Erinevus lehekülje "Muusika: Muusika kuulamine" redaktsioonide vahel

Allikas: oppekava.edu.ee
4. rida: 4. rida:
 
|seotudOppeaine=Muusika
 
|seotudOppeaine=Muusika
 
|seotudHaridusaste=Põhiharidus
 
|seotudHaridusaste=Põhiharidus
|kooliaste=III kooliaste
+
|kooliaste=II kooliaste
|klass=7. klass, 8. klass, 9. klass
 
 
|seotudTeema=Muusika kuulamine
 
|seotudTeema=Muusika kuulamine
|eesmark=osaleb meeleldi muusikalistes tegevustes;
+
|eesmark=julgeb esitada ideid ja rakendab võimetekohaselt oma loovust nii sõnalises kui ka erinevates muusikalistes eneseväljendustes, sh infotehnoloogia võimalusi kasutades;  
aktsepteerib muusika erinevaid avaldusvorme; 
+
kasutab muusika oskussõnu kuulatavate muusikapalade kirjeldamisel ning suunavate küsimuste abil oma arvamuse põhjendamisel;  
oskab kuulata ennast ja kaaslasi;
+
mõistab autorsuse tähendust;  
suhtub kohusetundlikult endale võetud ülesannetesse;  
+
eristab kuuldeliselt vokaal- ja instrumentaalmuusikat;  
väljendab kuuldud muusika kohta arvamust ning kasutab seisukohta põhjendades ja muusikapalu nii suuliselt kui ka kirjalikult analüüsides muusikalist oskussõnavara;  
+
leiab iseloomulikke jooni Eesti ja teiste maade rahvamuusikas;  
leiab iseloomulikke jooni teiste maade rahvamuusikas ning toob eesti rahvamuusikaga võrreldes esile erinevad ja sarnased tunnused;  
+
tunneb huvi oma kooli ja paikkonna muusikaelu ning -sündmuste vastu ja osaleb selles, mõistab laulupeo traditsiooni tähendust.
väärtustab heatasemelist muusikat elavas ja salvestatud ettekandes;
+
|seotudOpivaljund=kuulab ja eristab muusikapalades muusika väljendusvahendeid: meloodiat, rütmi, tempot, dünaamikat, tämbrit ja vormi;  
teab autoriõigusi ning nendega kaasnevaid õigusi ja kohustusi, huvitub muusikaalasest tegevusest ning väärtustab seda ja osaleb kohalikus kultuurielus;
+
võrdleb vokaalmuusikat: hääleliike (sopran, metsosopran, alt, tenor, bariton, bass), kooriliike (laste-, poiste-, mees-, nais-, segakoor);  
omab ülevaadet muusikaga seotud elukutsest, ametitest ja võimalustest muusikat õppida;
+
teab koore ja dirigente kodukohas, tuntumaid Eesti koore, teab Eesti laulupidude traditsiooni;  
kasutab muusikalistes tegevustes infotehnoloogia vahendeid.
+
kuulab ning eristab instrumentaalmuusikat: pillirühmi (klahv-, keel-, puhk- ja löökpillid) ja sümfooniaorkestrit;  
|seotudOpivaljund=analüüsib  muusikat  suuliselt;
+
eristab eesti rahvamuusikat: rahvalaulu, -pille, -tantse, oskab nimetada eesti rahvamuusika suursündmusi;  
analüüsib muusikat kirjalikult või muul looval viisil; 
+
on tutvunud valikuliselt Soome, Vene, Läti, Leedu, Rootsi, Norra, Suurbritannia, Iiri, Poola, Austria, Ungari või Saksa muusikatraditsioonidega ja suhtub nendesse lugupidavalt;  
võrdleb muusikapalade dünaamikat;
+
iseloomustab kuulatavat muusikapala ning põhjendab oma arvamust, kasutades muusikalist oskussõnavara;  
võrdleb muusikapalade tämbrit;
+
teadvustab autorikaitse vajalikkust ning on tutvunud sellega kaasnevate õiguste ja kohustustega.
võrdleb muusikateose ülesehitust;  
+
|pohimoiste=vokaalmuusika, soololaul, koorilaul, instrumentaalmuusika, interpreet, improvisatsioon; tämber, hääleliigid (sopran, metsosopran, alt, tenor, bariton, bass), pilliliigid (keelpillid, puhkpillid, löökpillid, klahvpillid, eesti rahvapillid); andante, moderato, allegro, largo, ritenuto, accelerando, dünaamika,   mezzopiano, mezzoforte, pianissimo, fortissimo, crescendo, diminuendo, taktimõõt 4/4, duur-helilaad, moll-helilaad.
eristab muusikastiilides popmuusikat;
+
|metoodika=Kognitiivne aktiivsuspedagoogika, kommenteeriv analüütiline meetod, Dalcroze`i meetod, Riho Pätsi pedagoogika
eristab muusikastiildes rokkmuusikat;  
 
eristab muusikastiilides džässmuusikat;
 
eristab kõla järgi sümfooniaorkestri pille;
 
analüüsib tuntud muusika suursündmusi (sh paikkondlikke);
 
analüüsib eesti pärimusmuusika tänapäevaseid tõlgendusi;
 
võrdleb valikuliselt Prantsuse, Itaalia, Hispaania, Põhja Ameerika, Aafrika või Idamaade muusikat;
 
põhjendab oma seisukohti kuuldud muusika üle muusikalist sõnavara kasutades;
 
järgib autoriõigusi;
 
|pohimoiste=tempo, dünaamika, tämber, elektrofonid, sümfooniaorkester, kammerorkester, keelpilliorkester,  
 
džässorkester, partituur, muusikainstrumentide nimetused, ooper, operett, ballett, muusikal, sümfoonia,  
 
instrumentaalkontsert, spirituaal, gospel, popmuusika, rokkmuusika, džässmuusika, süvamuusika,
 
lihtvorm, liitvorm, rondovorm, variatsioonivorm
 
|oppematerjal=Veebimaterjalid, youtube, CD, LP,  muusika õppekirjandus
 
|ulesanne=xxxxx
 
|metoodika=Kognitiivne aktiivsuspedagoogika, analüüs/süntees, kommenteeriv analüütiline meetod, Dalcroze`i meetod, Riho Pätsi pedagoogika
 
 
|praktika=Kuulamismaterjali valimine, kaaslastele tutvustamine õpetaja/(õpilased);
 
|praktika=Kuulamismaterjali valimine, kaaslastele tutvustamine õpetaja/(õpilased);
 
individuaalne ja rühmas kuulamine, analüüs ja tõlgendamine;
 
individuaalne ja rühmas kuulamine, analüüs ja tõlgendamine;
43. rida: 27. rida:
 
digilahenduste rakendamine;
 
digilahenduste rakendamine;
 
muusikalise arvustuse koostamine
 
muusikalise arvustuse koostamine
|eeldus=Muusikaline vorm, dünaamika ja -märgid, partituur, vokaalmuusika ja instrumentaalmuusika, muusikažanrid, orkestritüübid, taktimõõt 2/4, 3/4, 4/4; vahelduv taktimõõt, digioskused
 
