Matemaatika

Allikas: oppekava.edu.ee
Redaktsioon seisuga 12. oktoober 2020, kell 10:33 kasutajalt Administraator (arutelu | kaastöö) (1 redaktsioon imporditud)

Matemaatika õpitulemused

I kooliaste

I kooliastme lõpetaja:

  1. märkab ja mõistab matemaatikaga seonduvat ümbritsevas elus ning kirjeldab seda arvude või geomeetriliste kujundite abil;
  2. loeb ja mõistab eakohast matemaatilist teksti;
  3. loeb, mõistab ja selgitab matemaatiliselt esitatud probleeme;
  4. püstitab ülesande lahendamiseks vajalikud küsimused;
  5. sõnastab matemaatiliselt lahenduvaid lihtsamaid eakohaseid probleeme;
  6. lahendab iseseisvalt tekstülesandeid ja hindab saadud tulemuse reaalsust;
  7. saab aru õpitud mõistetest ja reeglitest ning oskab neid rakendada;
  8. selgitab ja põhjendab arvutamiskäike;
  9. on enesekindel õppija, kes mõistab matemaatika olulisust ja tunneb vajadust ning huvi omandada matemaatika teadmisi.

II kooliaste

II kooliastme lõpetaja:

  1. kasutab erinevaid matemaatilise info esitamise viise ning oskab üle minna ühelt esitusviisilt teisele;
  2. kasutab õppides õpetaja juhendamisel otstarbekaid info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendeid;
  3. loeb, mõistab ja selgitab eakohast matemaatilist teksti;
  4. loeb, mõistab ja selgitab matemaatiliselt esitatud probleeme;
  5. sõnastab matemaatiliselt lahenduvaid probleeme;
  6. tunneb probleemülesande lahendamise üldist skeemi ja erinevaid lahendusstrateegiaid;
  7. teab, et ülesannetel võib olla erinevaid lahendusteid;
  8. põhjendab oma mõttekäike ja kontrollib nende õigsust;
  9. liigitab objekte ja nähtusi ning analüüsib ja kirjeldab neid mitme tunnuse järgi;
  10. on teadlik õppija, kes kasutab enda jaoks sobivaid õpimeetodeid ja hindab oma arengut matemaatiliste teadmiste ja oskuste omandamisel.

III kooliaste

III kooliastme lõpetaja:

  1. loeb, esitab ja analüüsib informatsiooni tekstist, graafikult, tabelist, diagrammilt, jooniselt ja valemist;
  2. kasutab matemaatikat iseseisvalt õppides otstarbekaid info- ja kommunikatsioonitehnoloogia vahendeid;
  3. loeb, mõistab, selgitab ja üldistab eakohast matemaatilist teksti.
  4. esitab erinevate eluvaldkondade probleeme matemaatiliselt;
  5. koostab mitmetehtelisi probleemülesandeid;
  6. mõistab ja kasutab erinevaid probleemide lahendusstrateegiaid ning oskab analüüsida nende erinevusi;
  7. koostab erinevate eluvaldkondade probleemide lahendamiseks sobivaid matemaatilisi mudeleid, lahendab neid ja üldistab saadud tulemusi;
  8. mõistab matemaatiliste mõistete ja seoste vahelist süsteemsust;
  9. analüüsib olemasolevaid fakte ja jõuab loogilise arutluse kaudu järeldusteni, püstitab hüpoteese ja kontrollib neid;
  10. on teadlik õppija, kes hindab oma arengut matemaatiliste teadmiste ja oskuste omandamisel, tahab oma matemaatilist mõtlemist arendada ning mõistab oma matemaatikateadmiste väärtust edasist tegevust kavandades.

Matemaatika õpitulemuste lahtikirjutus

I kooliaste

II kooliaste

III kooliaste

Õpitulemused (hindamiskriteeriumid)

Arvutamine

  1. liidab, lahutab, korrutab, jagab ja astendab naturaalarvulise astendajaga ratsionaalarve peast, kirjalikult ja taskuarvutiga ning rakendab tehete järjekorda;
  2. ümardab ratsionaalarve etteantud järguni;
  3. selgitab naturaalarvulise astendajaga astendamise tähendust;
  4. põhjendab ja kasutab astendamisreegleid;
  5. selgitab arvu ruutjuure tähendust;
  6. leiab peast või taskuarvutil ruutjuure;
  7. kirjutab suuri ja väikseid arve standardkujul;
  8. selgitab protsendi ja promilli mõiste tähendust;
  9. teisendab protsendi kümnendmurruks ja harilikuks murruks ning vastupidi;
  10. lahendab protsentarvutuse tüüpülesandeid (osa leidmine, terviku leidmine, osamäära leidmine, suuruse muutumine).

Andmed

  1. moodustab reaalsetest andmetest sageduste ja suhteliste sageduste tabeli;
  2. iseloomustab andmestikku aritmeetilise keskmise, mediaani, moodi, miinimumi, maksimumi, keskmise hälbe ja ulatuse järgi;
  3. väljendab protsentides esitatud informatsiooni visuaalselt (graafikud, diagrammid) ja vastupidi;
  4. kasutab tabelarvutusprogrammi andmete esitamiseks, töötlemiseks ja tulemuste tõlgendamiseks;
  5. illustreerib IKT vahendite abil andmeid tulp-, sektor-, joon-, punkt-, karpdiagrammi ja histogrammiga;
  6. loeb, mõistab ja selgitab andmeid tabelist, tulp-, sektor-, joon-, punkt-, karpdiagrammilt ja histogrammilt;
  7. teab andmete liike ja andmete kogumise erinevaid meetodeid (mõõtmine, küsimustik);
  8. selgitab oma arvutamis- ja andmealaste teadmiste elulisi rakendusvõimalusi.

