Matemaatika: Geomeetria - Kolmnurk, Trapets 8.klass

Allikas: oppekava.edu.ee
Redaktsioon seisuga 16. november 2020, kell 03:00 kasutajalt PeepKungas (arutelu | kaastöö)


Matemaatika: Geomeetria - Kolmnurk, Trapets 8.klass
Nimetus Geomeetria - Kolmnurk, Trapets 8.klass
Maht
Ainevaldkond Matemaatika
Õppeaine Matemaatika
Haridusaste Põhiharidus
Kooliaste III kooliaste
Klass 8. klass
Seotud teemad Geomeetria (EIS:M:mate:geo)

Õppeprotsess Geomeetria - Kolmnurk, Trapets 8.klass

Eesmärgid

{{{eesmark}}}

Põhimõisted

  1. kolmnurga sisenurk
  2. kolmnurga välisnurk
  3. kolmnurga kesklõik
  4. kolmnurga mediaan
  5. kolmnurga raskuskese
  6. raskuskese
  7. trapets
  8. trapetsi alus
  9. trapetsi haar
  10. võrdhaarne trapets
  11. täisnurkne trapets
  12. trapetsi kõrgus
  13. trapetsi alusnurk
  14. trapetsi kesklõik

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Geomeetria (EIS:M:mate:geo)

Õpiväljundid

  1. oskab joonestada ja defineerida kolmnurga välisnurka
  2. oskab kasutada kolmnurga välisnurga omadust ülesandeid lahendades
  3. oskab leida kolmnurga puuduva nurga kahe etteantud nurga järgi
  4. oskab leida võrdhaarse kolmnurga tipunurga alusnurga järgi ja vastupidi
  5. oskab joonestada ning defineerida kolmnurga kesklõiku
  6. teab kolmnurga kesklõigu omadusi ja oskab kasutada neid ülesandeid lahendades
  7. oskab leida kesklõigud kolmnurga külgede järgi ning vastupidi – oskab leida külgi kesklõikude järgi
  8. oskab defineerida ja joonestada trapetsit
  9. oskab liigitada nelinurki (soovitus: kasutada dünaamilise geomeetria programmi)
  10. oskab joonestada ja defineerida trapetsi kesklõiku
  11. teab trapetsi kesklõigu omadusi ning oskab kasutada neid ülesandeid lahendades
  12. oskab leida trapetsi pindala ja ümbermõõtu
  13. oskab defineerida ja joonestada kolmnurga mediaani
  14. oskab selgitada mediaanide lõikepunkti omadust
  15. oskab leida õpitu toel puuduvad nurgad
  16. Lahendab ülesandeid kolmnurga ja trapetsi kohta õpitu järgi

Õppematerjal

Selle teemaga (Geomeetria (EIS:M:mate:geo)) on seotud järgnev õppematerjal:

 AinevaldkondÕppeaineKooliaste
9. klassi ülesannete katsetamine (EIS:test:3893)MatemaatikaMatemaatikaIII kooliaste
9. klassi ülesannete katsetamine (EIS:test:4838)MatemaatikaMatemaatikaIII kooliaste
Matemaatika IV kooliastme testi 1. katsetus (KITSAS) (EIS:test:7698)MatemaatikaMatemaatikaGümnaasium
Matemaatika IV kooliastme testi 1. katsetus (LAI) (EIS:test:7697)MatemaatikaMatemaatikaGümnaasium
Matemaatika gümnaasiumi KITSA kursuse geomeetria ja analüüsi ülesannete katsetest (EIS:test:7280)MatemaatikaMatemaatikaGümnaasium
Matemaatika gümnaasiumi KITSA kursuse geomeetria ja analüüsi ülesannete katsetest (EIS:test:7288)MatemaatikaMatemaatikaGümnaasium
Matemaatika gümnaasiumi LAIA kursuse geomeetria ja analüüsi ülesannete katsetest (EIS:test:7278)MatemaatikaMatemaatikaGümnaasium
Matemaatika gümnaasiumi LAIA kursuse geomeetria ja analüüsi ülesannete katsetest (EIS:test:7320)MatemaatikaMatemaatikaGümnaasium

