Erinevus lehekülje "Matemaatika: Protsent. Statistika 7.klass" redaktsioonide vahel

Allikas: oppekava.edu.ee
59. rida: 59. rida:
 
Korvpalli visketabavuse protsent; andmete kogumine ja nende töötlemine.
 
Korvpalli visketabavuse protsent; andmete kogumine ja nende töötlemine.
 
|pohimoiste=protsent; promill; protsendipunkt; Arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi; Jagatise väljendamine protsentides; suuruse muutumise väljendamine protsentides; Statistiline kogum; valim; sagedus; suhteline sagedus; aritmeetiline keskmine; klassikaline tõenäosus; sektordiagramm.
 
|pohimoiste=protsent; promill; protsendipunkt; Arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi; Jagatise väljendamine protsentides; suuruse muutumise väljendamine protsentides; Statistiline kogum; valim; sagedus; suhteline sagedus; aritmeetiline keskmine; klassikaline tõenäosus; sektordiagramm.
|seotudOpivaljund=1) selgitab protsendi tähendust ja leiab osa tervikust (kordavalt);
+
|seotudOpivaljund=selgitab protsendi tähendust ja leiab osa tervikust (kordavalt);
2) selgitab promilli tähendust;
+
selgitab promilli tähendust;
3) leiab antud osamäära järgi terviku;
+
leiab antud osamäära järgi terviku;
4) väljendab kahe arvu jagatist ehk suhet protsentides;
+
väljendab kahe arvu jagatist ehk suhet protsentides;
5) leiab, mitu protsenti moodustab üks arv teisest, ja selgitab, mida tulemus
+
leiab, mitu protsenti moodustab üks arv teisest, ja selgitab, mida tulemus näitab;
näitab;
+
määrab suuruse kasvamist ja kahanemist protsentides kui kahe arvu muudu ja algväärtuse suhet;
6) määrab suuruse kasvamist ja kahanemist protsentides kui kahe arvu muudu
+
eristab muutust protsentides muutusest protsendipunktides; oskab erinevatest tekstidest (nt ajaleheartikkel) leida mõistete protsent ja protsendipunkt väärkasutust;
ja algväärtuse suhet;
+
tõlgendab reaalsuses esinevaid protsentides väljendatavaid suurusi, lahendab kuni kahesammulisi protsentülesandeid;
7) eristab muutust protsentides muutusest protsendipunktides; oskab
+
rakendab protsentarvutust reaalse sisuga ülesandeid lahendades;
erinevatest tekstidest (nt ajaleheartikkel) leida mõistete protsent ja
+
arutleb ühishüve ja maksude olulisuse üle ühiskonnas;
protsendipunkt väärkasutust;
+
selgitab laenudega seotud ohte ja kulutusi ning oskab etteantud lihtsa juhtumi varal hinnata laenamise eeldatavat otstarbekust;
8) tõlgendab reaalsuses esinevaid protsentides väljendatavaid suurusi,
+
koostab isikliku eelarve;
lahendab kuni kahesammulisi protsentülesandeid;
+
teab, kuidas tekivad tulud ja mis on inimese võimalikud tuluallikad, ning oskab reaalselt hinnata võimalikke ja ootamatuid kulusid;
9) rakendab protsentarvutust reaalse sisuga ülesandeid lahendades;
+
hindab kriitiliselt manipuleerimisvõtteid (nt laenamisel);
10) arutleb ühishüve ja maksude olulisuse üle ühiskonnas;
+
selgitab mõne konkreetse näite põhjal, kuidas on inimest ahvatletud laenu võtma ja mis juhtub, kui laen jääb õigel ajal tasumata;
11) selgitab laenudega seotud ohte ja kulutusi ning oskab etteantud lihtsa
+
oskab koguda andmeid, neid korrastada ja töödelda digitaalselt;
juhtumi varal hinnata laenamise eeldatavat otstarbekust;
+
oskab arvutada statistilise kogumi karakteristikuid, sh kasutades sobivat tarkvara;
12) koostab isikliku eelarve;
+
oskab joonestada sektordiagrammi, sh digitaalselt;
13) teab, kuidas tekivad tulud ja mis on inimese võimalikud tuluallikad, ning
+
selgitab tõenäosuse tähendust;
oskab reaalselt hinnata võimalikke ja ootamatuid kulusid;
+
oskab arvutada tõenäosuse väärtust lihtsamatel juhtudel;
14) hindab kriitiliselt manipuleerimisvõtteid (nt laenamisel);
+
teeb vahet klassikalisel ja statistilisel tõenäosusel
15) selgitab mõne konkreetse näite põhjal, kuidas on inimest ahvatletud laenu
 
võtma ja mis juhtub, kui laen jääb õigel ajal tasumata;
 
16) oskab koguda andmeid, neid korrastada ja töödelda digitaalselt;
 
17) oskab arvutada statistilise kogumi karakteristikuid, sh kasutades sobivat
 
tarkvara;
 
