Eesti keel: Teksti vastuvõtt (8. klass)

Allikas: oppekava.edu.ee


Eesti keel: Teksti vastuvõtt (8. klass)
Nimetus Teksti vastuvõtt
Maht
Ainevaldkond Eesti keel ja kirjandus
Õppeaine Eesti keel
Haridusaste Põhiharidus
Kooliaste III kooliaste
Klass 8. klass
Seotud teemad Teksti vastuvõtt (EstCORE:30008)

Õppeprotsess Teksti vastuvõtt

Eesmärgid

Üldpädevuste kujundamine: Kultuuri- ja väärtuspädevus. Väärtustatakse funktsionaalset kirjaoskust ning teadlikku kriitilist suhtumist teabeallikatesse, sh meediasse. Sotsiaalne ja kodanikupädevus. Eri laadi ülesannete kaudu kujundatakse oskust suhelda eetiliselt ja olusid arvestades nii suuliselt kui ka kirjalikult, nii vahetult kui ka veebikeskkonnas. Enesemääratluspädevus. Tekstide üle arutledes kujundatakse õpilastes positiivset minapilti. Õpiolukordades luuakse võimalused suhestuda käsitletavate teemadega, loovülesannete kaudu tuuakse esile õpilaste eripärad ja anded, vormitakse maailmavaade. Õpipädevus. Arendatakse kuulamis- ja lugemisoskust, eri liiki tekstide mõistmist, fakti ja arvamuse eristamist, erinevatest allikatest teabe hankimist ja selle kriitilist kasutamist. Matemaatika-, loodusteaduste ja tehnoloogiaalane pädevus. Teabetekstide abil arendatakse oskust lugeda teabegraafikat või muul viisil visuaalselt esitatud infot, leida arvandmeid, lugeda ja mõista tabelite, skeemide, graafikute ning diagrammidena esitatud infot ning seda analüüsida. Ettevõtlikkuspädevus. Ettevõtlikkuse ning vastutustunde kujunemist toetatakse nii meedia- ja kirjandustekstidest kui ka igapäevaelust lähtuvate eakohaste probleemide arutamisega, nende suhtes seisukoha võtmise ja neile lahenduste otsimisega.

Põhimõisted

  1. žanr
  2. tarbetekst
  3. teabetekst
  4. meediatekst
  5. ilukirjandustekst
  6. kõne
  7. reklaam
  8. meediaeetika
  9. teabegraafika
  10. diagramm
  11. eetika

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Teksti vastuvõtt (EstCORE:30008)

Õpiväljundid

  1. Tunneb peamisi tekstiliike, nende põhijooni ning kasutamise võimalusi
  2. Loeb sihipäraselt, kriitiliselt ning arusaamisega nii oma huvivaldkondade kui ka õpitarbelisi ja elutarbelisi tekste
  3. Kuulab sihipäraselt, kriitiliselt ning arusaamisega nii oma huvivaldkondade kui ka õpitarbelisi ja elutarbelisi tekste
  4. Teab, et teksti väljenduslaad oleneb teksti kasutusvaldkonnast, liigist ja autorist
  5. Märkab kujundlikkust mõjutusvahendina

Õppematerjal

Selle teemaga (Teksti vastuvõtt (EstCORE:30008)) on seotud järgnev õppematerjal:

