Muusika: Muusika kuulamine (IIKA)
Muusika: Muusika kuulamine (IIKA) | |
---|---|
Nimetus | Muusika |
Maht | |
Ainevaldkond | Kunstid |
Õppeaine | Muusika |
Haridusaste | Põhiharidus |
Kooliaste | II kooliaste |
Klass | |
Seotud teemad | Muusika kuulamine |
Sisukord
Õppeprotsess Muusika
Eesmärgid
julgeb esitada ideid ja rakendab võimetekohaselt oma loovust nii sõnalises kui ka erinevates muusikalistes eneseväljendustes, sh infotehnoloogia võimalusi kasutades; kasutab muusika oskussõnu kuulatavate muusikapalade kirjeldamisel ning suunavate küsimuste abil oma arvamuse põhjendamisel; mõistab autorsuse tähendust; eristab kuuldeliselt vokaal- ja instrumentaalmuusikat; leiab iseloomulikke jooni Eesti ja teiste maade rahvamuusikas; tunneb huvi oma kooli ja paikkonna muusikaelu ning -sündmuste vastu ja osaleb selles, mõistab laulupeo traditsiooni tähendust.
Põhimõisted
- vokaalmuusika
- soololaul
- koorilaul
- instrumentaalmuusika
- interpreet
- improvisatsioon; tämber
- hääleliigid (sopran
- metsosopran
- alt
- tenor
- bariton
- bass)
- pilliliigid (keelpillid
- puhkpillid
- löökpillid
- klahvpillid
- eesti rahvapillid); andante
- moderato
- allegro
- largo
- ritenuto
- accelerando
- dünaamika
- mezzopiano
- mezzoforte
- pianissimo
- fortissimo
- crescendo
- diminuendo
- taktimõõt 4/4
- duur-helilaad
- moll-helilaad.
Seotud teemad
Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:
Õpiväljundid
- Kuulab ja eristab muusikapalades muusika väljendusvahendeid: meloodiat, rütmi, tempot, dünaamikat, tämbrit ja vormi
- Võrdleb vokaalmuusikat hääleliike: sopran, metsosopran, alt, tenor, bariton, bass
- Võrdleb kooriliike: laste-, poiste-, mees-, nais-, segakoor
- Teab koore ja dirigente kodukohas
- Teab tuntumaid Eesti koore
- Teab Eesti laulupidude traditsiooni
- Kuulab ning eristab instrumentaalmuusika pillirühmi: klahv-, keel-, puhk- ja löökpillid ja sümfooniaorkestrit
- Eristab eesti rahvamuusikat: rahvalaulu, -pille, -tantse
- Oskab nimetada eesti rahvamuusika suursündmusi
- On tutvunud valikuliselt Soome, Vene, Läti, Leedu, Rootsi, Norra, Suurbritannia, Iiri, Poola, Austria, Ungari või Saksa muusikatraditsioonidega ja suhtub nendesse lugupidavalt
- Iseloomustab kuulatavat muusikapala ning põhjendab oma arvamust, kasutades muusikalist oskussõnavara
- Teadvustab autorikaitse vajalikkust ning on tutvunud sellega kaasnevate õiguste ja kohustustega.
Õppematerjal
Selle teemaga (Muusika kuulamine) on seotud järgnev õppematerjal:
Muu õppematerjal: {{{oppematerjal}}}
Ülesanded ja harjutused
{{{ulesanne}}}
Metoodika
Kognitiivne aktiivsuspedagoogika, kommenteeriv analüütiline meetod, Dalcroze`i meetod, Riho Pätsi pedagoogika
Eeldused
{{{eeldus}}}
Õppevahendid
CD-mängija ja CD, internetiühendus
Praktilised tööd
Kuulamismaterjali valimine, kaaslastele tutvustamine õpetaja/(õpilased); individuaalne ja rühmas kuulamine, analüüs ja tõlgendamine; muusikaloolise taustainfo otsimine internetist; digilahenduste rakendamine; muusikalise arvustuse koostamine
Lõiming
Eesti keel: tekstide mõistmine, kirjalik ja suuline väljendusoskus. Võõrkeeled: teabe hankimine erinevate keelte abil, võõrkeelsete laulde sisu mõistmine. Ühiskonnaõpetus: meedia ja kultuur. Ajalugu: erinevate riikide muusika ja kultuur. Geograafia: riigid, muusika, paiknemine. Ühiskonnaõpetus: religioonid ja muusikakultuur; Informaatika: muusika salvestamine, allalaadimine, autoriõigused ja vastutus
Õppesisu
Muusika kuulamisega arendatakse muusikalist analüüsivõimet ja võrdlusoskust. Tähtis on muusika oskussõnade kasutamine arvamuse avaldamisel ja põhjendamisel. Muusika väljendusvahendid: meloodia, rütm, tempo, dünaamika, tämber, vorm. Vokaalmuusika esitajad: hääleliigid (sopran, metsosopran, alt, tenor, bariton, bass). Kooriliigid (laste-, poiste-, mees-, nais-, segakoor). Kodukoha ja Eesti tuntumad koorid. Eesti laulupidude traditsioon. Instrumentaalmuusika: sümfooniaorkester, pillirühmad (keel-, puhk- ja löökpillid); klahvpillid Eesti rahvamuusika: rahvalaul, -pillid, -tantsud; eesti rahvamuusika suursündmused. Valikuline tutvumine Soome, Vene, Läti, Leedu, Rootsi, Norra, Suurbritannia, Iiri, Poola, Austria, Ungari või Saksa muusikatraditsioonidega. Autorikaitse vajalikkus, sellega kaasnevad õigused ja kohustused.