Kirjandus: Lugemine ja jutustamine (III kooliaste)

Allikas: oppekava.edu.ee


Kirjandus: Lugemine ja jutustamine (III kooliaste)
Nimetus Lugemine ja jutustamine
Maht
Ainevaldkond Keel ja kirjandus
Õppeaine Kirjandus
Haridusaste Põhiharidus
Kooliaste III kooliaste
Klass
Seotud teemad Lugemine ja jutustamine

Õppeprotsess Lugemine ja jutustamine

Eesmärgid

Kooliastme õpitulemused 9. klassi lõpetaja: 1) väljendab end korrektselt suuliselt ja kirjalikult, jutustab kokkuvõtvalt teoses toimunust, arutleb teoses kujutatu üle ning kirjutab omaloomingulisi töid; 2) loeb eakohast eri žanris väärtkirjandust, kujundab selle kaudu oma kõlbelisi tõekspidamisi ning arendab lugejaoskusi; 3) mõistab teose lugemisel tekkivate seisukohtade paljusust, väärtustab erinevaid ideid ja kujutamisviise; 4) tõlgendab, analüüsib ja mõistab kirjandusteost kui erinevate lugude ja inimsuhete, elamuste ja väärtuste allikat ning erinevate seisukohtade peegeldajat; 5) väärtustab kirjandust kui oma rahvuskultuuri olulist osa ja eri rahvaste kultuuri tutvustajat; 6) kasutab vajaliku teabe hankimiseks erinevaid allikaid, nii teatmeteoseid kui ka internetti.

Põhimõisted

  1. autor
  2. tegelane
  3. teose sündmustik
  4. probleem
  5. sõnum
  6. kompositsioon
  7. tsitaat
  8. märksõna
  9. kava
  10. kokkuvõte

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Lugemine ja jutustamine

Õpiväljundid

  1. On läbi lugenud vähemalt 12 eakohast eri žanris väärtkirjandusteost
  2. Loeb kirjandusteksti ladusalt
  3. Mõtestab lugemist
  4. Väärtustab lugemist
  5. Tutvustab loetud raamatu autorit
  6. Tutvustab loetud raamatu sisu
  7. Tutvustab loetud raamatu tegelasi
  8. Tutvustab loetud raamatu probleeme ja sõnumit
  9. Võrdleb teost mõne teise teosega
  10. Jutustab loetud teosest kokkuvõtvalt, järgides teksti sisu ja kompositsiooni

Õppematerjal

Selle teemaga (Lugemine ja jutustamine) on seotud järgnev õppematerjal:


Muu õppematerjal: Soovitatavaid lisamaterjale Veebileht Lugemine. – http://kirjatasku.weebly.com/ Karin Põhako 2013. Funktsionaalne lugemine. – http://www.e-ope.khk.ee/ek/2013/funktsionaalne_lugemine/pijuhis.html Mina olin siin. – http://www.minaolinsiin.ee/ Kuhu põgenevad hinged. Eesti Filmi Andmebaas. – http://www.efis.ee/et/filmiliigid/film/id/183/huvitavat-lugemist Vigastest pruutidest idioodini. Kirjanduse ekraniseeringud Eesti filmis (Eesti film 100). Tartu linnaraamatukogu. – http://www.luts.ee/kirjandusveeb/index.php/teadmiseks/virtuaalnaeitused/208-vigastest-pruutidest-idioodini-kirjanduse-ekraniseeringud-eesti-filmis-eesti-film-100 Eesti filmiklassika. Eesti Päevalehe filmiklassika sarja filmide treilerid – https://www.youtube.com/channel/UC4-B3doFcf8SOYR-108u9WA Interaktiivsed muuseumid ja teemapargid. – http://mobile.dspace.ut.ee/bitstream/handle/10062/22666/kirjanduspargid.html Õppematerjal Fotoromaanid. Koolielu. – http://koolielu.ee/waramu/view/1-92705043e0cea5a98deaad79c136f38da8aa0314 Testide loomise keskkonnad. Koolielu. – http://koolielu.ee/tools/?tag=test Koomiksid. Koolielu. – http://koolielu.ee/tools/?tag=koomiks Pildiseeria. Koolielu. – http://koolielu.ee/tools/?tag=pildiseeria Ajatelg. Koolielu. – http://koolielu.ee/tools/?tag=ajatelg Ülesanne Innove. PISA funktsionaalse lugemisoskuse näidisülesanded. – http://uuringud.ekk.edu.ee/est/pisa/naeidisuelesanded/ Eve Hirvela 2015. Luule mõistete kordamine ja hääle kasutamine lugemisel. – http://vosk.eu/oppeaine/kirjandus/luule-moistete-kordamine-ja-haale-kasutamine-lugemisel/ Merle Velbo 2016. J. Verne, „Viieteistkümneaastane kapten“. Lugemiskontroll. – https://e-koolikott.ee/material?materialId=1545 Kiirlugemine. Lugemistest. Kiirlugemiskool OÜ. – http://www.kiirlugemine.ee/kiirlugemistest Katrin Kirs 2011. Teose käsitlus. Abiks teadlikule lugejale. – https://e-koolikott.ee/material?materialId=1980 Jutustamine. Hindamismudelid. – https://opetaja.edu.ee/hindamismudelid/index.php?tegevus=vmudel&avid=1 Audio Kooliraadio. Karl Ader ilmekast lugemisest. ERR 1965. https://arhiiv.err.ee/vaata/kooliraadio-kooliraadio-aabitsast-lugemikuni Litter. Luuletaja Hannes Varblane räägib oma lapsepõlvest, esivanematest, lugema õppimisest ja paljudest loetud raamatutest. Katkend romaanist "Must Nool". ERR 2006. – https://arhiiv.err.ee/vaata/litter-litter-hannes-varblane Audiovideo Kultuur on kallis. Värske Rõhk. ERR 2015. – https://arhiiv.err.ee/vaata/kultuur-on-kallis-ajakiri-varske-rohk Mina olin siin. Eesti Filmi Andmebaas. – http://www.efis.ee/et/filmiliigid/film/id/249/ Mina olin siin. Filmi treiler. – https://www.youtube.com/watch?v=XJdglEAEpc8 Kuhu põgenevad hinged? Filmi treiler. – https://www.youtube.com/watch?v=vKUqawty2CA Kõrboja peremees. Joonisfilm, õpilastööd. – https://www.youtube.com/watch?v=QPZSYBeyv9o; https://www.youtube.com/watch?v=RzL4kvLcot8; https://www.youtube.com/watch?v=uPEV8N3y6fU Kaadris: Kõrboja peremees. Mängufilmi „Kõrboja peremees" valmimist meenutavad stsenarist Paul-Eerik Rummo, operaator Ago Ruus ja peaosatäitjad Kaie Mihkelson ning Lembit Peterson, kommenteerib kirjandusloolane Maarja Vaino. – https://www.youtube.com/watch?v=NqPC2W1XBzU Tekst Tammsaare „Kõrboja peremees“. E-raamat. – https://et.wikisource.org/wiki/K%C3%B5rboja_peremees Sass Henno. Mina olin siin. Raamatu pdf. – http://www.minaolinsiin.ee/failid/mina_olin_siin.pdf Andrus Org 2010. Autorite ja teoste valikust ning käsitlemisest III kooliastmes. – http://oppekava.innove.ee/autorite-ja-teoste-valikust-ning-kasitlemisest-iii-kooliastmes/ Andrus Org 2010. Kirjanduse lugemine. – http://oppekava.innove.ee/kirjanduse-lugemine/ Ivika Hein 2010. Sõnavaratöö kirjandusteksti alusel. – http://oppekava.innove.ee/sonavaratoo-kirjandusteksti-alusel/ Sirje Nootre 2010. Valik filme ja telelavastusi kirjandusteoste alusel. – http://oppekava.innove.ee/valik-filme-ja-telelavastusi-kirjandusteoste-alusel/ Helin Puksand 2014. Lugemisoskuse hindamine. Oma Keel nr 1. – http://www.emakeeleselts.ee/omakeel/2014_1/OK_2014-1_10.pdf Merike Vardja 2011. Lugemine. Lugemisstrateegiad ja nende kujundamine. – http://oppekava.innove.ee/lugemine-lugemisstrateegiad-ja-nende-kujundamine/ Lõiming. Lõimingu võimalusi põhikooli õppekavas. Tartu Ülikooli haridusuuringute ja õppekavaarenduse keskus 2010. – http://www.curriculum.ut.ee/sites/default/files/sh/l6imingukogumik.pdf Merilyn Merisalu 2016. Mart Velsker – südamega kirjandusest. – http://novaator.err.ee/v/241b4d8d-0e5a-4776-97ef-3849e912dd85

Ülesanded ja harjutused

{{{ulesanne}}}

Metoodika

Metoodilisi soovitusi ● Eesmärgistatud lugemine. Enne tervikteose lugemist annab õpetaja õpilastele erilaadseid ülesandeid selle kohta, mida lugemisel eriliselt tähele panna. Lugemise ajal teevad õpilased märkmeid või märgivad teoses kohad, mis on nende ülesandega seotud. ● Tekstilähedane jutustamine. Lugemise käigus või pärast lugemist teksti sisu märksõnadega, joonistusena, skeemina või muul moel fikseerimine, kokkuvõtte põhjal oma sõnadega teksti ümberjutustamine. ● Juhendatud lugemine. Õpilased loevad kordamööda kõva häälega teksti, õpetaja esitab lugemise käigus teksti kohta küsimusi, et õhutada õpilasi teksti üle arutlema. ● Pimekohting raamatuga. Õpetaja pakib raamatud paberisse või paneb raamatud lauale, kaaned alaspidi. Iga õpilane valib raamatu autorit, pealkirja ja sisu teadmata, loeb seda 20 minutit iseseisvalt, seejärel tutvustab ühe minuti jooksul teistele ja otsustab, kas loeb raamatu lõpuni või valib uue teose. Õpilane põhjendab oma otsust. ● Fotoromaan. Õpilased koostavad loetud teose põhjal paaris või rühmas töötades digipiltidest slaidikava. fotoromaani. Selleks valitakse teosest sobivad katkendid, leitakse või tehakse ise sobivad fotod, kirjutatakse tekst või kasutatakse teose tsitaate, lisatakse muusika. ● Loovkirjutamine. Õpilased kirjutavad teose tegelasele kirja, teosele jätku, arendavad mõnd stseeni, lisavad uue tegelase või arendavad teost muul loomingulisel moel. ● Autoritool. Klassi ees toolil istuv õpilane täidab õpetaja antud teost analüüsivat ülesannet: jutustab, teeb kokkuvõtte, lisab tegelasi, mõtleb välja uue alguse või lõpu vms. Ülesande ettevalmistamiseks tuleb õpilastele anda piisavalt aega. Ülesannet võib sooritada ka paaristööna (nt tegelastevahelise dialoogi edasiarendus), sel juhul on klassi ees kaks tooli. ● Fotoaparaat. Kaks õpilast on paaris, üks neist on pildistaja ja teine fotoaparaat. Viimasel on silmad kinni, pildistaja juhib teda õlgadest ning kui ta tahab mingist kohast (puu, lill, aken, poriloik vms) pilti teha, vajutab ta fotoaparaadile pea peale. Fotoaparaat teeb korraks silmad lahti ja paneb siis kohe kinni. Pildistatavaid esemeid võib valida kolm. Seejärel räägib fotoaparaat, mida ta pildistas, mis talle meelde jäi. Siis vahetavad paarilised rollid. ● Kava. Õpilane mõtleb välja loo ja paneb selle kavapunktidena kirja, seejärel jutustab oma loo kava põhjal klassikaaslasele või rühmas. Parimad jutustajad esitavad oma loo kogu klassile. ● Oma lugu. Õpilased jutustavad kordamööda iga tunni alguses, mõnel kindlal nädalapäeval vm ajal ühe jutustaja jaoks olulise loo. Pärast jutustamist esitab jutustaja kuulajatele küsimusi, põhjendab valikut, või vastab kuulajate küsimustele. ● Ümbersõnastamine. Õpetaja loeb/räägib muinasjutu vm loo, õpilane räägib selle oma sõnadega teisele õpilasele edasi (loob enda suhte jutuga). ● Kivi lugu. Õpilane leiab oma koduümbrusest suure loodusliku kivi ja jutustab selle kivi loo (mida kivi on näinud, kes tema peal on istunud, kes on kivist mööda läinud, kuidas ta sinna on saanud jms). ● Raamatu ja filmi võrdlus. Õpetaja koostab tööülesanded ja juhib arutelu, et välja tuua raamatu ja filmi erinevused ja sarnasused. Võrrelda võib nt Sass Henno teost „Mina olin siin“ ja selle põhjal valminud Rene Vilbre samanimelist filmi, Aidi Valliku jutustust „Mis sinuga juhtus, Ann“ ja Rain Sarneti filmi „Kuhu põgenevad hinged“, Tammsaare romaani „Kõrboja peremees“ ja Leida Laiuse samanimelist filmi. ● Lugemispäevik. Õpilane täidab loetud raamatute kohta õpetaja juhiste järgi veebis või paberil lugemispäevikut, leiab internetist materjali loetava teose ja autori kohta, lisab selle allikaviitega oma lugemispäevikusse. ● Mäng. Õpilane osaleb rühmatöös, koostab teose ainetel lauamängu, virtuaalmängu või viktoriini. ● Teemapark. Õpilased töötavad rühmas ja koostavad loetud teose põhjal teemapargi kavandi ja tutvustavad seda klassile. ● Ajatelg. Õpilane koostab loetud teose põhjal tegevuse arengut kujutava ajatelje. ● Koomiks. Õpilane joonistab teose olulisemate sündmuste põhjal koomiksi, illustreerib teose katkendi. ● Lavastamine. Õpilased töötavad rühmas, dramatiseerivad teose või selle katkendi, kavandavad tegelaste kostüümid, visandavad lavakujunduse, esitlevad oma tööd klassikaaslastele.

Eeldused

{{{eeldus}}}

Õppevahendid

{{{oppevara}}}

Praktilised tööd

{{{praktika}}}

Lõiming

Lõiming Eesti keel. Korrektne keelekasutus, tegelaste keelekasutuse analüüs, teose stiil, dramatiseeringu dialoogide kirjutamine. Võõrkeeled. Eri maade tõlgitud kirjandusteostega tutvumine, emakeele kõrval huvi äratamine teiste keelte vastu. Loodusained. Teose tegevuspaigad, looduse, inimese ja looduse suhete kujutamine teoses, arutlemine keskkonnaga seotud teemadel. Sotsiaalained. Teose olustik, tegelastevahelised suhted, teoses kujutatud ajastu ja selle seotus tänapäevaga. Teose tegevusaeg, sündmused, ajalooline taust. Tegelastevahelised suhted, probleemide kujutamine ja nende lahendamine teoses, klassikaaslastega rühmas suhtlemine. Kunstiained. Raamatuillustratsioonide vaatlus, fotoromaani koostamine, lugemispäeviku illustreerimine, lavakujunduse joonistamine, teose illustreerimine, veebilehe kujundamine. Infotehnoloogia. Info otsimine internetist, tekstitöötlus, veebipõhiste keskkondade kasutamine, koostatud veebiülesannete kujundus.

Õppesisu

{{{oppesisu}}}


Õppesisu ● Lugemise iseseisev eesmärgistamine. Kiire ja aeglane lugemine, ülelibisev ja süvenenud lugemine. Eesmärgistatud ülelugemine. Erinevate lugemistehnikate valdamine. Oma lugemise analüüs ja lugemisoskuse hindamine. Etteloetava teksti eesmärgistatud jälgimine. ● Huvipakkuva kirjanduse leidmine ja iseseisev lugemine. Loetud raamatu autori, sisu, tegelaste, probleemide ja sõnumi tutvustamine klassikaaslastele, teose võrdlemine mõne teise teosega. Lugemissoovituste jagamine klassikaaslastele. Soovitatud tervikteoste kodulugemine, ühisaruteluks vajalike ülesannete täitmine. ● Tekstilähedane jutustamine märksõnade abil. Loo jutustamine teksti kompositsioonist lähtuvalt, jutustades tegevuse aja ja koha muutmine, uute tegelaste ja sündmuste ja/või eri liiki lõppude lisamine, eri vaatepunktist jutustamine, jutustades tsitaatide kasutamine, kokkuvõtlik jutustamine faabula ja/või süžee järgi. Teose lugemise ajal ja/või järel tekkinud kujutluspildist jutustamine. Tutvumine erinevate meedia (raadio, televisioon, internet) jutustamisviisidega.