 AinevaldkondÕppeaineKooliaste
3.03 Kes mulle kirjutab? (E-koolikott:materjal:23689)Matemaatika
Keel ja kirjandus
Loodusained
Valikõppeained
Matemaatika
Eesti keel
III kooliaste
Gümnaasium
Neljas liigne (E-koolikott:materjal:3525)Keel ja kirjandusEesti keelAlusharidus
I kooliaste
Oma raha. Õpetaja tööjuhend (E-koolikott:materjal:10467)Mina ja keskkond
Keel ja kirjandus
Valikõppeained
Eesti keelI kooliaste
II kooliaste
Piltide järgi jutustamine, küsimustele vastamine (E-koolikott:materjal:6899)Keel ja kirjandusEesti keelI kooliaste
Riimuvad sõnad (E-koolikott:materjal:6905)Keel ja kirjandusEesti keelI kooliaste
Riimuvad sõnad (E-koolikott:materjal:6906)Keel ja kirjandusEesti keelI kooliaste
Sõnade järjekord lauses (E-koolikott:materjal:6914)Keel ja kirjandusEesti keelI kooliaste
Sünonüümid (E-koolikott:materjal:6896)Keel ja kirjandusEesti keelI kooliaste
Tarkusetera sõbrapäevaks (E-koolikott:materjal:5718)Keel ja kirjandusEesti keelI kooliaste
Tere, Volli (E-koolikott:materjal:5960)Keel ja kirjandusEesti keelAlusharidus
I kooliaste
Tähtede ja sõnade õppimine (E-koolikott:materjal:6901)Keel ja kirjandusEesti keelAlusharidus
I kooliaste
Vastandtähendusega sõnad (E-koolikott:materjal:6897)Keel ja kirjandusEesti keelI kooliaste
Võõrsõnad - interaktiivne mäng (E-koolikott:materjal:3502)Keel ja kirjandusEesti keelI kooliaste
II kooliaste

Muu õppematerjal: Õpetaja: 1) tutvustab erinevaid olulisemaid tekstiliike (https://prezi.com/h128e65lfukh/tekstiliigid/); arutleb koos õpilastega, nende eesmärkide üle ja aitab näidete abil õpilaste teha järeldusi keelekasutuse kohta; 2) meenutab õpilastele žanri mõistet; annab juhiseid, kuidas teksti lugeda; annab näpunäiteid, mida tekstide võrdlemisel silmas pidada; tekstiliikide kinnistamiseks/kordamiseks võib kasutada Kuldvillakumängu; 3) annab õpilastele ülesandeks kuulata/vaadata ja analüüsida kõnet vastavalt tööjuhendile; juhendab kõnest olulise teabe ja probleemide leidmisel; kõne peaks olema õpilastele eakohasel teemal ja huvipakkuv; 4) räägib õpilastele reklaamist, selle eesmärgist ja mõjutamise vahenditest; https://prezi.com/0-jx0eognft3/reklaam/; annab rühmatöö ülesandeks leida erinevatest reklaamidest, missuguseid võtteid on kasutatud tarbija mõjutamiseks ja missugune on reklaamikeel; 5) annab õpilastele ülesandeks leida infot veebist ja lugeda meediaeetika kohta (http://www.eetika.ee/et/meediaeetika; http://www.eall.ee/eetikakoodeks.html) ning vastata küsimustele; 6) annab õpilastele ülesandeks võtta tundi kaasa aimeraamat; juhendab õpilasi teabeteksti eesmärgi ja tunnuste väljatoomisel ning sõnastamisel; koos uuritakse, missugune on teabeteksti ülesehitus; 7) tutvustab uurimuse eesmärki ja ülesehitust; kordab üle tsiteerimise, refereerimise ja viitamise reeglid ning põhimõtted; annab ülesandeks koostada lühiuurimus ühel huvipakkuval igapäevasel teemal, kasutades sealjuures õpitut; abiks võiks olla järgmine ülevaade: http://www.globe.ee/ohusaaste/wp-content/uploads/2012/08/uurimist%C3%B6%C3%B6_alused.pdf; abiks õpetajale on ka oma kooli uurimistööde juhend, mis on õpilastele uurimistöö tegemisel töö aluseks; 8) annab ülevaate tekstides kasutatavatest teabegraafika liikidest; selgitab, millal midagi on otstarbekas kasutada; http://www.stat.ee/files/koolinurk/abiks/graafiline/ 9) juhendab õpilasi fotode kasutamise eesmärgi, sobivuse, allkirja tähtsuse ja tõlgendamisoskuse analüüsimisel;