 
|oppevara=CD-mängija ja CD, internetiühendus
 
|oppevara=CD-mängija ja CD, internetiühendus
|oppesisu=Muusika analüüsimine - oma arvamuse kujundamine ning selle argumenteeritud põhjendamine nii suuliselt kui ka kirjalikult, toetudes muusika oskussõnavarale. Erinevate muusika liikide tundmaõppimine: pop-, rokk-, džäss-, filmi- ja lavamuusika, istrumentaalmuusika (pillide  kõla ja kuju järgi keel-puhk-, löök- ja klahvpilli ning elektrofonide ja pillikoosseisude eristamine). Tuntud heliloojate loomingu, interpreetide, dirigentide, ansamblite, orkestrite ning muusika suursündmusi (sh paikkondlikud) tundmaõppimine.  Eesti rahvamuusika - pärimusmuusika tänapäevased tõlgendused. Valikuline tutvumine Prantsuse, Itaalia, Hispaania, Põhja-Ameerika, Aafrika või Idamaade muusikaga. Kontsertide ja muusikaetenduste külastamine, sh virtuaalsed. Muusikalise kirjaoskuse rakendamine  muusika kuulamisel.
+
|oppesisu=Muusika kuulamisega arendatakse muusikalist analüüsivõimet ja võrdlusoskust. Tähtis on muusika oskussõnade kasutamine arvamuse avaldamisel ja põhjendamisel. Muusika väljendusvahendid: meloodia, rütm, tempo, dünaamika, tämber, vorm. Vokaalmuusika esitajad: hääleliigid (sopran, metsosopran, alt, tenor, bariton, bass). Kooriliigid (laste-, poiste-, mees-, nais-, segakoor). Kodukoha ja Eesti tuntumad koorid. Eesti laulupidude traditsioon.
|loiming=Eesti keel: tekstide mõistmine, kirjalik ja suuline väljendusoskus;
+
Instrumentaalmuusika:  sümfooniaorkester, pillirühmad (keel-, puhk- ja löökpillid); klahvpillid 
Võõrkeeled: teabe hankimine erinevate keelte abil, võõrkeelsete laulde sisu mõistmine;
+
Eesti rahvamuusika: rahvalaul, -pillid, -tantsud; eesti rahvamuusika suursündmused. Valikuline tutvumine Soome, Vene, Läti, Leedu, Rootsi, Norra, Suurbritannia, Iiri, Poola, Austria, Ungari või Saksa muusikatraditsioonidega. Autorikaitse vajalikkus, sellega kaasnevad õigused ja kohustused.
Ühiskonnaõpetus: meedia ja kultuur;
+
|loiming=Eesti keel: tekstide mõistmine, kirjalik ja suuline väljendusoskus.
Ajalugu: erinevate riikide muusika ja kultuur;
+
Võõrkeeled: teabe hankimine erinevate keelte abil, võõrkeelsete laulde sisu mõistmine.
Geograafia: riigid, muusika, paiknemine;
+
Ühiskonnaõpetus: meedia ja kultuur.
 +
Ajalugu: erinevate riikide muusika ja kultuur.
 +
Geograafia: riigid, muusika, paiknemine.
 
Ühiskonnaõpetus: religioonid ja muusikakultuur;
 
Ühiskonnaõpetus: religioonid ja muusikakultuur;
 
Informaatika: muusika salvestamine, allalaadimine, autoriõigused ja vastutus
 
Informaatika: muusika salvestamine, allalaadimine, autoriõigused ja vastutus
 
}}
 
}}
Rahvaste muusika käsitlemisel teeb kool valiku alljärgnevatest:  Prantsuse, Itaalia, Hispaania, Põhja- ja Ladina-Ameerika, Aafrika või Idamaade muusikapärand
 

Redaktsioon: 3. märts 2021, kell 16:27


Muusika: Muusika kuulamine
Nimetus Muusika
Maht
Ainevaldkond Kunstid
Õppeaine Muusika
Haridusaste Põhiharidus
Kooliaste II kooliaste
Klass
Seotud teemad Muusika kuulamine

Õppeprotsess Muusika

Eesmärgid

julgeb esitada ideid ja rakendab võimetekohaselt oma loovust nii sõnalises kui ka erinevates muusikalistes eneseväljendustes, sh infotehnoloogia võimalusi kasutades; kasutab muusika oskussõnu kuulatavate muusikapalade kirjeldamisel ning suunavate küsimuste abil oma arvamuse põhjendamisel; mõistab autorsuse tähendust; eristab kuuldeliselt vokaal- ja instrumentaalmuusikat; leiab iseloomulikke jooni Eesti ja teiste maade rahvamuusikas; tunneb huvi oma kooli ja paikkonna muusikaelu ning -sündmuste vastu ja osaleb selles, mõistab laulupeo traditsiooni tähendust.

Põhimõisted

  1. vokaalmuusika
  2. soololaul
  3. koorilaul
  4. instrumentaalmuusika
  5. interpreet
  6. improvisatsioon; tämber
  7. hääleliigid (sopran
  8. metsosopran
  9. alt
  10. tenor
  11. bariton
  12. bass)
  13. pilliliigid (keelpillid
  14. puhkpillid
  15. löökpillid
  16. klahvpillid
  17. eesti rahvapillid); andante
  18. moderato
  19. allegro
  20. largo
  21. ritenuto
  22. accelerando
  23. dünaamika
  24. mezzopiano
  25. mezzoforte
  26. pianissimo
  27. fortissimo
  28. crescendo
  29. diminuendo
  30. taktimõõt 4/4
  31. duur-helilaad
  32. moll-helilaad.

