuse erinevate protsesside avaldumist looduses ja inimese igapäevaelus; seostab toidu hankimise viisi ja seedeelundkonna eripära selgroogse looma toiduobjektidega; selgitab erinevate selgroogsete loomade hingamiselundite talitlust;
 +
võrdleb püsi- ja kõigusoojaseid organisme;
 +
toob näiteid püsi- ja kõigusoojasete organismide kohta;
 +
analüüsib selgroogsete eri rühmade südame ehituse ja vereringe eripära;
 +
seostab  selgroogsete eri rühmade südame ehituse ja vereringe eripära püsi- ja kõigusoojasusega; võrdleb kohastumusi püsiva kehatemperatuuri tagamisel;
 +
hindab ebasoodsate aastaaegade üleelamise viise selgroogsetel loomadel;
 +
|pohimoiste=ainevahetus, hingamine, seedimine, organ, süda, suur vereringe, väike vereringe, lõpus, kops, õhukott, magu, soolestik, kloaak, püsisoojane, kõigusoojane, loomtoidulisus, taimtoidulisus, segatoidulisus, lepiskala, röövkala, röövloom, saakloom
 
|oppematerjal=Uurimuslikke töid saab teha õpikeskkonna „Noor loodusuurija“ 4. klassi inimesemoodulis bio.edu.ee/noor.
 
|oppematerjal=Uurimuslikke töid saab teha õpikeskkonna „Noor loodusuurija“ 4. klassi inimesemoodulis bio.edu.ee/noor.
 
Otsisõnad: respiratory system, animals breathing, animal digestive system, circulatory system in animals
 
Otsisõnad: respiratory system, animals breathing, animal digestive system, circulatory system in animals
16. rida: 24. rida:
 
Füüsika. 9. klass: soojusõpetus, soojusülekanne; ainete olekute muutused.
 
Füüsika. 9. klass: soojusõpetus, soojusülekanne; ainete olekute muutused.
 
Keemia. 8. klass: hapnik ja vesinik, nende tuntumad ühendid.
 
Keemia. 8. klass: hapnik ja vesinik, nende tuntumad ühendid.
|pohimoiste=ainevahetus, hingamine, seedimine, organ, süda, suur vereringe, väike vereringe, lõpus, kops, õhukott, magu, soolestik, kloaak, püsisoojane, kõigusoojane, loomtoidulisus, taimtoidulisus, segatoidulisus, lepiskala, röövkala, röövloom, saakloom.
 
|seotudOpivaljund=1) analüüsib aine- ja energiavahetuse erinevate protsesside omavahelisi seoseid ning selgitab nende avaldumist looduses ja inimese igapäevaelus;
 
2) seostab toidu hankimise viisi ja seedeelundkonna eripära selgroogse looma toiduobjektidega;
 
3) selgitab erinevate selgroogsete loomade hingamiselundite talitlust;
 
4) võrdleb püsi- ja kõigusoojaseid organisme ning toob nende kohta näiteid;
 
5) analüüsib selgroogsete eri rühmade südame ehituse ja vereringe eripära ning seostab neid püsi- ja kõigusoojasusega;
 
6) võrdleb kohastumusi püsiva kehatemperatuuri tagamisel;
 
7) hindab ebasoodsate aastaaegade üleelamise viise selgroogsetel loomadel.
 
 
}}
 
}}
 
Õppesisu;Aine- ja energiavahetuse põhiprotsessid. Toiduobjektidest tingitud erinevused taim- ja loomtoidulistel ning segatoidulistel selgroogsetel loomadel. Toidu hankimise viisid ja nendega seonduvad kohastumused. Selgroogsete loomade seedeelundkonna eripära sõltuvalt toidust: hammaste ehitus, soolestiku pikkus ja toidu seedimise aeg.
 
Õppesisu;Aine- ja energiavahetuse põhiprotsessid. Toiduobjektidest tingitud erinevused taim- ja loomtoidulistel ning segatoidulistel selgroogsetel loomadel. Toidu hankimise viisid ja nendega seonduvad kohastumused. Selgroogsete loomade seedeelundkonna eripära sõltuvalt toidust: hammaste ehitus, soolestiku pikkus ja toidu seedimise aeg.
 
Selgroogsete loomade erinevate rühmade hingamiselundite ehituse ja talitluse mitmekesisus: lõpused vees ja kopsud õhkkeskkonnas elavatel organismidel, kopsude eripära lindudel, naha kaudu hingamine.
 
Selgroogsete loomade erinevate rühmade hingamiselundite ehituse ja talitluse mitmekesisus: lõpused vees ja kopsud õhkkeskkonnas elavatel organismidel, kopsude eripära lindudel, naha kaudu hingamine.
 
Püsi- ja kõigusoojaste loomade kehatemperatuuri muutused. Selgroogsete loomade eri rühmade südame ja vereringe võrdlus ning ebasoodsate aastaaegade üleelamise viisid.
 
Püsi- ja kõigusoojaste loomade kehatemperatuuri muutused. Selgroogsete loomade eri rühmade südame ja vereringe võrdlus ning ebasoodsate aastaaegade üleelamise viisid.