Ülesanded ja harjutused

{{{ulesanne}}}

Metoodika

Soovitused võimalikeks õppetegevusteks Õppetegevuse käigus õpilane: 1) jälgib õpetaja esitust/esitlust; loeb tekstinäiteid, analüüsib õpetaja abiga tekste eesmärkide ja keelekasutuse seisukohast; 2) loeb erinevat liike tekste (ka häälega, et oleks võimalik jälgida teksti mõju); võrdleb eriliigilisi tekste õpetaja juhendamisel; 3) kuulab/vaatab/loeb õpetaja valitud kõnet, analüüsib seda vastavalt tööjuhendile; kuulamisel/vaatamisel teeb märkmeid, leiab olulise teabe ja probleemid; esitab küsimusi; teeb kõnest lühikokkuvõtte; 4) kuulab õpetaja esitust; arutleb rühmas reklaami mõjutamisvahendite üle, leiab reklaamidest näited keelekasutuse ja mõjutamisvõtete kohta; 5) loeb veebist meediaeetika teksti, vastab tööjuhendi põhjal küsimustele; 6) võtab tundi kaasa ühe aimeraamatu; loeb valitud tekste; rühmatöös toob välja teabeteksti eesmärgi, tunnused; analüüsib teksti ülesehitust; 7) jälgib õpetaja esitlust, teeb märkmeid või kirjutab konspekti; koostab lühiuurimuse valitud teemal; 8) kuulab/vaatab õpetaja esitlust, loeb erinevate teabegraafika liikide kohta; uurib ajalehest graafiliselt esitatud teavet, teeb sellest kokkuvõtte; 9) analüüsib kaaslasega või rühmas fotosid, mis õpikus teksti illustreerimiseks on; arutleb fotode kasutamise eesmärgi ja sobivuse üle; räägib oma kogemusest fotograafias; kirjutab fotodele allkirjad.

Eeldused

{{{eeldus}}}

Õppevahendid

{{{oppevara}}}

Praktilised tööd

{{{praktika}}}

Lõiming

Ainetevaheline lõiming Kirjandus. Arendatakse suulist ja kirjalikku väljendus- ning suhtlusoskust, õpitakse lugema ja mõistma eri liiki tekste. Võõrkeeled. Maailmakirjanduse autorite tekstide lugemine tekitab huvi võõrkeelte õppimise vastu. Sotsiaalained. Erinevate ajaloo-, ühiskonna-, psühholoogiateemaliste tekstide lugemine ja analüüsimine aitab mõjutada maailmapildi kujunemist; Loodusained. Loodusteemalised tekstid ja probleemülesanded aitavad kaasa loodusteadusliku mõtteviisi arengule ja keskkonnateadlikkuse kasvule. Kunstiained. Pilttekstide analüüs ja illustratsioonide vaatlus soodustab kunsti väljendusvahendite eripära mõistmist. Kehaline kasvatus. Kujundatakse tervist väärtustavat eluhoiakut. Tehnoloogia. Õppe- ja teabetekstide kaudu kujundatakse oskust hinnata tehnoloogia rakendamisega kaasnevaid võimalusi ja ohte, kasutada eetiliselt nüüdisaegseid tehnoloogiaid.

Õppesisu

{{{oppesisu}}}


Õppesisu Peamised tekstiliigid (tarbe-, teabe- ja meediažanrid), nende eesmärgid ning keelekasutus. Eri liiki tekstide lugemine ja võrdlemine. Teabetekstide (õpikutekst, populaarteaduslik tekst) eesmärk, tunnused ja ülesehitus. Uurimuse eesmärk ning ülesehitus. Pilttekstide ja teabegraafika lugemine ja tõlgendamine. Kõne kuulamine ning märkmete tegemine. Kõnest olulise teabe ja probleemide leidmine ning kokkuvõtte tegemine. Konspekteerimine. Kõne põhjal küsimuste esitamine. Reklaamtekst, reklaamtekstide eesmärk ja tunnused. Avalik ja varjatud mõjutamine. Meediaeetika kesksed põhimõtted. Sõnavabaduse põhimõte ning selle piirangud.