Seotud teemad

Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:

  1. Muusika kuulamine

Õpiväljundid

  1. Kuulab ja eristab muusikapalades muusika väljendusvahendeid: meloodiat, rütmi, tempot, dünaamikat, tämbrit ja vormi
  2. Võrdleb vokaalmuusikat: hääleliike (sopran, metsosopran, alt, tenor, bariton, bass), kooriliike (laste-, poiste-, mees-, nais-, segakoor)
  3. teab koore ja dirigente kodukohas, tuntumaid Eesti koore, teab Eesti laulupidude traditsiooni
  4. kuulab ning eristab instrumentaalmuusikat: pillirühmi (klahv-, keel-, puhk- ja löökpillid) ja sümfooniaorkestrit
  5. eristab eesti rahvamuusikat: rahvalaulu, -pille, -tantse, oskab nimetada eesti rahvamuusika suursündmusi
  6. On tutvunud valikuliselt Soome, Vene, Läti, Leedu, Rootsi, Norra, Suurbritannia, Iiri, Poola, Austria, Ungari või Saksa muusikatraditsioonidega ja suhtub nendesse lugupidavalt
  7. Iseloomustab kuulatavat muusikapala ning põhjendab oma arvamust, kasutades muusikalist oskussõnavara
  8. Teadvustab autorikaitse vajalikkust ning on tutvunud sellega kaasnevate õiguste ja kohustustega.

Õppematerjal

Selle teemaga (Muusika kuulamine) on seotud järgnev õppematerjal:


Muu õppematerjal: {{{oppematerjal}}}

Ülesanded ja harjutused

{{{ulesanne}}}

Metoodika

Kognitiivne aktiivsuspedagoogika, kommenteeriv analüütiline meetod, Dalcroze`i meetod, Riho Pätsi pedagoogika

Eeldused

{{{eeldus}}}

Õppevahendid

CD-mängija ja CD, internetiühendus

Praktilised tööd

Kuulamismaterjali valimine, kaaslastele tutvustamine õpetaja/(õpilased); individuaalne ja rühmas kuulamine, analüüs ja tõlgendamine; muusikaloolise taustainfo otsimine internetist; digilahenduste rakendamine; muusikalise arvustuse koostamine

Lõiming

Eesti keel: tekstide mõistmine, kirjalik ja suuline väljendusoskus. Võõrkeeled: teabe hankimine erinevate keelte abil, võõrkeelsete laulde sisu mõistmine. Ühiskonnaõpetus: meedia ja kultuur. Ajalugu: erinevate riikide muusika ja kultuur. Geograafia: riigid, muusika, paiknemine. Ühiskonnaõpetus: religioonid ja muusikakultuur; Informaatika: muusika salvestamine, allalaadimine, autoriõigused ja vastutus

Õppesisu

Muusika kuulamisega arendatakse muusikalist analüüsivõimet ja võrdlusoskust. Tähtis on muusika oskussõnade kasutamine arvamuse avaldamisel ja põhjendamisel. Muusika väljendusvahendid: meloodia, rütm, tempo, dünaamika, tämber, vorm. Vokaalmuusika esitajad: hääleliigid (sopran, metsosopran, alt, tenor, bariton, bass). Kooriliigid (laste-, poiste-, mees-, nais-, segakoor). Kodukoha ja Eesti tuntumad koorid. Eesti laulupidude traditsioon. Instrumentaalmuusika: sümfooniaorkester, pillirühmad (keel-, puhk- ja löökpillid); klahvpillid Eesti rahvamuusika: rahvalaul, -pillid, -tantsud; eesti rahvamuusika suursündmused. Valikuline tutvumine Soome, Vene, Läti, Leedu, Rootsi, Norra, Suurbritannia, Iiri, Poola, Austria, Ungari või Saksa muusikatraditsioonidega. Autorikaitse vajalikkus, sellega kaasnevad õigused ja kohustused.


II kooliaste +
vokaalmuusika +, soololaul +, koorilaul +, instrumentaalmuusika +, interpreet +, improvisatsioon; tämber +, hääleliigid (sopran +, metsosopran +, alt +, tenor +, bariton +, bass) +, pilliliigid (keelpillid +, puhkpillid +, löökpillid +, klahvpillid +, eesti rahvapillid); andante +, moderato +, allegro +, largo +, ritenuto +, accelerando +, dünaamika +, mezzopiano +, mezzoforte +, pianissimo +, fortissimo +, crescendo +, diminuendo +, taktimõõt 4/4 +, duur-helilaad +  ja moll-helilaad. +
Muusika +