Matemaatika: Protsent. Statistika 7.klass

Allikas: oppekava.edu.ee
Redaktsioon seisuga 2. oktoober 2020, kell 12:22 kasutajalt TiinaPau (arutelu | kaastöö) (Created page with "{{Oppeprotsess |nimetus=Protsent, Statistika. |seotudAinevaldkond=Matemaatika |seotudOppeaine=Matemaatika |seotudHaridusaste=Põhiharidus |kooliaste=III kooliaste |klass...")
(erin) ←Vanem redaktsioon | Viimane redaktsiooni (erin) | Uuem redaktsioon→ (erin)


Matemaatika: Protsent. Statistika 7.klass
Nimetus Protsent, Statistika.
Maht
Ainevaldkond Matemaatika
Õppeaine Matemaatika
Haridusaste Põhiharidus
Kooliaste III kooliaste
Klass 7
Seotud teemad Protsent (EIS:M:9); Protsent. Statistika (EIS:M:14); Protsent (EIS:M:mate:prot)

Õppeprotsess Protsent, Statistika.

Eesmärgid

{{{eesmark}}}

Põhimõisted

  1. protsent
  2. promill
  3. protsendipunkt. Arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi. Jagatise väljendamine protsentides
  4. suuruse muutumise väljendamine protsentides. Statistiline kogum
  5. valim
  6. sagedus
  7. suhteline sagedus
  8. aritmeetiline keskmine
  9. klassikaline tõenäosus
  10. sektordiagramm.

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Protsent (EIS:M:9); Protsent. Statistika (EIS:M:14); Protsent (EIS:M:mate:prot)

Õpiväljundid

  1. 1) selgitab protsendi tähendust ja leiab osa tervikust (kordavalt)
  2. 2) selgitab promilli tähendust
  3. 3) leiab antud osamäära järgi terviku
  4. 4) väljendab kahe arvu jagatist ehk suhet protsentides
  5. 5) leiab, mitu protsenti moodustab üks arv teisest, ja selgitab, mida tulemus

näitabProperty "Haridus:seotudOpivaljund" (as page type) with input value "5) leiab, mitu protsenti moodustab üks arv teisest, ja selgitab, mida tulemus</br>näitab" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.

  1. 6) määrab suuruse kasvamist ja kahanemist protsentides kui kahe arvu muudu

ja algväärtuse suhetProperty "Haridus:seotudOpivaljund" (as page type) with input value "6) määrab suuruse kasvamist ja kahanemist protsentides kui kahe arvu muudu</br>ja algväärtuse suhet" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.

  1. 7) eristab muutust protsentides muutusest protsendipunktides
  2. oskab

erinevatest tekstidest (nt ajaleheartikkel) leida mõistete protsent ja protsendipunkt väärkasutustProperty "Haridus:seotudOpivaljund" (as page type) with input value "oskab</br>erinevatest tekstidest (nt ajaleheartikkel) leida mõistete protsent ja</br>protsendipunkt väärkasutust" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.

  1. 8) tõlgendab reaalsuses esinevaid protsentides väljendatavaid suurusi,

lahendab kuni kahesammulisi protsentülesandeidProperty "Haridus:seotudOpivaljund" (as page type) with input value "8) tõlgendab reaalsuses esinevaid protsentides väljendatavaid suurusi,</br>lahendab kuni kahesammulisi protsentülesandeid" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.

  1. 9) rakendab protsentarvutust reaalse sisuga ülesandeid lahendades
  2. 10) arutleb ühishüve ja maksude olulisuse üle ühiskonnas
  3. 11) selgitab laenudega seotud ohte ja kulutusi ning oskab etteantud lihtsa

juhtumi varal hinnata laenamise eeldatavat otstarbekustProperty "Haridus:seotudOpivaljund" (as page type) with input value "11) selgitab laenudega seotud ohte ja kulutusi ning oskab etteantud lihtsa</br>juhtumi varal hinnata laenamise eeldatavat otstarbekust" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.

  1. 12) koostab isikliku eelarve
  2. 13) teab, kuidas tekivad tulud ja mis on inimese võimalikud tuluallikad, ning

oskab reaalselt hinnata võimalikke ja ootamatuid kulusidProperty "Haridus:seotudOpivaljund" (as page type) with input value "13) teab, kuidas tekivad tulud ja mis on inimese võimalikud tuluallikad, ning</br>oskab reaalselt hinnata võimalikke ja ootamatuid kulusid" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.