Viimane redaktsioon: 24. november 2020, kell 12:10


Bioloogia:Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus
Nimetus Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus
Maht 10
Ainevaldkond Loodusained
Õppeaine Bioloogia
Haridusaste Põhiharidus
Kooliaste III kooliaste
Klass 8. klass
Seotud teemad Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus (EIS:B:loom:2)

Õppeprotsess Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus

Eesmärgid

{{{eesmark}}}

Põhimõisted

  1. ainevahetus
  2. hingamine
  3. seedimine
  4. organ
  5. süda
  6. suur vereringe
  7. väike vereringe
  8. lõpus
  9. kops
  10. õhukott
  11. magu
  12. soolestik
  13. kloaak
  14. püsisoojane
  15. kõigusoojane
  16. loomtoidulisus
  17. taimtoidulisus
  18. segatoidulisus
  19. lepiskala
  20. röövkala
  21. röövloom
  22. saakloom

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus (EIS:B:loom:2)

Õpiväljundid

  1. Analüüsib aine- ja energiavahetuse erinevate protsesside omavahelisi seoseid
  2. Selgitab aine- ja energiavahetuse erinevate protsesside avaldumist looduses ja inimese igapäevaelus
  3. Seostab toidu hankimise viisi ja seedeelundkonna eripära selgroogse looma toiduobjektidega
  4. Selgitab erinevate selgroogsete loomade hingamiselundite talitlust
  5. Võrdleb püsi- ja kõigusoojaseid organisme
  6. Toob näiteid püsi- ja kõigusoojasete organismide kohta
  7. Analüüsib selgroogsete eri rühmade südame ehituse ja vereringe eripära
  8. Seostab selgroogsete eri rühmade südame ehituse ja vereringe eripära püsi- ja kõigusoojasusega
  9. Võrdleb kohastumusi püsiva kehatemperatuuri tagamisel
  10. Hindab ebasoodsate aastaaegade üleelamise viise selgroogsetel loomadel

Õppematerjal

Selle teemaga (Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus (EIS:B:loom:2)) on seotud järgnev õppematerjal:

 AinevaldkondÕppeaineKooliaste
Bio 7 selgroogsed loomad (EIS:test:5258)LoodusainedBioloogiaIII kooliaste
Loomariik - järeltest (EIS:test:7299)LoodusainedBioloogiaIII kooliaste

Muu õppematerjal: Uurimuslikke töid saab teha õpikeskkonna „Noor loodusuurija“ 4. klassi inimesemoodulis bio.edu.ee/noor. Otsisõnad: respiratory system, animals breathing, animal digestive system, circulatory system in animals Lindude hingamine, animatsioon (pikkus 3 min 10 s), www.youtube.com/watch?v=kWMmyVu1ueY

Ülesanded ja harjutused

{{{ulesanne}}}

Metoodika

Võrreldes varasema ainekavaga keskendutakse senisest enam eluprotsessidele, mille ilmestamisel on abiks nt virtuaalsed simulatsioonid, videod ja nende lihtne täiendamine, animatsioonid. Seetõttu ei vaadelda enam ühe loomarühma kõiki eluprotsesse, vaid õpitakse süvendatult tundma üht eluprotsessi erinevatel loomarühmadel. Säärane käsitlus võimaldab mõista selle protsessi mitmekesisust ning teataval määral ka evolutsioonilist arengut. Nii saab sissejuhatavalt keskenduda protsessi üldistele eesmärkidele ja tunnustele ning seejärel käsitleda erinevate organismide näitel protsessi või selle toimumiseks vajalike ehituslike iseärasuste mitmekesisust. Õpet diferentseerides võib piirduda protsesside üldiste põhimõtete käsitlemisega ning anda võimekamatele võimalusi liikuda sügavuti erinevate organismirühmade aine- ja energiavahetuse eripärani. Õppe diferentseerimisel ning õpilaste erinevate õpistiilide ning huvide arvestamiseks kasutatakse digivõimalusi.

Eeldused

{{{eeldus}}}

Õppevahendid

{{{oppevara}}}

Praktilised tööd

Valikuliselt uurimuslik töö arvutikeskkonnas toidu või hapniku jm mõjust organismide elutegevusele.

Lõiming

Loodusõpetus. II kooliaste: Päike, öö ja päeva vaheldumine, aastaaegade vaheldumine; õhk, õhu koostis, hapniku tähtsus hingamisel, süsihappegaasi tekkimine hingamisel. Füüsika. 9. klass: soojusõpetus, soojusülekanne; ainete olekute muutused. Keemia. 8. klass: hapnik ja vesinik, nende tuntumad ühendid.

Õppesisu

{{{oppesisu}}}


Õppesisu;Aine- ja energiavahetuse põhiprotsessid. Toiduobjektidest tingitud erinevused taim- ja loomtoidulistel ning segatoidulistel selgroogsetel loomadel. Toidu hankimise viisid ja nendega seonduvad kohastumused. Selgroogsete loomade seedeelundkonna eripära sõltuvalt toidust: hammaste ehitus, soolestiku pikkus ja toidu seedimise aeg. Selgroogsete loomade erinevate rühmade hingamiselundite ehituse ja talitluse mitmekesisus: lõpused vees ja kopsud õhkkeskkonnas elavatel organismidel, kopsude eripära lindudel, naha kaudu hingamine. Püsi- ja kõigusoojaste loomade kehatemperatuuri muutused. Selgroogsete loomade eri rühmade südame ja vereringe võrdlus ning ebasoodsate aastaaegade üleelamise viisid.