Muu õppematerjal: {{{oppematerjal}}}

Ülesanded ja harjutused

{{{ulesanne}}}

Metoodika

1. Näidata dünaamilise geomeetria programmiga kõiki trapetsi liike, sh võrdhaarset ja täisnurkset. 2. Kasutada dünaamilise geomeetria programmi; kindlasti rõhutada, et kolmnurga liigist sõltumata lõikuvad mediaanid ühes punktis ning jaotuvad suhtes 2 : 1 tipu poolt lugedes. 3. Rakendada võimaluse korral puutetundliku tahvli tarkvara võimalusi: geomeetriliste kujundite õpetamisel on väga kasulik. Praktiline töö, vastastikune hindamine. 4. Pildistada trapetsikujulisi esemeid igapäevaelust. 5. Lisada arvutil õpitud kujundeile värvilisi piirjooni (nt programmis Paint). 6. Panna fotosid veebi Dropboxi 7. klassis avatud kausta (www.dropbox.com). 7. Valida lemmikpilte (klassis või FB loodud rühmas).

Selgitus. Ühistöö

Mõiste ja omadused programmi GeoGebra abil. NB! Rõhutada, et kolmnurga liigist sõltumata lõikuvad mediaanid ühes punktis ning jaotuvad suhtes 2 : 1 tipu poolt alates.

Eeldused

{{{eeldus}}}

Õppevahendid

{{{oppevara}}}

Praktilised tööd

{{{praktika}}}

Lõiming

Lõiming läbivate teemadega
Elukestev õpe ja karjääri planeerimine

Varem õpitud teemade iseseisev rakendamine uusi teemasid omandades. Hinnanguvaba ja kirjeldava tagasiside andmine ning tagasiside hindamine. Oma vigade analüüsimine. Õpimapi täitmine, eneseanalüüs – mina matemaatika õppijana. Kuulamisoskus, tähelepanelikkus, detailide märkamise oskus, olulise ja ebaolulise eristamine.

Keskkond ja jätkusuutlik areng

Oma mõtte selgelt, lühidalt ja täpselt väljendamine (teoreeme sõnastades, ülesandeid vormistades). Vastutustunde kasvatamine rühmatöö kaudu. Eri seisukohtade kuulamisoskuse arendamine.

Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus

Seoste nägemine erinevate valdkondade vahel. Võimaldatakse oma arvamust selgelt sõnastada, erinevaid arvamusi kuulata, oma seisukohta kujundada ja väljendada.


Kultuuriline identiteet

Loogiliste mõttekäikude elegants teoreeme tõestades.

Tehnoloogia ja innovatsioon

IKT-vahendite kasutamine õppes ja ilusaid jooni demonstreerides.

Väärtused ja kõlblus

Korralikkuse, hoolsuse ja püsivuse arendamine ning täpsuse kasvatamine jooniseid tehes; joonestusvahendite olemasolu. Kriitika, selle eiramine ning vastuvõtmine. Geomeetriliste kujundite ilu ja seos igapäevaeluga.

Õppesisu

Kolmnurga välisnurk, selle omadus, Kolmnurga sisenurkade summa, Kolmnurga kesklõik, selle omadus, Kolmnurga mediaan, Mediaanide lõikepunkt ehk raskuskese, selle omadus, Trapets, Trapetsi kesklõik, selle omadus,


III kooliaste +
kolmnurga sisenurk +, kolmnurga välisnurk +, kolmnurga kesklõik +, kolmnurga mediaan +, kolmnurga raskuskese +, raskuskese +, trapets +, trapetsi alus +, trapetsi haar +, võrdhaarne trapets +, täisnurkne trapets +, trapetsi kõrgus +, trapetsi alusnurk +  ja trapetsi kesklõik +
Geomeetria - Kolmnurk, Trapets 8.klass +