  1. 14) hindab kriitiliselt manipuleerimisvõtteid (nt laenamisel)
  2. 15) selgitab mõne konkreetse näite põhjal, kuidas on inimest ahvatletud laenu

võtma ja mis juhtub, kui laen jääb õigel ajal tasumataProperty "Haridus:seotudOpivaljund" (as page type) with input value "15) selgitab mõne konkreetse näite põhjal, kuidas on inimest ahvatletud laenu</br>võtma ja mis juhtub, kui laen jääb õigel ajal tasumata" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.

  1. 16) oskab koguda andmeid, neid korrastada ja töödelda digitaalselt
  2. 17) oskab arvutada statistilise kogumi karakteristikuid, sh kasutades sobivat

tarkvaraProperty "Haridus:seotudOpivaljund" (as page type) with input value "17) oskab arvutada statistilise kogumi karakteristikuid, sh kasutades sobivat</br>tarkvara" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.

  1. 18) oskab joonestada sektordiagrammi, sh digitaalselt
  2. 19) selgitab tõenäosuse tähendust
  3. 20) oskab arvutada tõenäosuse väärtust lihtsamatel juhtudel
  4. 21) teeb vahet klassikalisel ja statistilisel tõenäosusel

Õppematerjal

Selle teemaga (Protsent (EIS:M:9); Protsent. Statistika (EIS:M:14); Protsent (EIS:M:mate:prot)) on seotud järgnev õppematerjal:


Muu õppematerjal: {{{oppematerjal}}}

Ülesanded ja harjutused

{{{ulesanne}}}

Metoodika

Õpilane kogub andmed, töötleb neid digitaalselt, koostab kogutud andmete põhjal tarkvara kasutades ühe kuu kohta sektordiagrammi (nt keskmine kulu ühes päevas).

Eeldused

{{{eeldus}}}

Õppevahendid

{{{oppevara}}}

Praktilised tööd

Isikliku eelarve koostamine ühe kuu kohta, andes sektordiagrammiga ülevaate kululiikidest ja otsustades, milline oli tema eelarve (positiivne, negatiivne või tasakaalus). Andmeteks võivad olla ka klassi poiste ja

tüdrukute pikkused, õppeveerandi jooksul saadud hinded, kolme minuti jooksul mööda sõitnud autode värv, mark vms – mida nendega teha? Õpilane kirjeldab ajalehest välja lõigatud, internetist otsitud või ette antud sektordiagrammi.

Lõiming

Lõiming läbivate teemadega Väärtused ja kõlblus. Tervis ja ohutus Lahused ja nende kontsentratsioon. Alkohol.

Tehnoloogia ja innovatsioon Õpilane kasutab digivahendeid ülesannete lahendamiseks ja vastuste kontrollimiseks. Joonestab sektor- ja tulpdiagrammi sobivat tarkvara kasutades; otsib teavet internetist ning analüüsib seda. Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus Finantsteadlikkus. Tervis ja ohutus Riskitegureid käsitlevate andmetega protsentülesanded, ülesanded tervisliku toidu kohta. Toiduainete koostis. Õpilane leiab sõiduki kiiruse muutuse, kui sõiduks vajaminevat aega vähendada (suurendada), ning teeb selle põhjal olulised järeldused. Kultuuriline identiteet Ülesanded seoses erinevate rahvuste ja erinevate usunditega. Teabekeskkond Manipulatsioonid meedias – kriitiline teabe analüüsimine. Õpilane hangib statistilisteks arvutusteks vajalikku infot teabekanalitest (meediast, teatmikest, internetist) ja teeb õigeid järeldusi. Keskkond ja ühiskonna jätkusuutlik areng Vastavasisuliste ülesannete lahendamine. Protsentarvutust kasutades uurib õpilane, missugune on meie elanikkonna vanuseline koosseis, kui suure osa moodustab mittetöötav elanikkond (alla 18aastased, pensioniealised ning töötud) ning mis võib meid ees oodata. Väärtused ja kõlblus Vastutustunde kasvatamine rühmatöö kaudu, andmete mittevõltsimine. Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus Ideede genereerimine ja nende headuse kontrollimine – andmed ning ideed. Kultuuriline identiteet Eri rahvused mitmekultuurilisuse teemaga seotud ülesannetes.

