Bloom

Allikas: oppekava.edu.ee

Wikipeediast

Bloomi taksonoomia on õppe-kasvatustöö eesmärkide liigitus, mis loodi 1956. aastal hariduspsühholoog Benjamin Bloomi eestvedamisel.

Bejamin Bloom on oma teoses "Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals" (1956) jaotanud õppimise tulemused kolmeks suureks valdkonnaks

  • Kognitiivne ehk tunnetuslik – mõtlemine, vaimsed teadmised
  • Afektiivne ehk väärtushinnanguline – tunded, emotsioonid
  • Psühhomotoorne ehk ümberkujundav-soorituslik – füüsilised oskused, metakognitsioon

Kõige tuntum ja laiemalt levinud on kognitiivne taksonoomia. See on üles ehitatud hierarhiliselt, eeldades, et kõrgema astme mõtlemisvõime saavutamiseks on vajalik eelnevale kategooriale vastava taseme saavutamine (mõistmine pole võimalik ilma teadmiseta, rakendamine ilma mõistmiseta jne.

Kognitiivne taksonoomia

  1. Teadmised (meeldejätmine ja reprodutseerimine). Eelnevalt õpitud faktid ja terminid ning nende meenutamine. Mõtlemisprotsessi märksõnad: ütle, mida tead, mäletad, korda, kirjelda, defineeri, kes, mis, kus;
  2. Mõistmine (interpreteerimine, arusaamine). Faktidest arusaamine, nende mõistmine läbi kirjeldamise, võrdlemise, organiseerimise, interpreteerimise, üldistuse ja põhiideede edasiandmise. Mõtlemisprotsessi märksõnad: kirjelda oma sõnadega, võrdle, ütle mida see tähendab, seleta, ühenda;
  3. Rakendamine (kasutamine). Uute teadmiste kasutamine. Uutes olukordades probleemide lahendamine, tuginedes omandatud faktidele, teadmistele ja tehnikatele. Mõtlemisprotsessi märksõnad: kuidas saad seda kasutada, rakenda oma teadmisi, demonstreeri, kasuta seda probleemi lahendamisel;
  4. Analüüs (osadeks lahutamine). Informatsiooni hindamine ja osadeks jaotamine, identifitseerides ja põhjendades selle motiive ja põhjuseid. Mõtlemisprotsessi märksõnad: millised on osad, järjestus, põhjused, miks, tagajärjed, probleemid, lahendused, analüüsi, anna hinnang;
  5. Süntees (terviku moodustamine). Informatsiooni koondamine mingist uuest vaatenurgast lähenedes, pakkudes uusi lahendusi. Mõtlemisprotsessi märksõnad: kuidas ta on erinev, mis siis kui, arenda, loo oma variant, oleta;
  6. Hindamine. Arvamuse avaldamine ja põhjendamine, informatsiooni hindamine, ideede paikapidamise tõestamine. Mõtlemisprotsessi märksõnad: kuidas sa hindaksid, kas see õnnestub, mida sa eelistaksid, miks sa nii mõtled.<ref name="Edgar Krull 2000"/>

Verbid

Klassifikaatoris on järgnevad verbid

 Schema:name
AnalüüsibAnalüüsib
Annab hinnanguAnnab hinnangu
Annab ülevaateAnnab ülevaate
ArendabArendab
ArutabArutab
AvastabAvastab
DefineeribDefineerib
DekonstrueeribDekonstrueerib
DemonstreeribDemonstreerib
EhitabEhitab
EristabEristab
EritlebEritleb
EsitabEsitab
Esitab draama vormisEsitab draama vormis
Esitab rollimängunaEsitab rollimänguna
HindabHindab
IllustreeribIllustreerib
IseloomustabIseloomustab
JoonistabJoonistab
JäreldabJäreldab
KalkuleeribKalkuleerib
Kannab üleKannab üle
KasutabKasutab
KavandabKavandab
KirjeldabKirjeldab
KirjutabKirjutab
KlassifitseeribKlassifitseerib
KomponeeribKomponeerib
KoostabKoostab
Koostab astmestikuKoostab astmestiku
Kordab järeleKordab järele
KritiseeribKritiseerib
Lahutab tervikustLahutab tervikust
Langetab otsuseLangetab otsuse
LeiabLeiab
Leiab prioriteedidLeiab prioriteedid
Leiab sobivad paaridLeiab sobivad paarid
LoobLoob
MuudabMuudab
Mõtleb väljaMõtleb välja
NimetabNimetab
NäitabNäitab
NäitlikustabNäitlikustab
OrganiseeribOrganiseerib
OtsustabOtsustab
Paneb tähtsuse järjekordaPaneb tähtsuse järjekorda
PealkirjastabPealkirjastab
PlaneeribPlaneerib
PrognoosibPrognoosib
RakendabRakendab
... rohkem tulemusi