Geograafia:Geoloogia

Allikas: oppekava.edu.ee
Redaktsioon seisuga 25. november 2020, kell 13:48 kasutajalt LiiaVarend (arutelu | kaastöö)


Geograafia:Geoloogia
Nimetus Geoloogia
Maht 9
Ainevaldkond Loodusained
Õppeaine Geograafia
Haridusaste Põhiharidus
Kooliaste III kooliaste
Klass 8. klass
Seotud teemad Geoloogia (EIS:G:g)

Õppeprotsess Geoloogia

Eesmärgid

Geoloogiateemasid õppides saavad õpilased esmase ettekujutuse maavärinate ja vulkaanipursete levikust ning tekkepõhjustest. Selle mõistmiseks on neil vaja aru saada Maa sise- ja maakoore ehitusest ning laamade liikumisest. Õpilased saavad ülevaate võimalike looduskatastroofide piirkondadest ning on teadlikud võimalikest ohtudest ja vajalikest ohutusabinõudest. Nad tutvuvad mitmesuguste kivimite ja setetega ning kursuse lõpuks peaksid suutma eristada Eestis leiduvaid peamisi kivimeid ja setteid (graniiti, liivakivi, paekivi, põlevkivi, liiva, savi, kruusa, moreeni, turvast), samuti teadma, kuidas kivimid tekivad ning milleks neid kasutatakse. Õpilased teadvustavad, et maavarad on taastumatud ja ammenduvad loodusressursid ning neid peab kasutama säästlikult.

Põhimõisted

  1. maakoor
  2. vahevöö
  3. tuum
  4. mandriline maakoor
  5. ookeaniline maakoor
  6. laam
  7. kurrutus
  8. magma
  9. vulkaan
  10. magmakolle
  11. vulkaani lõõr
  12. kraater
  13. laava
  14. tegutsev vulkaan
  15. kustunud vulkaan
  16. kuumaveeallikas
  17. geiser
  18. maavärin
  19. murrang
  20. seismilised lained
  21. epitsenter
  22. fookus
  23. tsunami
  24. murenemine
  25. murendmaterjal
  26. sete
  27. settekivim
  28. tardkivim
  29. paljand
  30. kivistis
  31. fossiil

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Geoloogia (EIS:G:g)

Õpiväljundid

  1. Kirjeldab jooniste järgi Maa siseehitust
  2. Toob näiteid Maa siseehituse uurimise võimaluste kohta
  3. Iseloomustab etteantud jooniste ja kaartide, simulatsioonide järgi laamade liikumist
  4. Iseloomustab etteantud jooniste ja kaartide, simulatsioonide järgi laamade servaaladel esinevaid geoloogilisi protsesse: vulkanismi
  5. Iseloomustab etteantud jooniste ja kaartide, simulatsioonide järgi laamade servaaladel esinevaid geoloogilisi protsesse: maavärinaid
  6. Iseloomustab etteantud jooniste ja kaartide, simulatsioonide järgi laamade servaaladel esinevaid geoloogilisi protsesse: pinnavormide ja kivimite teket ning muutumist
  7. Teab maavärinate ja vulkaanipursete tekkepõhjusi
  8. Näitab kaardil nende peamisi esinemispiirkondi
  9. Toob näiteid maavärinate ja vulkaanipursete tagajärgede kohta
  10. Oskab maavärinate ja vulkaanipursete võimaliku ohu puhul käituda
  11. Toob näiteid inimeste elu ja majandustegevuse kohta seismilistes ning vulkaanilistes piirkondades
  12. Selgitab kivimite murenemist, murendmaterjali ärakannet ja settimist ning sette- ja tardkivimite teket
  13. Iseloomustab ja tunneb nii looduses kui ka pildil liiva, kruusa, savi, moreeni, graniiti, liivakivi, lubjakivi, põlevkivi ja kivisütt
  14. Toob näiteid eelnimetatud maavarade kasutamise kohta
  15. Mõistab geoloogiliste uuringute vajalikkust ja valdab ettekujutust geoloogide tööst

Õppematerjal

Selle teemaga (Geoloogia (EIS:G:g)) on seotud järgnev õppematerjal:


Muu õppematerjal: Maailma atlasetektoonika ja keskkonnakatastroofide kaart, teatmeteosed, uudisartiklid ajalehtedest või ajakirjadest maavärinate ja vulkaanipursete kohta, MTÜ GEOGUIDE BALTOSCANDIA DVD-de komplekt, kivimite ja setete näidised (graniit, liivakivi, paekivi, põlevkivi, liiv, savi, kruus, moreen, turvas) Esitlused ja materjalid e-koolikotis Geoloogia tööleht ja juhis õpetajale, https://geograafiaoues.wordpress.com/geoloogia/ Geoloogia Instituudi moodul (põhjalik ja illustreeritud õppematerjal, sobib huvilistele), http://www.gi.ee/geomoodulid/

Ülesanded ja harjutused

{{{ulesanne}}}

Metoodika

1. Jooniste järgi Maa siseehituse iseloomustamine; ookeanilise ja mandrilise maakoore võrdlemine (nõrgematele õpilastele anda võrreldavad näitajad või valikvastused ette). 2. Kaardi järgi laamade liikumise, maavärinate ja vulkaanide leviku iseloomustamine; jooniste põhjal laamade liikumisega kaasnevate geoloogiliste protsesside selgitamine laamade piirialadel (nõrgematele õpilastele anda vastuste valiku võimalus). 3. Näidiste ja piltide järgi kivimite ning setetega tutvumine, nende iseloomustamine ja võrdlemine. 4. Filmi või animatsiooni vaatamine laamade liikumise, maavärinate, vulkaanide ja kivimite tekke kohta. 5. Maavärinate ning vulkaanipursete võimalike otseste ja kaudsete tagajärgede üle arutlemine paaris- või rühmatööna, kasutades võimalusel digitaalseid ühistöö vahendeid (Tugevamad õpilased võiksid eristada looduslikke, ühiskondlikke ja majanduslikke mõjusid, nõrgemate õpilaste puhul piisab tagajärgede kirjeldamisest pildi alusel.) 6. Teabeallikatest sh digitaalsetest allikatest maavärinate ja vulkaanide kohta info otsimine, tõlgendamine ja kaasõpilastele esitlemine.

Eeldused

Geoloogiateemasid õppides saab üsna vähe toetuda I ja II kooliastme loodusõpetuses õpitule. 4. klassis õpitakse looduskatastroofe (vulkaanipursked, maavärinad) ja sellega seoses mõisteid vulkaan, laava, lõõr, maavärin, maakoor. Teema „Elu areng Maal“ järgi õpitakse kivististe mõistet. Õpilased peaksid oskama tuua näiteid erinevate looduskatastroofide kohta ning iseloomustada nende mõju loodusele ja inimtegevusele.

6. klassis käsitletakse teemat „Eesti maavarad, nende kaevandamine ja kasutamine. Kaevanduste ja karjääride kasutamisega seotud keskkonnaprobleemid“. Õpitakse järgmisi mõisteid: maavarad, setted, liiv, kruus, savi, turvas, kivim, lubjakivi, graniit, põlevkivi, karjäär, maa-alune kaevandus. Õpilased peavad oskama eristada graniiti, paekivi, põlevkivi, liiva, kruusa, savi ja turvast.

Õppevahendid

kivimite ja setete näidised (graniit, liivakivi, paekivi, põlevkivi, liiv, savi, kruus, moreen, turvas)

Praktilised tööd

1. Kivimite (liivakivi, lubjakivi, põlevkivi, kivisöe, graniidi) ja setete (liiva, kruusa, savi) iseloomustamine ning võrdlemine. 2. Teabeallikate, sh internet põhjal lühiülevaate või esitluse koostamine ühest geoloogilisest nähtusest (maavärinast või vulkaanist) või mõne piirkonna iseloomustamine geoloogilisest aspektist.

Lõiming

Loodusõpetus. Aine tihedus ja mass, temperatuur, sulamine, tahkumine, sulamistemperatuur, soojusülekande liigid, konvektsioon, soojuspaisumine. Füüsika. Temperatuur, aine olek ja selle muutumine, sulamine, tahkumine, aine tihedus ja rõhk, soojuse juhtimine ehk konvektsioon, soojuspaisumine, tahkumine, aine tihedus ja mass, raskusjõud, settimine, tihenemine, lained, võnkumine (kivimite ja vee laineline liikumine). Keemia. Keemilised elemendid ja ühendid, mineraalid, magma keemiline koostis, vulkaanipurskega eralduvad gaasid, lahused, soolsus, mineraalvesi. Ajalugu. Teaduse areng, katastroofilised maavärinad ja vulkaanipursked minevikus, mütoloogilised jumalad, arheoloogilised väljakaevamised, geokronoloogiline ajaskaala, kultuurilugu ja arhitektuur. Bioloogia. Fossiilid. Matemaatika. Laamade, tsunami liikumiskiirus, ühikud ning vahemaa arvutused (seostamine vahemaa ja ajaga), andmete kogumine, tõlgendamine ja esitamine. Bioloogia. Kivistised, eluvormid minevikus, evolutsioon. Võõrkeel. Sõnavara täienemine mitmesuguste infoallikatega töötades. Kunstiõpetus. Näiteks Edvard Munchi teos „Karje”, Pompei arhitektuur, seinamaalingud.

Õppesisu

{{{oppesisu}}}


Maa siseehitus. Laamad ja laamade liikumine. Maavärinad. Vulkaaniline tegevus. Inimeste elu ja majandustegevus seismilistes ning vulkaanilistes piirkondades. Kivimid ja nende teke.

... more about "Geograafia:Geoloogia"
III kooliaste +
maakoor +, vahevöö +, tuum +, mandriline maakoor +, ookeaniline maakoor +, laam +, kurrutus +, magma +, vulkaan +, magmakolle +, vulkaani lõõr +, kraater +, laava +, tegutsev vulkaan +, kustunud vulkaan +, kuumaveeallikas +, geiser +, maavärin +, murrang +, seismilised lained +, epitsenter +, fookus +, tsunami +, murenemine +, murendmaterjal +, sete +, settekivim +, tardkivim +, paljand +, kivistis +  ja fossiil +
Geoloogia +