Erinevus lehekülje "Keemia (2014)" redaktsioonide vahel

Allikas: oppekava.edu.ee
P (PeepKungas teisaldas lehekülje Keemia v2 pealkirja Keemia (2014) alla)
 
(ei näidata sama kasutaja 3 vahepealset redaktsiooni)
1. rida: 1. rida:
 
= Keemia õpitulemused =
 
= Keemia õpitulemused =
 
== III kooliaste ==
 
# ''...lisa siia õpiväljundite kokkuvõte...''
 
 
= Keemia õpitulemuste lahtikirjutus =
 
Keemia õpitulemuste lahtikirjutus koos teemade käsitlemiseks kujundamiseks soovitatava õppesisu, õpitulemuste saavutamiseks vajalike mõistete ja praktiliste töödega.
 
 
 
== III kooliaste, 8. klass ==
 
== III kooliaste, 8. klass ==
=== Õpiväljundid (hindamiskriteeriumid) ===
+
=== Hindamiskriteeriumid ===
  
 
[[Millega tegeleb keemia? (EIS:K:mis)]]
 
[[Millega tegeleb keemia? (EIS:K:mis)]]
 
  
 
{{#ask:
 
{{#ask:
 
  [[Category:Haridus:Opivaljund]]
 
  [[Category:Haridus:Opivaljund]]
 
  [[Haridus:seotudTeema::Millega tegeleb keemia? (EIS:K:mis)]]
 
  [[Haridus:seotudTeema::Millega tegeleb keemia? (EIS:K:mis)]]
  |format=list
+
[[Schema:version::2010]]
 +
  |format=ul
 
}}
 
}}
 
# [[Võrdleb ja liigitab aineid füüsikaliste omaduste põhjal]];
 
# [[Teab keemiliste reaktsioonide esilekutsumise võimalusi]];
 
# [[Järgib põhilisi ohutusnõudeid, kasutades kemikaale laboritöödes ja argielus]];
 
# [[Tunneb tähtsamaid laborivahendeid ja kasutab neid praktilisi töid tehes õigesti]];
 
# [[Eristab lahuseid ja pihuseid]];
 
# [[Lahendab lahuse protsendilisel koostisel põhinevaid arvutusülesandeid]].
 
  
 
[[Aatomiehitus, perioodilisustabel. Ainete ehitus]]
 
[[Aatomiehitus, perioodilisustabel. Ainete ehitus]]
# [[oskab selgitada aatomi ehitust|Selgitab aatomiehitust (seostab varem õpituga loodusõpetuses)]];
 
# [[oskab kasutada elementide tähiste leidmiseks keemiliste elementide perioodilisustabelit|seostab omavahel tähtsamate keemiliste elementide nimetusi ja tähiseid]] (sümboleid) (u 25, nt H, F, Cl, Br, I, O, S, N, P, C, Si, Na, K, Mg, Ca, Ba, Al, Sn, Pb, Fe, Cu, Zn, Ag, Au, Hg); loeb õigesti keemiliste elementide sümboleid aine valemis;
 
# [[oskab kasutada aatomi ehituse kirjeldamiseks keemiliste elementide perioodilisustabelit|seostab keemilise elemendi asukohta perioodilisustabelis (A-rühmades) elemendi aatomi ehitusega]] (tuumalaeng ehk prootonite arv tuumas, elektronkihtide arv, väliskihi elektronide arv) ning [[oskab kasutada elektronskeemi koostamiseks keemiliste elementide perioodilisustabelit|koostab keemilise elemendi järjenumbri põhjal elemendi elektronskeemi]] (1.–4. perioodi A-rühmade elementidel);
 
# teab keemiliste elementide liigitamist metallilisteks ja mittemetallilisteks ning nende paiknemist perioodilisustabelis; toob näiteid metallide ja mittemetallide kasutamise kohta igapäevaelus;
 
# eristab liht- ja liitaineid (keemilisi ühendeid), selgitab aine valemi põhjal aine koostist;
 
# eristab ioone neutraalsetest aatomitest ning selgitab ioonide tekkimist ja iooni laengut;
 
# selgitab kovalentse ja ioonilise sideme erinevust;
 
# teab, et on olemas molekulaarsete (molekulidest koosnevate) ja mittemolekulaarsete ainete erinevus ning toob nende kohta näiteid.
 
  
 
[[Hapnik ja vesinik. Oksiidid]]
 
[[Hapnik ja vesinik. Oksiidid]]
# Selgitab hapniku rolli põlemisreaktsioonides ning eluslooduses (seostab varem õpituga loodusõpetuses ja bioloogias), analüüsib osoonikihi tähtsust ja lagunemist saastamise tagajärjel; 
 
# kirjeldab hapniku ja vesiniku põhilisi omadusi;
 
# seostab gaasi (hapniku, vesiniku, süsinikdioksiidi jt) kogumiseks sobivaid võtteid selle gaasi omadustega (gaasi tihedusega õhu suhtes ja lahustuvusega vees);
 
# määrab aine valemi põhjal tema koostiselementide oksüdatsiooniastmeid ning koostab elemendi oksüdatsiooniastme alusel oksiidide  valemeid;
 
# koostab oksiidide nimetuste alusel nende valemeid ja vastupidi;
 
# koostab reaktsioonivõrrandeid tuntumate lihtainete (nt H2, S, C, Na, Ca, Al jt) ühinemisreaktsioonide kohta hapnikuga ning toob näiteid igapäevaelus tuntumate oksiidide kohta (nt H2O, SO2, CO2, SiO2, CaO, Fe2O3).
 
