Ühiskonnaõpetus:Meedia ja teave
Ühiskonnaõpetus:Meedia ja teave | |
---|---|
Nimetus | Meedia ja teave 9 klass |
Maht | 6 |
Ainevaldkond | Sotsiaalained |
Õppeaine | Ühiskonnaõpetus |
Haridusaste | Põhiharidus |
Kooliaste | III kooliaste |
Klass | 9. klass |
Seotud teemad | Meedia ja teave (EIS:C:3) |
Sisukord
Õppeprotsess Meedia ja teave 9 klass
Eesmärgid
1) teab ja oskab kasutada kontekstis mõisteid avalik arvamus, avalik elu, eraelu, ajakirjandusvabadus, ajakirjanduseetika, autoriõigus, autorivastutus, reklaam, intellektuaalomandi kaitse (plagiaat); 2) iseloomustab näidete varal avaliku ja eraelu piiride seadmist ning ületamist; 3) avaldab arvamust ajakirjanduses käsitletavate probleemide kohta; kasutab lihtsamaid uurimismeetodeid probleemide kirjeldamiseks; 4) teab reklaami funktsioone ja liike; 5) tunneb ja austab autori õigusi ning vastutust; viitab ja tsiteerib nõuetekohaselt;
Põhimõisted
- avalik arvamus
- avalik elu
- eraelu
- ajakirjandusvabadus
- ajakirjanduseetika
- autoriõigus
- autorivastutus
- reklaam
- intellektuaalomandi kaitse
- plagiaat
- sotsiaalsed erinevused
- sotsiaalne kihistumine
- sotsiaalne sidusus
- sotsiaalne tõrjutus
- identiteet
- mitmekultuurilisus
- avalik sektor
- riigiasutus
- avalik-õiguslik asutus
- ärisektor
- eraettevõte
- mittetulundussektor
- sihtasutus
- inimõigused
- põhiõigused
Seotud teemad
Selle õppeprotsessiga on seotud järgnevad teemad:
Õpiväljundid
- Teab ja oskab kasutada kontekstis mõisteid avalik arvamus, ajakirjandusvabadus
- Avaldab arvamust ajakirjanduses käsitletavate probleemide kohta
- Kasutab lihtsamaid uurimismeetodeid probleemide kirjeldamiseks
- Teab ja oskab kasutada kontekstis mõisteid avalik elu, eraelu, ajakirjanduseetika
- Iseloomustab näidete varal avaliku ja eraelu piiride seadmist ning ületamist
- Teab ja oskab kasutada kontekstis mõisteid reklaam, valimisreklaam, sotsiaalreklaam, kommertsreklaam
- Teab reklaami funktsioone ja liike
- Teab ja oskab kasutada kontekstis mõisteid autoriõigus, autorivastutus, intellektuaalomandi kaitse (plagiaat)
- Viitab ja tsiteerib nõuetekohaselt
- Tunneb ja austab autori õigusi ning vastutust
Õppematerjal
Selle teemaga (Meedia ja teave (EIS:C:3)) on seotud järgnev õppematerjal:
Muu õppematerjal: „Meediaõpetus üldhariduskoolis. Õpetaja käsiraamat” (2004); ajakirjaniku eetikakoodeks: http://www.eal.ee; Valimisreklaamide näidised; Oma kooli leht,; kohalikud ja üleriigilised ajalehed; ajalehtede elektroonilised väljaanded; muusika ja video vahetuskeskkonnad; Peeter Vihalemma „Kas avalik arvamus on meedia või küsitlus?“: http://www.epl.ee/news/arvamus/peeter-vihalemm-kas-avalik-arvamus-on-meedia-voi-kusitlus.d?id=65203158 kogumikus „Põnevamad koolitunnid”, lk 40
Ülesanded ja harjutused
Arutelu: ajakirjandus – neljas võim; Infootsing: kindla teose leidmine raamatukogu andmebaasist; Töö allikaga: Peeter Vihalemma „Kas avalik arvamus on meedia või küsitlus?“ Harjutus. Eneseväljendusvabadus kogumikus „Põnevamad koolitunnid”, lk 40; Juhtumi arutelu. Printsess Diana juhtum: http://www.ohtuleht.ee/274589; Rühmatöö. Isikliku elu valdkonnad, mis peaksid ka avaliku elu tegelastel jääma eraasjaks. Kollane ajakirjandus vs. põhiõigused Eesti Vabariigi põhiseaduse alusel; Praktiline töö: valimisreklaami koostamine. Eri tüüpi reklaamide analüüs, reklaami eesmärkide nimetamine; Rollimäng: „Kampaania maailma muutmiseks“ – kodanikualgatuskampaania reklaamimine: http://www.enl.ee/UserFiles/kasulikku/osaluse_teemalised_oppemeetodid_yhiskonnaopetuse_tunniks.pdf; Harjutus. Reklaam ja loogika: http://www.debate.ee/files/arutlev_haridus_opik.pdf; Juhtumi arutelu. Segadused ja juhtumid: http://www.microsoft.com/eesti/haridus/veebivend/koomiksid/est/solmuja_ja_sattumuksia.html; Iseseisev töö: viitekirje koostamine; Plagiaadi kontroll. Vahendi demonstreerimine: http://www.dustball.com/cs/plagiarism.checker/
Metoodika
{{{metoodika}}}
Eeldused
{{{eeldus}}}
Õppevahendid
{{{oppevara}}}
Praktilised tööd
{{{praktika}}}
Lõiming
Eesti keel: meediatekstide kommenteerimine; Võõrkeeled: teema „Vaba aeg“ all erinevad meediumid ja reklaam, kirjandus; Eesti keel: suuline ja kirjalik suhtlus; Inimeseõpetus: inimestevahelised suhted; Muusikaõpetus: muusikavahetus-programmid internetis, autoriõigused; Kunstiõpetus: autoriõigused, sümbolid; Eesti keel: reklaamtekstid; Võõrkeeled: teema „Vaba aeg“ all erinevad meediumis ja reklaam; Matemaatika: tulude ja kulude arvutamine, andmete teisendamine; Eesti keel: viitamisreeglid; Kirjandus: autorsus; Kunstiõpetus: autoriõigused; Muusikaõpetus: autoriõigused
Õppesisu
{{{oppesisu}}}