18) oskab joonestada sektordiagrammi, sh digitaalselt;
 
19) selgitab tõenäosuse tähendust;
 
20) oskab arvutada tõenäosuse väärtust lihtsamatel juhtudel;
 
21) teeb vahet klassikalisel ja statistilisel tõenäosusel
 
 
}}
 
}}
 
Õppesisu: Promilli mõiste (tutvustavalt). Arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi. Jagatise väljendamine protsentides. Protsendipunkt. Suuruse muutumise väljendamine protsentides. Andmete kogumine ja korrastamine. Statistilise kogumi karakteristikud (aritmeetiline keskmine). Sektordiagramm. Tõenäosuse mõiste. Statistiline kogum, valim, aritmeetiline keskmine, sektordiagramm, tõenäosus.
 
Õppesisu: Promilli mõiste (tutvustavalt). Arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi. Jagatise väljendamine protsentides. Protsendipunkt. Suuruse muutumise väljendamine protsentides. Andmete kogumine ja korrastamine. Statistilise kogumi karakteristikud (aritmeetiline keskmine). Sektordiagramm. Tõenäosuse mõiste. Statistiline kogum, valim, aritmeetiline keskmine, sektordiagramm, tõenäosus.

Redaktsioon: 2. oktoober 2020, kell 14:01


Matemaatika: Protsent. Statistika 7.klass
Nimetus Protsent, Statistika.
Maht
Ainevaldkond Matemaatika
Õppeaine Matemaatika
Haridusaste Põhiharidus
Kooliaste III kooliaste
Klass 7
Seotud teemad Protsent (EIS:M:9); Protsent. Statistika (EIS:M:14); Protsent (EIS:M:mate:prot)

Õppeprotsess Protsent, Statistika.

Eesmärgid

{{{eesmark}}}

Põhimõisted

  1. protsent; promill; protsendipunkt; Arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi; Jagatise väljendamine protsentides; suuruse muutumise väljendamine protsentides; Statistiline kogum; valim; sagedus; suhteline sagedus; aritmeetiline keskmine; klassikaline tõenäosus; sektordiagramm.

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Protsent (EIS:M:9); Protsent. Statistika (EIS:M:14); Protsent (EIS:M:mate:prot)

Õpiväljundid

  1. selgitab protsendi tähendust ja leiab osa tervikust (kordavalt)
  2. Selgitab promilli tähendust
  3. Leiab antud osamäära järgi terviku
  4. Väljendab kahe arvu jagatist ehk suhet protsentides
  5. leiab, mitu protsenti moodustab üks arv teisest, ja selgitab, mida tulemus näitab
  6. Määrab suuruse kasvamist ja kahanemist protsentides kui kahe arvu muudu ja algväärtuse suhet
  7. Eristab muutust protsentides muutusest protsendipunktides
  8. oskab erinevatest tekstidest (nt ajaleheartikkel) leida mõistete protsent ja protsendipunkt väärkasutust
  9. Tõlgendab reaalsuses esinevaid protsentides väljendatavaid suurusi, lahendab kuni kahesammulisi protsentülesandeid
  10. Rakendab protsentarvutust reaalse sisuga ülesandeid lahendades
  11. Arutleb ühishüve ja maksude olulisuse üle ühiskonnas
  12. selgitab laenudega seotud ohte ja kulutusi ning oskab etteantud lihtsa juhtumi varal hinnata laenamise eeldatavat otstarbekust
  13. Koostab isikliku eelarve
  14. teab, kuidas tekivad tulud ja mis on inimese võimalikud tuluallikad, ning oskab reaalselt hinnata võimalikke ja ootamatuid kulusid
  15. hindab kriitiliselt manipuleerimisvõtteid (nt laenamisel)
  16. Selgitab mõne konkreetse näite põhjal, kuidas on inimest ahvatletud laenu võtma ja mis juhtub, kui laen jääb õigel ajal tasumata
  17. oskab koguda andmeid, neid korrastada ja töödelda digitaalselt
  18. oskab arvutada statistilise kogumi karakteristikuid, sh kasutades sobivat tarkvara
  19. oskab joonestada sektordiagrammi, sh digitaalselt
  20. Selgitab tõenäosuse tähendust
  21. oskab arvutada tõenäosuse väärtust lihtsamatel juhtudel
  22. Teeb vahet klassikalisel ja statistilisel tõenäosusel

Õppematerjal

Selle teemaga (Protsent (EIS:M:9); Protsent. Statistika (EIS:M:14); Protsent (EIS:M:mate:prot)) on seotud järgnev õppematerjal:


Muu õppematerjal: {{{oppematerjal}}}

Ülesanded ja harjutused

{{{ulesanne}}}

Metoodika

Õpilane kogub andmed, töötleb neid digitaalselt, koostab kogutud andmete põhjal tarkvara kasutades ühe kuu kohta sektordiagrammi (nt keskmine kulu ühes päevas).

