Erinevus lehekülje "Matemaatika: Protsent. Statistika 7.klass" redaktsioonide vahel
3. rida: | 3. rida: | ||
|seotudAinevaldkond=Matemaatika | |seotudAinevaldkond=Matemaatika | ||
|seotudOppeaine=Matemaatika | |seotudOppeaine=Matemaatika | ||
− | |seotudHaridusaste=Põhiharidus | + | |seotudHaridusaste=Põhiharidus |
|kooliaste=III kooliaste | |kooliaste=III kooliaste | ||
|klass=7. klass | |klass=7. klass | ||
17. rida: | 17. rida: | ||
määrab suuruse kasvamist ja kahanemist protsentides kui kahe arvu muudu ja algväärtuse suhet; | määrab suuruse kasvamist ja kahanemist protsentides kui kahe arvu muudu ja algväärtuse suhet; | ||
eristab muutust protsentides muutusest protsendipunktides; | eristab muutust protsentides muutusest protsendipunktides; | ||
− | hindab kas erinevates tekstides | + | hindab kas erinevates tekstides on mõisteid protsent ja protsendipunkt õigesti kasutatud ; |
tõlgendab reaalsuses esinevaid protsentides väljendatavaid suurusi, lahendab kuni kahesammulisi protsentülesandeid; | tõlgendab reaalsuses esinevaid protsentides väljendatavaid suurusi, lahendab kuni kahesammulisi protsentülesandeid; | ||
rakendab protsentarvutust reaalse sisuga ülesandeid lahendades; | rakendab protsentarvutust reaalse sisuga ülesandeid lahendades; |
Redaktsioon: 11. detsember 2020, kell 13:16
Matemaatika: Protsent. Statistika 7.klass | |
---|---|
Nimetus | Protsent, Statistika |
Maht | |
Ainevaldkond | Matemaatika |
Õppeaine | Matemaatika |
Haridusaste | PõhiharidusProperty "Haridus:seotudHaridusaste" (as page type) with input value "Põhiharidus" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process. |
Kooliaste | III kooliaste |
Klass | 7. klass |
Seotud teemad | Protsent (EIS:M:9); Protsent. Statistika (EIS:M:14); Protsent (EIS:M:mate:prot) |
Sisukord
Õppeprotsess Protsent, Statistika
Eesmärgid
{{{eesmark}}}
Põhimõisted
- protsent
- promill
- protsendipunkt
- arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi
- jagatise väljendamine protsentides
- suuruse muutumise väljendamine protsentides
- statistiline kogum
- valim
- sagedus
- suhteline sagedus
- aritmeetiline keskmine
- klassikaline tõenäosus
- sektordiagramm
Seotud teemad
Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:
Õpiväljundid
- Selgitab protsendi tähendust
- Leiab osa tervikust
- Selgitab promilli tähendust
- Leiab antud osamäära järgi terviku
- Väljendab kahe arvu jagatist ehk suhet protsentides
- Leiab, mitu protsenti moodustab üks arv teisest
- Leiab, mitu protsenti moodustab üks arv teisest ja selgitab, mida tulemus näitab
- Määrab suuruse kasvamist ja kahanemist protsentides kui kahe arvu muudu ja algväärtuse suhet
- Eristab muutust protsentides muutusest protsendipunktides
- Hindab kas erinevates tekstides on mõisteid protsent ja protsendipunkt õigesti kasutatud
- Tõlgendab reaalsuses esinevaid protsentides väljendatavaid suurusi, lahendab kuni kahesammulisi protsentülesandeid
- Rakendab protsentarvutust reaalse sisuga ülesandeid lahendades
- Arutleb ühishüve ja maksude olulisuse üle ühiskonnas
- Selgitab laenudega seotud ohte ja kulutusi
- Hindab etteantud lihtsa juhtumi varal laenamise eeldatavat otstarbekust
- Koostab isikliku eelarve
- teab, kuidas tekivad tulud ja mis on inimese võimalikud tuluallikad, ning hindab reaalselt võimalikke ja ootamatuid kulusid
- hindab kriitiliselt manipuleerimisvõtteid (nt laenamisel ja tarbima kutsuvates reklaamides)
- selgitab mõne konkreetse näite põhjal (nt ajakirjanduslik näide), kuidas on inimest ahvatletud laenu võtma ja mis juhtub, kui laen jääb õigel ajal tasumata
- Kogub andmeid, korrastab neid ja töötleb digitaalselt
- Arvutab statistilise kogumi karakteristikuid, sh kasutades sobivat tarkvara
- Joonestab digitaalselt sektordiagrammi
- Selgitab tõenäosuse tähendust
- oarvutab tõenäosuse väärtuse lihtsamatel juhtudel
- teeb vahet klassikalisel ja statistilisel tõenäosusel,
Õppematerjal
Selle teemaga (Protsent (EIS:M:9); Protsent. Statistika (EIS:M:14); Protsent (EIS:M:mate:prot)) on seotud järgnev õppematerjal:
Muu õppematerjal: {{{oppematerjal}}}
Ülesanded ja harjutused
{{{ulesanne}}}
Metoodika
Õpilane kogub andmed, töötleb neid digitaalselt, koostab kogutud andmete põhjal tarkvara kasutades ühe kuu kohta sektordiagrammi (nt keskmine kulu ühes päevas).