'Õppeainete lõiming' Keemia Protsentülesannete lahendamine. Ainete koostis. Väärismetalli osakaal sulamis. Geograafia Merevee soolsus. Inimeseõpetus Inimese joobe tase, alkoholimürgitus. Õpilane kasutab vajaduse korral diagramme, koostab ja tõlgendab neid. Loodusõpetus Õpilane kasutab protsentarvutust liikumiskiiruse muutumist kirjeldades, leiab toote (eseme) koostise, kasutab korrektselt ligikaudse arvutamise reegleid ning annab vajaduse korral vastuse standardkujul. Bioloogia, geograafia, loodusõpetus Protsentülesannete lahendamine (nt loomade arvukus, liikide paiknemise tihedus, toidupüramiid, maismaa ja maailmameri, liikumisülesanded). Aritmeetiline keskmine (nt keskmine haudumisaeg, munade arv pesas, poegade toitmise aeg päevades, keskmine tiinuse kestus päevades, keskmine sademete hulk, keskmine temperatuur). Geograafia Rahvastikuandmed. Loodusained ja inimeseõpetus Andmete analüüs, diagrammide koostamine ja tõlgendamine. Vajaduse korral loovtöös andmete analüüsimine. Kehaline kasvatus Korvpalli visketabavuse protsent; andmete kogumine ja nende töötlemine.

Õppesisu

{{{oppesisu}}}


Õppesisu: Promilli mõiste (tutvustavalt). Arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi. Jagatise väljendamine protsentides. Protsendipunkt. Suuruse muutumise väljendamine protsentides. Andmete kogumine ja korrastamine. Statistilise kogumi karakteristikud (aritmeetiline keskmine). Sektordiagramm. Tõenäosuse mõiste. Statistiline kogum, valim, aritmeetiline keskmine, sektordiagramm, tõenäosus.

III kooliaste +
Selgitab protsendi tähendust +, Leiab osa tervikust +, Selgitab promilli tähendust +, Leiab antud osamäära järgi terviku +, Väljendab kahe arvu jagatist ehk suhet protsentides +, Leiab, mitu protsenti moodustab üks arv teisest +, Leiab, mitu protsenti moodustab üks arv teisest ja selgitab, mida tulemus näitab +, Määrab suuruse kasvamist ja kahanemist protsentides kui kahe arvu muudu ja algväärtuse suhet +, Eristab muutust protsentides muutusest protsendipunktides +, Hindab kas erinevates tekstides on mõisteid protsent ja protsendipunkt õigesti kasutatud +, Tõlgendab reaalsuses esinevaid protsentides väljendatavaid suurusi +, Lahendab kuni kahesammulisi protsentülesandeid +, Rakendab protsentarvutust reaalse sisuga ülesandeid lahendades +, Arutleb ühishüve ja maksude olulisuse üle ühiskonnas +, Selgitab laenudega seotud ohte ja kulutusi +, Hindab etteantud lihtsa juhtumi varal laenamise eeldatavat otstarbekust +, Koostab isikliku eelarve +, Arutleb, kuidas tekivad tulud ja mis on inimese võimalikud tuluallikad, ning hindab reaalselt võimalikke ja ootamatuid kulusid +, Hindab kriitiliselt manipuleerimisvõtteid +, Selgitab mõne konkreetse näite põhjal, kuidas on inimest ahvatletud laenu võtma ja mis juhtub, kui laen jääb õigel ajal tasumata +, Kogub andmeid, korrastab neid ja töötleb digitaalselt +, Arvutab statistilise kogumi karakteristikuid, sh kasutades sobivat tarkvara +, Joonestab digitaalselt sektordiagrammi +, Selgitab tõenäosuse tähendust +, Arvutab tõenäosuse väärtuse lihtsamatel juhtudel +  ja Teeb vahet klassikalisel ja statistilisel tõenäosusel +
protsent +, promill +, protsendipunkt +, arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi +, jagatise väljendamine protsentides +, suuruse muutumise väljendamine protsentides +, statistiline kogum +, valim +, sagedus +, suhteline sagedus +, aritmeetiline keskmine +, klassikaline tõenäosus +  ja sektordiagramm +
Protsent, Statistika +