Eeldused

{{{eeldus}}}

Õppevahendid

{{{oppevara}}}

Praktilised tööd

Isikliku eelarve koostamine ühe kuu kohta, andes sektordiagrammiga ülevaate kululiikidest ja otsustades, milline oli tema eelarve (positiivne, negatiivne või tasakaalus). Andmeteks võivad olla ka klassi poiste ja

tüdrukute pikkused, õppeveerandi jooksul saadud hinded, kolme minuti jooksul mööda sõitnud autode värv, mark vms – mida nendega teha? Õpilane kirjeldab ajalehest välja lõigatud, internetist otsitud või ette antud sektordiagrammi.

Lõiming

Lõiming läbivate teemadega

Väärtused ja kõlblus. Tervis ja ohutus

Lahused ja nende kontsentratsioon. Alkohol.

Tehnoloogia ja innovatsioon

Õpilane kasutab digivahendeid ülesannete lahendamiseks ja vastuste kontrollimiseks. Joonestab sektor- ja tulpdiagrammi sobivat tarkvara kasutades; otsib teavet internetist ning analüüsib seda.

Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus

Finantsteadlikkus.

Tervis ja ohutus

Riskitegureid käsitlevate andmetega protsentülesanded, ülesanded tervisliku toidu kohta. Toiduainete koostis. Õpilane leiab sõiduki kiiruse muutuse, kui sõiduks vajaminevat aega vähendada (suurendada), ning teeb selle põhjal olulised järeldused.

Kultuuriline identiteet

Ülesanded seoses erinevate rahvuste ja erinevate usunditega.

Teabekeskkond

Manipulatsioonid meedias – kriitiline teabe analüüsimine. Õpilane hangib statistilisteks arvutusteks vajalikku infot teabekanalitest (meediast, teatmikest, internetist) ja teeb õigeid järeldusi.

Keskkond ja ühiskonna jätkusuutlik areng

Vastavasisuliste ülesannete lahendamine. Protsentarvutust kasutades uurib õpilane, missugune on meie elanikkonna vanuseline koosseis, kui suure osa moodustab mittetöötav elanikkond (alla 18aastased, pensioniealised ning töötud) ning mis võib meid ees oodata.

Väärtused ja kõlblus

Vastutustunde kasvatamine rühmatöö kaudu, andmete mittevõltsimine. Kodanikualgatus ja ettevõtlikkus Ideede genereerimine ja nende headuse kontrollimine – andmed ning ideed.

Kultuuriline identiteet

Eri rahvused mitmekultuurilisuse teemaga seotud ülesannetes.

Õppeainete lõiming
Keemia

Protsentülesannete lahendamine. Ainete koostis. Väärismetalli osakaal sulamis.

Geograafia

Merevee soolsus.

Inimeseõpetus

Inimese joobe tase, alkoholimürgitus. Õpilane kasutab vajaduse korral diagramme, koostab ja tõlgendab neid.

Loodusõpetus

Õpilane kasutab protsentarvutust liikumiskiiruse muutumist kirjeldades, leiab toote (eseme) koostise, kasutab korrektselt ligikaudse arvutamise reegleid ning annab vajaduse korral vastuse standardkujul.

Bioloogia, geograafia, loodusõpetus

Protsentülesannete lahendamine (nt loomade arvukus, liikide paiknemise tihedus, toidupüramiid, maismaa ja maailmameri, liikumisülesanded). Aritmeetiline keskmine (nt keskmine haudumisaeg, munade arv pesas, poegade toitmise aeg päevades, keskmine tiinuse kestus päevades, keskmine sademete hulk, keskmine temperatuur).

Geograafia

Rahvastikuandmed.

Loodusained ja inimeseõpetus

Andmete analüüs, diagrammide koostamine ja tõlgendamine. Vajaduse korral loovtöös andmete analüüsimine.

Kehaline kasvatus

Korvpalli visketabavuse protsent; andmete kogumine ja nende töötlemine.

Õppesisu

{{{oppesisu}}}


Õppesisu: Promilli mõiste (tutvustavalt). Arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi. Jagatise väljendamine protsentides. Protsendipunkt. Suuruse muutumise väljendamine protsentides. Andmete kogumine ja korrastamine. Statistilise kogumi karakteristikud (aritmeetiline keskmine). Sektordiagramm. Tõenäosuse mõiste. Statistiline kogum, valim, aritmeetiline keskmine, sektordiagramm, tõenäosus.

III kooliaste +
protsent; promill; protsendipunkt; Arvu leprotsent; promill; protsendipunkt; Arvu leidmine tema osamäära ja protsendimäära järgi; Jagatise väljendamine protsentides; suuruse muutumise väljendamine protsentides; Statistiline kogum; valim; sagedus; suhteline sagedus; aritmeetiline keskmine; klassikaline tõenäosus; sektordiagramm.e; klassikaline tõenäosus; sektordiagramm. +
Protsent, Statistika. +