  
 
[[Happed ja alused – vastandlike omadustega ained]]
 
[[Happed ja alused – vastandlike omadustega ained]]
# Tunneb valemi järgi happeid, hüdroksiide;
 
# seostab omavahel tähtsamate hapete ning happeanioonide valemeid ja nimetusi (HCl, H2SO4, H2SO3, H2S, HNO3, H3PO4, H2CO3, H2SiO3 ); koostab hüdroksiidide ning soolade nimetuste alusel nende valemeid (ja vastupidi);
 
# mõistab hapete ja aluste vastandlikkust (võimet teineteist neutraliseerida);
 
# hindab lahuse happelisust, aluselisust või neutraalsust lahuse pH väärtuse järgi, määrab indikaatoriga keskkonda lahuses (neutraalne, happeline või aluseline);
 
# toob näiteid tuntumate hapete, aluste ja soolade kasutamise kohta igapäevaelus;
 
# järgib leeliste ja tugevate hapetega töötades ohutusnõudeid;
 
# koostab ning tasakaalustab lihtsamate hapete ja aluste vaheliste reaktsioonide võrrandeid, korraldab neid reaktsioone ohutult;
 
# mõistab reaktsioonivõrrandite tasakaalustamise põhimõtet (keemilistes reaktsioonides elementide aatomite arv ei muutu).
 
  
 
[[Tuntumaid metalle]]
 
[[Tuntumaid metalle]]
# Seostab metallide iseloomulikke füüsikalisi omadusi (hea elektri- ja soojusjuhtivus, läige, plastilisus) metallilise sideme iseärasustega;
 
# eristab aktiivseid, keskmise aktiivsusega ja väheaktiivseid metalle, hindab metalli aktiivsust (aktiivne, keskmise aktiivsusega või väheaktiivne) metalli asukoha järgi metallide pingereas;
 
# teeb ohutusnõudeid arvestades katseid metallide ja hapete vaheliste reaktsioonide uurimiseks, võrdleb nende reaktsioonide kiirust (kvalitatiivselt), seostab kiiruse erinevust metallide aktiivsuse erinevusega ja reaktsiooni tingimustega (temperatuur, tahke aine peenestatus);
 
# seostab redoksreaktsioone keemiliste elementide oksüdatsiooniastmete muutumisega reaktsioonis;
 
# teab metallide käitumist keemilistes reaktsioonides redutseerijana ja hapniku käitumist oksüdeerijana;
 
# koostab reaktsioonivõrrandeid metallide iseloomulike keemiliste reaktsioonide kohta (metall + hapnik, metall + happelahus);
 
# hindab tuntumate metallide ja nende sulamite (Fe, Al, Cu jt) rakendamise võimalusi igapäevaelus, seostades neid vastavate metallide iseloomulike füüsikaliste ja keemiliste omadustega;
 
# seostab metallide, sh raua, korrosiooni aatomite üleminekuga püsivamasse olekusse (keemilisse ühendisse); nimetab põhilisi raua korrosiooni (roostetamist) soodustavaid tegureid ja selgitab korrosioonitõrje võimalusi.
 
 
=== Töökava näidis ===
 
Vt http://vana.oppekava.ee/index.php/%C3%95petaja_t%C3%B6%C3%B6kava_n%C3%A4idis_8._klass
 
  
 
== III kooliaste, 9. klass ==
 
== III kooliaste, 9. klass ==
  
 
[[Anorgaaniliste ainete põhiklassid]]
 
[[Anorgaaniliste ainete põhiklassid]]
# ...
 
  
 
[[Aine hulk. Moolarvutused]]
 
[[Aine hulk. Moolarvutused]]
# ...
 
  
 
[[Süsinik ja süsinikuühendid]]
 
[[Süsinik ja süsinikuühendid]]
# ...
 
  
 
[[Süsinikuühendite roll looduses, süsinikuühendid materjalidena]]
 
[[Süsinikuühendite roll looduses, süsinikuühendid materjalidena]]
# ...
 
 
=== Soovituslik õppesisu teemade käsitlemiseks ===
 
'''Põhjendused ja selgitused'''
 
 
=== Töökava näidis ===
 
Vt http://vana.oppekava.ee/index.php/%C3%95petaja_t%C3%B6%C3%B6kava_n%C3%A4idis_9._klass
 
  
 
[[Kategooria:Haridus:Oppeaine]]
 
[[Kategooria:Haridus:Oppeaine]]

Viimane redaktsioon: 9. november 2020, kell 11:38