Eeldused
{{{eeldus}}}
Õppevahendid
{{{oppevara}}}
Praktilised tööd
Isikliku eelarve koostamine ühe kuu kohta, andes sektordiagrammiga ülevaate kululiikidest ja otsustades, milline oli tema eelarve (positiivne, negatiivne või tasakaalus). Andmeteks võivad olla ka klassi poiste ja
tüdrukute pikkused, õppeveerandi jooksul saadud hinded, kolme minuti jooksul mööda sõitnud autode värv, mark vms – mida nendega teha? Õpilane kirjeldab ajalehest välja lõigatud, internetist otsitud või ette antud sektordiagrammi.
Lõiming
Lõiming läbivate teemadega
- Väärtused ja kõlblus. Tervis ja ohutus
Lahused ja nende kontsentratsioon. Alkohol.
- Tehnoloogia ja innovatsioon
Õpilane kasutab digivahendeid ülesannete lahendamiseks ja vastuste kontrollimiseks. Joonestab sektor- ja tulpdiagrammi sobivat tarkvara kasutades; otsib teavet internetist ning analüüsib seda.
- Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus
Finantsteadlikkus.
- Tervis ja ohutus
Riskitegureid käsitlevate andmetega protsentülesanded, ülesanded tervisliku toidu kohta. Toiduainete koostis. Õpilane leiab sõiduki kiiruse muutuse, kui sõiduks vajaminevat aega vähendada (suurendada), ning teeb selle põhjal olulised järeldused.
- Kultuuriline identiteet
Ülesanded seoses erinevate rahvuste ja erinevate usunditega.
- Teabekeskkond
Manipulatsioonid meedias – kriitiline teabe analüüsimine. Õpilane hangib statistilisteks arvutusteks vajalikku infot teabekanalitest (meediast, teatmikest, internetist) ja teeb õigeid järeldusi.
- Keskkond ja ühiskonna jätkusuutlik areng
Vastavasisuliste ülesannete lahendamine. Protsentarvutust kasutades uurib õpilane, missugune on meie elanikkonna vanuseline koosseis, kui suure osa moodustab mittetöötav elanikkond (alla 18aastased, pensioniealised ning töötud) ning mis võib meid ees oodata.
- Väärtused ja kõlblus
Vastutustunde kasvatamine rühmatöö kaudu, andmete mittevõltsimine. Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus Ideede genereerimine ja nende headuse kontrollimine – andmed ning ideed.
- Kultuuriline identiteet
Eri rahvused mitmekultuurilisuse teemaga seotud ülesannetes.
- Õppeainete lõiming
- Keemia
Protsentülesannete lahendamine. Ainete koostis. Väärismetalli osakaal sulamis.
- Geograafia
Merevee soolsus.
- Inimeseõpetus
Inimese joobe tase, alkoholimürgitus. Õpilane kasutab vajaduse korral diagramme, koostab ja tõlgendab neid.
- Loodusõpetus
Õpilane kasutab protsentarvutust liikumiskiiruse muutumist kirjeldades, leiab toote (eseme) koostise, kasutab korrektselt ligikaudse arvutamise reegleid ning annab vajaduse korral vastuse standardkujul.
- Bioloogia, geograafia, loodusõpetus
Protsentülesannete lahendamine (nt loomade arvukus, liikide paiknemise tihedus, toidupüramiid, maismaa ja maailmameri, liikumisülesanded). Aritmeetiline keskmine (nt keskmine haudumisaeg, munade arv pesas, poegade toitmise aeg päevades, keskmine tiinuse kestus päevades, keskmine sademete hulk, keskmine temperatuur).
- Geograafia
Rahvastikuandmed.
- Loodusained ja inimeseõpetus
Andmete analüüs, diagrammide koostamine ja tõlgendamine. Vajaduse korral loovtöös andmete analüüsimine.
- Kehaline kasvatus
Korvpalli visketabavuse protsent; andmete kogumine ja nende töötlemine.
Õppesisu
{{{oppesisu}}}
Õppesisu: Promilli mõiste (tutvustavalt). Arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi. Jagatise väljendamine protsentides. Protsendipunkt. Suuruse muutumise väljendamine protsentides. Andmete kogumine ja korrastamine. Statistilise kogumi karakteristikud (aritmeetiline keskmine). Sektordiagramm. Tõenäosuse mõiste. Statistiline kogum, valim, aritmeetiline keskmine, sektordiagramm, tõenäosus.