Algebra

  1. korrastab üks- ja hulkliikmeid, liidab, lahutab ning korrutab üks- ja hulkliikmeid ning jagab üksliikmeid ja hulkliiget üksliikmega;
  2. tegurdab hulkliikmeid (kasutab ja põhjendab ruutude vahe, summa ruudu ja vahe ruudu abivalemeid);
  3. lihtsustab kuni kolmetehtelisi täisavaldisi;
  4. üldistab harilike murdude arvutusreeglid algebralistele murdudele;
  5. taandab ja laiendab algebralist murdu ning liidab, lahutab, korrutab ja jagab kaht lihtsamat algebralist murdu;
  6. nimetab võrrandi põhiomadusi;
  7. selgitab eluliste näidete põhjal võrdelise ja pöördvõrdelise sõltuvuse tähendust;
  8. määrab võrdelise ja pöördvõrdelise seose (nt liikumisel teepikkus, ajavahemik, kiirus);
  9. lahendab lineaar- ja võrdekujulisi võrrandeid ning lineaarvõrrandisüsteeme (sh graafiliselt ning arvutiprogrammide abil) (vastavus http://www.corestandards.org/Math/Content/8/EE/C/7/, http://www.corestandards.org/Math/Content/8/EE/C/8/);
  10. lahendab mittetäielikke ruutvõrrandeid ning etteantud valemi abil täielikke ruutvõrrandeid;
  11. koostab ja lahendab tekstülesandeid, mis lahenduvad võrrandi või võrrandisüsteemi abil (sh võrdelise jaotamise ülesandeid);
  12. selgitab nullkohtade ja haripunkti tähendust ja omavahelist seost, leiab need valemist ning jooniselt;
  13. joonestab valemi järgi funktsiooni graafiku (nii käsitsi kui ka arvutiprogrammiga) ning loeb graafikult funktsiooni ja argumendi väärtusi;
  14. selgitab arvutiga tehtud dünaamilisi jooniseid kasutades funktsiooni graafiku asendi ja kuju sõltuvust funktsiooni avaldises olevatest kordajatest (ruutfunktsiooni korral ainult ruutliikme kordajast ja vabaliikmest);

Geomeetria

  1. joonestab ja konstrueerib (käsitsi ja arvutiga) tasandilisi kujundeid (kolmnurk, rööpkülik, trapets, ring) etteantud elementide järgi;
  2. visandab ruumilisi kujundeid (püstprisma, püramiid, silinder, koonus);
  3. lahendab geomeetrilise sisuga probleemülesandeid (sh Thalese teoreemi abil);
  4. kasutab Pythagorase teoreemi eluliste ülesannete lahendamiseks;
  5. kasutab probleemülesannete lahendamiseks hulknurkade sarnasust (nt maa-alade plaanistamine);
  6. arvutab tasandiliste kujundite (kolmnurk, rööpkülik, trapets, ring) joonelemendid, ümbermõõdu, pindala;
  7. arvutab ruumiliste kujundite (püstprisma, püramiid, silinder, koonus) joonelemendid, pindala ja ruumala;
  8. teab kolmnurga ja trapetsi kesklõigu mõistet ning nende omadusi;
  9. teab kesk- ja piirdenurga mõisteid ning nendevahelist seost;
  10. teab põik- ja lähisnurkade mõisteid ja nende nurkade seoseid paralleelsete sirgete korral;
  11. kirjeldab kujundite omadusi ning klassifitseerib kujundeid ühiste omaduste põhjal;
  12. põhjendab ja kasutab sirgete paralleelsuse tunnuseid;
  13. kasutab IKT vahendeid geomeetriliste seaduspärasuste avastamiseks või kontrollimiseks;
  14. selgitab oma algebra- ja geomeetriateadmiste elulisi rakendusvõimalusi.

Probleemide lahendamine

  1. otsib, loeb ja mõistab iseseisvalt õppematerjalides olevaid tekste
  2. leiab elulise (nt finantsvaldkonna) probleemi väljendamiseks sobiva matemaatilise mudeli, koostab võrrandi või võrrandisüsteemi;
  3. koostab eakohaseid ning elulisi probleemülesandeid;
  4. rakendab uurimuslikku meetodit matemaatika abil probleemide lahendamiseks;
  5. kasutab protsentarvutust otsuse tegemiseks ja põhjendamiseks (nt laen, hoius, intress, maksud);
  6. kasutab protsentarvutusel erinevaid lahendusmeetodeid (ühikumeetod, võrre, skeem, algoritm);
  7. kasutab (igapäevaelu) ülesannete lahendamisel otstarbekat osamäära esitusviisi (protsent, harilik murd, kümnendmurd);
  8. selgitab protsentarvutuse elulisi kasutusvõimalusi ning absoluut- ja/või suhtarvude sobivust informatsiooni;
  9. selgitab tõenäosuse tähendust, arvutab elulistel juhtudel sündmuse tõenäosuse (sh mündivise, täringu veeretamine, kaardimäng, loosimine);
  10. eristab hüpoteesi, eeldust, väidet ja tõestust, selgitab mõne teoreemi tõestuskäiku, vajadusel tuletab lihtsamaid valemeid;
  11. sõnastab oma tõlgendusi ja põhjendusi;
  12. reflekteerib oma tegevusi matemaatika õppijana.

Soovituslik õppesisu teemade käsitlemiseks

Teemad: