Ühiskonnaõpetus:Meedia ja teave

Allikas: oppekava.edu.ee
Redaktsioon seisuga 5. oktoober 2020, kell 22:04 kasutajalt HeitiPakk (arutelu | kaastöö)


Ühiskonnaõpetus:Meedia ja teave
Nimetus Meedia ja teave 9 klass
Maht 6
Ainevaldkond Sotsiaalained
Õppeaine Ühiskonnaõpetus
Haridusaste Põ hiharidusProperty "Haridus:seotudHaridusaste" (as page type) with input value "Põ hiharidus" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.
Kooliaste III kooliaste
Klass 9. klass
Seotud teemad Meedia ja teave (EIS:C:3)

Õppeprotsess Meedia ja teave 9 klass

Eesmärgid

1) teab ja oskab kasutada kontekstis mõisteid avalik arvamus, avalik elu, eraelu, ajakirjandusvabadus, ajakirjanduseetika, autoriõigus, autorivastutus, reklaam, intellektuaalomandi kaitse (plagiaat); 2) iseloomustab näidete varal avaliku ja eraelu piiride seadmist ning ületamist; 3) avaldab arvamust ajakirjanduses käsitletavate probleemide kohta; kasutab lihtsamaid uurimismeetodeid probleemide kirjeldamiseks; 4) teab reklaami funktsioone ja liike; 5) tunneb ja austab autori õigusi ning vastutust; viitab ja tsiteerib nõuetekohaselt;

Põhimõisted

  1. avalik arvamus; avalik elu; eraelu; ajakirjandusvabadus; ajakirjanduseetika; autoriõigus; autorivastutus
  2. reklaam
  3. intellektuaalomandi kaitse (plagiaat)
  4. sotsiaalsed erinevused
  5. sotsiaalne kihistumine
  6. sotsiaalne sidusus
  7. sotsiaalne tõrjutus
  8. identiteet
  9. mitmekultuurilisus
  10. avalik sektor
  11. riigiasutus
  12. avalik-õiguslik asutus
  13. ärisektor
  14. eraettevõte
  15. mittetulundussektor
  16. sihtasutus
  17. inimõigused
  18. põhiõigused

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Meedia ja teave (EIS:C:3)

Õpiväljundid

  1. Teab ja oskab kasutada kontekstis mõisteid avalik arvamus, ajakirjandusvabadus
  2. Avaldab arvamust ajakirjanduses käsitletavate probleemide kohta
  3. Kasutab lihtsamaid uurimismeetodeid probleemide kirjeldamiseks
  4. Teab ja oskab kasutada kontekstis mõisteid avalik elu, eraelu, ajakirjanduseetika
  5. Iseloomustab näidete varal avaliku ja eraelu piiride seadmist ning ületamist
  6. Teab ja oskab kasutada kontekstis mõisteid reklaam, valimisreklaam, sotsiaalreklaam, kommertsreklaam
  7. Teab reklaami funktsioone ja liike
  8. Teab ja oskab kasutada kontekstis mõisteid autoriõigus, autorivastutus, intellektuaalomandi kaitse (plagiaat)
  9. Viitab ja tsiteerib nõuetekohaselt
  10. Tunneb ja austab autori õigusi ning vastutust

Õppematerjal

Selle teemaga (Meedia ja teave (EIS:C:3)) on seotud järgnev õppematerjal:


Muu õppematerjal: „Meediaõpetus üldhariduskoolis. Õpetaja käsiraamat” (2004); ajakirjaniku eetikakoodeks: http://www.eal.ee; Valimisreklaamide näidised; Oma kooli leht,; kohalikud ja üleriigilised ajalehed; ajalehtede elektroonilised väljaanded; muusika ja video vahetuskeskkonnad; Peeter Vihalemma „Kas avalik arvamus on meedia või küsitlus?“: http://www.epl.ee/news/arvamus/peeter-vihalemm-kas-avalik-arvamus-on-meedia-voi-kusitlus.d?id=65203158 kogumikus „Põnevamad koolitunnid”, lk 40

Ülesanded ja harjutused

Arutelu: ajakirjandus – neljas võim; Infootsing: kindla teose leidmine raamatukogu andmebaasist; Töö allikaga: Peeter Vihalemma „Kas avalik arvamus on meedia või küsitlus?“ Harjutus. Eneseväljendusvabadus kogumikus „Põnevamad koolitunnid”, lk 40; Juhtumi arutelu. Printsess Diana juhtum: http://www.ohtuleht.ee/274589; Rühmatöö. Isikliku elu valdkonnad, mis peaksid ka avaliku elu tegelastel jääma eraasjaks. Kollane ajakirjandus vs. põhiõigused Eesti Vabariigi põhiseaduse alusel; Praktiline töö: valimisreklaami koostamine. Eri tüüpi reklaamide analüüs, reklaami eesmärkide nimetamine; Rollimäng: „Kampaania maailma muutmiseks“ – kodanikualgatuskampaania reklaamimine: http://www.enl.ee/UserFiles/kasulikku/osaluse_teemalised_oppemeetodid_yhiskonnaopetuse_tunniks.pdf; Harjutus. Reklaam ja loogika: http://www.debate.ee/files/arutlev_haridus_opik.pdf; Juhtumi arutelu. Segadused ja juhtumid: http://www.microsoft.com/eesti/haridus/veebivend/koomiksid/est/solmuja_ja_sattumuksia.html; Iseseisev töö: viitekirje koostamine; Plagiaadi kontroll. Vahendi demonstreerimine: http://www.dustball.com/cs/plagiarism.checker/

Metoodika

{{{metoodika}}}

Eeldused

{{{eeldus}}}

Õppevahendid

{{{oppevara}}}

Praktilised tööd

{{{praktika}}}

Lõiming

Eesti keel: meediatekstide kommenteerimine; Võõrkeeled: teema „Vaba aeg“ all erinevad meediumid ja reklaam, kirjandus; Eesti keel: suuline ja kirjalik suhtlus; Inimeseõpetus: inimestevahelised suhted; Muusikaõpetus: muusikavahetus-programmid internetis, autoriõigused; Kunstiõpetus: autoriõigused, sümbolid; Eesti keel: reklaamtekstid; Võõrkeeled: teema „Vaba aeg“ all erinevad meediumis ja reklaam; Matemaatika: tulude ja kulude arvutamine, andmete teisendamine; Eesti keel: viitamisreeglid; Kirjandus: autorsus; Kunstiõpetus: autoriõigused; Muusikaõpetus: autoriõigused

Õppesisu

{{{oppesisu}}}


III kooliaste +
avalik arvamus +, avalik elu +, eraelu +, ajakirjandusvabadus +, ajakirjanduseetika +, autoriõigus +, autorivastutus +, reklaam +, intellektuaalomandi kaitse +, plagiaat +, sotsiaalsed erinevused +, sotsiaalne kihistumine +, sotsiaalne sidusus +, sotsiaalne tõrjutus +, identiteet +, mitmekultuurilisus +, avalik sektor +, riigiasutus +, avalik-õiguslik asutus +, ärisektor +, eraettevõte +, mittetulundussektor +, sihtasutus +, inimõigused +  ja põhiõigused +
Meedia ja teave 9 klass +